Daihatsu Sirion 2 1.3 16V DVVT Sport (2007)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Sirion 2 1.3 16V DVVT Sport |
---|---|
Versnellingen | 4, Automaat |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 47.000 km |
KM-stand laatst | 69.000 km |
Reeds 2 en een half jaar in bezit zonder problemen
- 69.000 km
We hebben de 2e Daihatsu Sirion 1.3 Sport Chromium Automaat nu 2 en een half jaar in bezit.
Ja ja een mond vol, koste toen ook in deze aankleding bijna 18.500 euro. Hier gaat het ook altijd mis met de dagwaarde bepaling van de auto !
Regulier en extra ( Preventief) onderhoud uitgevoerd met wat extra's.
We hebben de verlichting volledig omgezet naar LED.
Gelukkig zijn wij in de gelegenheid alles zelf te doen.
Onze zoon is 1e autotechnicus en keurmeester geweest ( 11 jaar ) en ik zelf ben Inspecteur voertuigen algemeen geweest en opleider destijds VAM 1 en VAM 2 ( Nu 1e en 2e autotechnicus ) 1979 - 1986 .
Ook hebben wij veel gereedschappen om onderhoud te kunnen doen.
Het volgende hebben wij eerder gedaan dan voorschrift, dit daar het gewoonweg geen drol kost als men de weg weet en uiteraard als men dit ook zelf kan.
Wel wil ik waarschuwen, laat bij ook maar enige twijfel vooral het remsysteem door een erkend bedrijf doen. Veiligheid voor alles.
Het overige, m.u.v. wellicht de Multiriem ( Lastig bij komen ) is de rest goed te doen en of snel te leren.
Trek alles op moment aan zoals voorgeschreven en werk schoon.
De Automaat-Bakolie, Pakking en het filter is vervangen bij 60.000KM. ( Totale Kosten €. 50,97 ).
Remschijven, Remtrommels, Schoenen en blokken zijn vervangen, Totale kostprijs €. 97,-- !!! ( BREMBO ! ) Bij de trommels ook alle veertjes en clips vervangen.
Remolie vervangen ( dit doen wij ieder jaar ) Kosten per jaar €, 9-- ( Dot 4, volledig doorspoelen van het gehele rem systeem en alvorens het remolie reservoir leeg zuigen en reeds met verse olie vullen ). Verbruik 1 liter Remolie met een extra hoog koop punt,
Koelvloeistof vervangen met Thermostaat ( Thermostaat met pakking kost slecht €.6,- ) en radiator dop, € 3,95, Koelvloeistof is een G12++, het systeem eerst gereinigd, Doorgespoeld met G12+ en daarna afgevuld met G12++ ( deze kan koudere temperaturen aan en doen we iedere 2 jaar ), Kosten €. 49,75 totaal.
Olie met inzet oliefilter vervangen door een High Quality 5-W30 Vavoline, 6 euro per Liter en Full Synthetisch .
Dit doen wij 2x per jaar i.v.m. de weinig Kilometers
( ongeveer 600 - 700Km per maand korte stukken, Olie is het bloed van de motor, dus nooit op bezuinigen.
Bougies zijn vervangen bij aanschaf door NGK met levensduur 120.000KM, Normaal €. 29,99 per stuk, via de bougie centrale voor 12,45 pers stuk ! ( x4 €.49,80 ).
Af fabriek zitten bougies erin met een levensduur tot 60.000KM.
4 banden vervangen door Vredestein Quadraq 3 All Weather 14 inch. ( Laten doen kosten 4 banden incl verwijdering, balanceren en nieuwe ventielen én montage €. 205,--)
Nu de 2e keer de Airco laten doen ( €. 29,95 per keer ) 1e keer bij aanschaf en de 2e keer bij 67.500KM.
Schoonmaken doen we zelf, kanalen, condensor. Dan weet ik dat het goed is schoongemaakt en heeft ook nooit iemand last van verkoudheid of hese stem en wat nog meer kan door een slecht onderhouden airco. Dat doen we bij onze thuis Airco ook. Mede daar is door een ongeval COPD /Astma heb opgelopen.
Ruitenwissers Bosch voor reeds 2x ( rubber is gewoon rommel van tegenwoordig en pure geldklopperij ) en achter wisser 1x Totaal aan kosten €. 21,-- !
Facia vervangen daar ik met de Fabrieksradio niet happy was, nieuwe Facia voor 2 Din radio koste via Japan slecht €. 55,25 incl verzenden !
Muli- riem vervangen met looprollen.
Dit was het reguliere onderhoud.
Elke 5000Km doe ik een synthetisch additief bij de brandstof tbv het schoonhouden van kleppen, egr, injectoren ( gekocht in aanbieding 1 doos voor slechts €. 29,99 ( 6 flessen per doos ) uiteraard 3 dozen genomen, ook voor de familie. Dit spul werkt wonderen en is geen grap.
De benzine van tegenwoordig is niet alles meet met de Ethanol ( Euro bevat al jaren 7% ! en dat is gemaakt om te drinken en niet om op te rijden ! )
Bij een oudere motor kan het additief de Pk's weer ophalen.
Zorg dat er niet meer dan 15 a 20 liter in de tank zit dan het additief erbij en met een warme motor met wat hoger rijden. ( rijd minimaal 100KM ), daarna aftanken.
Verder geen enkele problemen technisch gezien, gewoon een zeer ruime auto, men staat te kijken hoe ruim deze Sirion 2 is.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.