Daihatsu Sirion 2 1.3 16V DVVT Sport (2006)

Daihatsu Sirion 2 1.3 16V DVVT Sport (2006)
Daihatsu Sirion 2 1.3 16V DVVT Sport (2006)Daihatsu Sirion 2 1.3 16V DVVT Sport (2006)Daihatsu Sirion 2 1.3 16V DVVT Sport (2006)Daihatsu Sirion 2 1.3 16V DVVT Sport (2006)Daihatsu Sirion 2 1.3 16V DVVT Sport (2006)Daihatsu Sirion 2 1.3 16V DVVT Sport (2006)

UitvoeringSirion 2 1.3 16V DVVT Sport
Bouwjaar2006

Sedert vorige maand ben ik eigenaar van een Sirion 2 Sporty Limited 1.3; deze versie is slechts in 2 kleuren geproduceerd : zwart en knalrood en ik heb de rode (had geen keuze aangezien het een demowagen was);blijkbaar was deze versie niet verkrijgbaar in Nederland want ze kwam niet voor in de lijst waaruit ik diende te selecteren welk type Sirion ik bezit (in België is het bv. ook niet mogelijk om de 4x4 versies te verkrijgen). Wel spijtig dat het geen metaalkleur is maar ja...
De wagen is zeer compleet uitgerust met allerlei toeters en bellen (spoiler voor en achter, side skirts,mistlichten, airco,...). Onbegrijpelijk is wel dat de wagen met slechts 2 luidsprekers was uitgerust. Achteraf beschouwd misschien maar beter want de standaard luidsprekers klinken als blikken dozen. In de achterdeuren heb ik nu zelf 2 deftige luidsprekers van 140W laten plaatsen en nu klinkt alles al beter.
Ik heb nog maar een paar honderd kilometers met deze wagen gereden en het valt best wel mee, de schok van de overstap van mijn celica naar de sirion was niet zo erg als ik gevreesd had.
De automaat schakelt zoals het hoort en het schakelen kan bovendien perfect zelf getimed worden met het gaspedaal.
Zelfs bij hogere snelheden (140km/u) is het geluidsniveau zeer behoorlijk, zo behoorlijk dat ik zelfs niet aan de volumeknop van de radio dien te draaien..:)
Wat mij echter wel tegenvalt (zoals zovele andere sirionrijders blijkbaar) is het bedampen van de ruiten bij iets of wat vochtig weer, iets wat enkel op te lossen is door de ruiten regelmatig in te smeren met een anti-dampprodukt (ik vind het nl. echt vervelend om telkens de airco te moeten inschakelen om de ruiten te ontdampen, dat is trouwens niet de functie van een airco dacht ik zo).
Wat mij echter nog meer tegenvalt is het verbruik : 1 op 13,3 km! Zelfs bijna zoveel als mijn Celica...ik hoop dat dit zal verminderen zodra de wagen in gereden is. Bovendien heb ik vrijwel altijd gereden zoals het hoort, dus de wagen laten schakelen rond de 2500 toeren en vrijwel geen gebruik gemaakt van de kick-down.
Maar al bij al is mijn eerste indruk van deze wagen toch wel positief.
Meer ervaringen zal ik neerpennen na een paar duizend kilometers.

Update 4/3/2007 - 5.000km:

Na een paar duizend kilometers met mijn Sirion gereden te hebben, ben ik er ondertussen al zeer vertrouwd mee.
Het verbruik blijft op een gemiddelde van 1 op 13,3 km; relatief gezien is dit een verbetering aangezien ik nu met mijn wagen al eens sneller accelereer en ook sneller rijd. Op de autosnelweg geeft de wagen zelfs bij 160km/h geen krimp! Wel leuk..:)
Wat wel vervelend is, is dat de herneming vanaf 80km/h tot bv 120km/h wel zeer lang duurt...

Update 12/3/2007 :

Dit weekend wou de wagen niet starten; bleek dat de accu leeg was; zou volgens de man van de wegenwacht te wijten zijn aan het feit dat ik een paar uren voordien de wagen gepoetst had en daarbij de autoradio had aangezet en regelmatig de portieren had laten openstaan waardoor ook de binnenverlichting brandde. Doordat de baterij zo klein en licht is zou ze hiertegen niet bestand zijn (hoewel de wagen - en de batterij dus - nog geen jaar oud is).

Update 19/3/2009 :

Ondertussen heb ik 27.000km gereden met deze wagen en overweeg ik om een andere te kopen...Reden? de wagen kan me echt niet meer bekoren, is saai om te rijden, geeft me totaal geen plezier meer....Het verbruik is reeds geruime tijd 1/12, te veel vind ik zelf....

- ruiten die beslaan bij vochtig weer :opgelost door anti-dampprodukt;
- te hoog verbruik bij normale rijstijl : iets verbeterd na 5.000km;
- bij 4800 km: barstje in voorruit door steenslag;
- bij 5200 km: platte accu (zie update 12/3/2007);
- in de loop van 2008 : voorruit vervangen (verder doorgebarsten)
- bij 25.000 km : accu vervangen (67 EUR)

Ondertussen zijn we alweer een tijdje verder en jammer maar helaas : ik ben de wagen beu en ben aan het uitkijken naar iets anders. Waarom? Ik heb de wagen nu iets meer dan 2 jaar en de wagen verveelt mij op alle gebied : prestaties ondermaats en het verbruik te hoog (gemiddeld 1 op 12). Mijn vrouw vindt het daarentegen een leuk wagentje omdat zij het handig rijden vindt in de stad. Dat klopt ook, maar eens buiten de stad is het armoe troef, vooral qua prestaties. Voorbeeld : ik durf nauwelijks een voorliger in te halen als er een tegenligger afkomt omdat ik onzeker ben om niet tijdig in te kunnen halen omdat de wagen power ontbreekt. Bovendien stoort het mij meer en meer dat de automaat niet schakelt zoals het hoort (mijn ouders rijden ook met een automaat, Renault Clio, en deze schakelt veel beter).

Hij mag weg!

Ik heb de knoop doorgehakt : mijn Sirion 2 mag weg !
Voor hoeveel? Wel, als iemand er 9000,00EUR voor over heeft mag ie hem hebben, een koopje toch, niet?