Daihatsu Sirion 2 1.3 16V DVVT Comfort (2007)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Sirion 2 1.3 16V DVVT Comfort |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand bij aanschaf | 70.900 km |
KM-stand laatst | 80.000 km |
Net gekocht
- 70.900 km
Dit is mijn derde Daihatsu. Ik had al wat proefritten gemaakt in de 1000 cc driecilinder. Die voldoet ook. Maar kwam bij de dealer in mijn woonplaats een mooie 1300 cc variant van de Sirion tegen die met garantie werd verkocht, zonder afleveringskosten en inclusief een jaar gratis pechhulp, nieuwe apk en een beurt. Uit reviews maak ik op dat deze versie ook 1 op 17 moet kunnen halen. Hij mag voor 4000 euro mee, na onderhandelen. Hij is smetteloos van binnen en buiten en voorzien van een afneembare trekhaak en afgestempeld onderhoudsboekje.
Opvalt dat de auto schakellui te rijden is. Soepele motor. comfortabel lijkt hij ook. Of dat klopt merk ik straks wel bij langere ritten. De auto is simpel te bedienen en wendbaar.
Ik heb een zwak voor het sympathieke merk Daihatsu. Mijn ervaringen met mijn vorige Daihatsu's zijn positief door de betrouwbaarheid en de lage onderhoudskosten. Jammer dat ze niet nieuw meer leveren in Europa.
Ik heb geregeld met de dealer dat de auto over twee maanden geleverd wordt, want mijn leasecontract van mijn huidige auto loopt nog even.
Zijn er mensen die ervaring hebben met het inbouwen van een aux aansluiting in een Sirion met een fabrieksradio?
Als er meer kilometers gemaakt zijn dan vul ik de review aan.
stereo inbouwen
- 72.000 km
De Daihatsu was uitgerust met een standaard fabrieksradio en twee boxen voorin. Daar zit geen aux en usb aansluiting op en deze kan op de fabrieksradio uit 2007 ook niet achteraf worden aangebracht. Dus daar hebben we wat aan gedaan. Een Pioneer Din 2 radio en 2 extra pioneer boxen Ik beschrijven hoe het in zijn werk ging, op internet zijn ook wel filmpjes te zie hoe dit in zijn werk gaat. Er staat een fimpje online van een Daihatsu uit Maleisie, worden daar verkocht onder de naam Peruvia geloof ik, waarbij iemand het slopen en in elkaar zetten van het dasboard allemaal voordoet. Die Peruvia is bijna hetzelfde.
Om de radio in te te bouwen moet uiteraard de oude fabrieksradio en de bijbehorende kunststof behuizing eruit. Daarvoor moet je de onderste rand van het dashboard losschroeven en een paar pluggen rechts loshalen. Het kunstof deel waar de alarmlichten in zitten en de verwarminsbediening is dan aan de beurt. De sigarettenaansteker moet dan van de stroom losgeplugd worden. Als de verwarmingsbedieningsknoppen los gekoppeld zijn komen er twee schroeven in het zicht.
Daarna kan dat deel eruit en vervolgens kan ook de fabrieksradio er uit. De radio zit vast aan een kunststof behuizing. Een nieuwe kunssttof behuizing voor din 2 is te bestellen op het internet voor een tientje of zes. (Zoek op Toyota Boon, Daihatsu Sirion, Peruvia Myvi) Ik heb een 2 Din variant. Uit de oude behuizing moet je de ventilatie roosters halen en overzetten in de nieuwe. Dat gaat best makkelijk.
De radio heb ik vervolgens ingebouwd. En alle kunstof delen daarna weer teruggezet. In de achterportieren zit een speaker voorbereiding, inclusief bedrading, bedrading hangt al klaar. Dat scheelt weer. De kunststof bekleding komt los door de deurhandel eraf te schroeven en dan vervolgens alles los, weer met wat kracht. De elektrische raambediening moet los, de stekker moet er even af. Dan kan de box erin. Ik heb een paar gaatjes geboord en met zelftappende parkers de speakers vastgezet. Daarna de bekleding weer terug gezet.
Het resultaat is goed, alles werkt (gelukkig maar) mooi geluid nu en usb, blue tooth en aux aansluiting. Voelt toch een stuk moderner! De Pioneer radio is zo in te stellen dat hij hetzelfde oranje kleurt als de rest van de lampen in het dashboard, wat ervoor zorgt dat het lijkt of het zo bedoeld is..
De auto rijdt goed. Het verbruik zal ik gaan meten, dat heb ik nog niet bijgehouden. Als je tankt dan slaat op een gegeven moment de pomp af, er kan dan nog behoorlijk wat liters benzine in de vulpijp. Dat was met mijn andere Daihatsu´s ook. Want een grote tank zit er niet in, dus die paar liters extra zijn dan mooi meegenomen.
ervaringen
- 74.000 km
inmiddels een aantal duizend kilometers op de klok bijgeschreven. Op de snelweg moet je de auto vaak stuurcorrecties geven, hij is wat zijwind gevoelig.
Hij ligt niet zo koersvast op de weg als mijn vorige auto de Seat Mii. Verder hoor je meer geluiden in de auto zeker bij oneffenheden in de weg. Alles blijft verder heel en doet wat het moet doen. Ik rij er gemiddeld 1 op 15,5 mee, niet slecht voor een 1300 cc, ik denk dat het nog iets beter kan. De auto is pittig en de weekboodschappen passen er mooi in. Laatst met vijf personen gereden, dat ging goed, de auto geeft geen krimp en blijft zich goed gedragen.
Het nieuwe eraf
- 78.000 km
Nu heb ik de auto bijna een half jaar. Dan beginnen ook dingen op te vallen die minder fijn zijn. Laatst een rit van vier uur gemaakt en dan stap je niet fris uit, ivm de stoelen. Zijn wat minder geschikt voor lange ritten.
De auto is niet zo koersvast op de snelweg. Dat irriteert een beetje.
De banken kunnen mooi plat, er kan veel in. Ik rij 1 op 16 op zijn best, vaak ook wel 1 op 15.
En er gaat niks stuk. Dat is mooi. Auto doet wat hij moet doen. Van de zomer gaat er een aanhanger achter met mijn motorfiets erop voor een kampeertrip. Benieuwd hoe dat zal zijn, de auto kan t vast wel trekken.
Ingeruild
- 80.000 km
Het is zeker geen slechte auto. Ik vond de stoelen en het overhellen in de bochten minder prettig. Goed is de soepele motor (1300) en het verbruik.
Maar ik heb hem ingeruild op een mooie BMW. Dus daarmee eindigt deze review.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.