Daihatsu Sirion 2 1.0 12V DVVT Trend (2007)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Sirion 2 1.0 12V DVVT Trend |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand laatst | 48.000 km |
ERVARINGEN
Hierbij een verslag van onze Daihatsu 1,0 Trend (met airco). De auto aangeschaft omdat de Suzuki een--maandagmorgen-- auto was (veel mankementen). Na proefritten gemaakt te hebben met een Fiat Panda 1,2 , Daihatsu Cuore en Daihatsu Sirion 2, was de keuze snel gemaakt. De Fiat was toch iets minder dan de Daihatsu, en daar het prijsverschil tussen een Cuore en een Sirion niet zo groot was, werd het de Sirion 2. De Sirion is een echte--compact klasse auto--, hij is niet zo groot, maar heeft wel veel binnenruimte. Zelfs achterin is het voor volwassene goed toeven. De kofferruimte is niet zo groot, maar groot genoeg voor de wekelijkse boodschappen.
Voor die paar weken vakantie plaatsen we een dakkoffer, dan hebben we toch genoeg bergruimte.
De eerste 1700 km zijn tot nu erg prettig verlopen. De auto laat zich gemakkelijk bedienen en rijdt goed. De 1.0 3 cilinder bromt prettig en is pittig genoeg voor het hedendaagse stadsverkeer. Wat ik wel een minpuntje vind, is dat hij op de snelweg in de 5e versnelling weinig heeft bij te zetten. Pluspunt is het verbruik. Tot nu toe in de stad 1 op 16,2 en op de grote weg 1 op 19,1 in de inrijperiode (normaal rijgedrag).
De stoelen zitten goed, maar wat meer zijdelingse steun was welkom geweest. Het zicht rondom is ook goed, mede door de --hoge-- zitpositie.
Kort samengevat: een auto met veel ruimte voor de inzittenden, bagage iets minder, standaard voorzien van elektrische ramen,centrale portiervergrendeling afstand bediend, gunstig in het verbruik en wegenbelasting, en niet te vergeten betrouwbaar( dochtermaatschapij van Toyota).
Ik zal tussentijds de review updaten.
Augustus 2007, Inmiddels staan er 7200 km op de teller en zijn we nog steeds dik tevreden met de Sirion. Ook een vriend van ons met een lengte van 1,92 mtr weet inmiddels te Sirion te waarderen, hij kon moeiteloos achterin plaatsnemen en had genoeg ruimte voor hoofd en benen. Het gemiddeld verbruik ligt zo tussen de 1:17 en 1:18. In de vakantie op een afstand van 230 km lag het verbruik op 1:19,8. Even hield de claxon ermee op, terug langs de dealer, bleek het stekkertje eraf gegaan te zijn, was in 5 minuten tijd verholpen, verder geen mankementen of rammeltjes. Enige wat we overwegen is om achterin spaekers te laten monteren voor een beter geluid van de radio / cd speler.
24-4-2008
Inmiddels heel wat kilometers gereden (17200) en nog steeds vol lof over de Sirion.Hij heeft net zijn eerste beurt gehad € 124,--. Dit vond ik nogal veel voor wat olie en en een filtertje, maar ja het moest toch gebeuren.
Nog steeds dik tevreden over de kwaliteiten van deze auto.Verbruik in de winter periode-- voornamelijk stadswerk-- 1 op 16.
Verder is het rijden zonder problemen.
In Juli gaan we naar Frankrijk op vakantie. Ben benieuwd hoe het gaat met een dakkoffer erop. Laat dit t.z.t. weer weten hoe het verbruik en rijgedrag is.
14-7-2008
Even mijn bevindingen weergeven over de vakantierit (Frankrijk).
Km. stand 22100, De vakantie in Frankrijk is goed verlopen. Alleen merk je wel dat in het heuvelachtige Frankrijk, de Sirion met dakkoffer erop moeite heeft met de hellingen. Ik moet er ook bij zeggen dat we op het moment van heenreis een stevige wind hadden staan. Je merkt dan, dat de Sirion 1.0, niet veel heeft bij te zetten.
De auto is dan nog gevoeliger voor zijwind.
Toch over het geheel gezien viel het mij niet tegen, een verbruik van gemiddeld 1 op 16,5 ( met volle bepakking: 3 personen, volle kofferbak en dakkoffer ) vindt ik niet slecht.
Update: 06-01-2009.
Kmstand: 30200
Nog steeds dik tevreden met de Sirion. Er is op dit moment een klein probleem met de accu. Bij het starten van de auto lijkt het net of de accu leeg is. Het geheugen van de autoradio wordt door totaal spanningsverlies gewist. Echter de motor slaat wel aan.en geeft verder geen problemen.
Omdat de auto toch een grote beurt moest hebben, dit als aandachtspunt opgegeven. Bij de grote beurt geen bijzonderheden ( voorbanden hebben een profieldiepte van 2,5-3 mm ) en de accu hebben ze getest. Deze was inderdaad niet goed en wordt onder de garantie vervangen.
Gezien de profieldiepte van de banden laat ik deze alle 4 binnenkort toch maar vervangen omdat ik zelf ook niet tevreden ben over de " Falken"-banden die vanaf fabriek zijn gemonteerd.
23-3-2009 ; kmstand 34200
4 Nieuwe banden laten monteren ( Bridgestone ).
PROBLEMEN
- 30.200 km
Stekker van de claxon was eraf gegaan.Verder geen problemen. ( km 4200 )
Accu was slecht, deze is vervangen onder garantie door de dealer.( km 30200 )
update
- 44.500 km
Eigenlijk niets nieuws te melden, banden is een verbetering en w hebben achterin Pioneer speakers laten monteren ook een enorme geluidsverbetering.
Verder geen storingen of mankementen.
Laatste update van de Sirion
- 48.000 km
Dit is de laatste update van de Sirion 1.0 trend. Heb de auto ingeruild voor een Materia ( 1.3 Funk uit 2008 )
De Sirion heeft me bijna 3 jaar lang probleemloos van A naar B gebracht.Geen storingen cq mankementen dan van voorafgaande updates. We wilden een Materia vanwege het feit dat we op vakanties toch nog bagageruimte tekort kwamen ( ondanks dakkoffer ). De Sirion is ons zeer goed bevallen, we hopen dat het met Materia ook zo gaat.
Tot op heden geen rammeltjes of iets dergelijk, gewoon een degelijke auto.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Daihatsu Sirion 1.3-16V Sport Airco Bluetooth
- 2009
- 185.704 km

Daihatsu Sirion 2 1.3 !!!-16V Comfort,5 Deurs,5 Zits,Airco,Elektrischpakket,Trekhaak,Stuurbekrachting,Centrale Deurvergrendeling
- 2006
- 179.111 km

Daihatsu Sirion 2 1.0-12V Trend airco elektr pakket boekjes nette auto
- 2006
- 206.163 km