Daihatsu Sirion 2 1.0 12V DVVT Premium (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Sirion 2 1.0 12V DVVT Premium |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand laatst | 0 km |
Afscheid van een goede vriend is nooit leuk.....
- 69.000 km
Helaas hebben we afscheid genomen van deze Sirion. Een maandje geleden knalde er een Volvo van achteren naar binnen. Economisch total loss, erg jammer want in de 5 jaar dat we er in reden hebben we er veel plezier van gehad. Daarom zijn we dan ook op zoek naar een gelijkwaardige Sirion of Subaru Justy.
Laatste data:
Km stand: +/- 69000, benzine/olieverbruik resp. 1:19 en 0,0. Onderhoudskosten: alleen beurtjes en een setje banden.
Zodra de 'nieuwe' er is laat ik weer van me horen!
05-september-2009:
Ruim een jaar verder, bijna 21000 (probleemloze) kms op de teller. 15000kms service-beurtje van 110 euri. Schrapende wissers opgelost. Ging het schakelen soms wat stroef is dat al sinds 1000-en kms terug voorbij. De bandjes houden zich na deze afstand prima, profiel is nog ver boven het minimum, gelijkmatige slijtage. Verbruikt geen druppel olie. Gemiddeld benzineverbruik is 6,1 op 100 kms. Met de vele korte stukjes en soms flink doorhalen heel netjes. De remmen vind ik boven 90 km/u nog steeds ondermaats, reden om goed afstand te houden en de snelheid op max 120. Het rijden met 4 personen (wat zelden voorkomt) haalt de fut er flink uit en beinvloed het weggedrag negatief. All in all hebben we nog steeds veel lol van het ding en mag ie nog ff blijven ;-).
08-juli-2008: Bijna 5000 kms op de teller. Weinig aan toe te voegen, verbruik ligt nu op 5,7l/
100km wat mede komt door het seizoen en we er vaker grotere afstanden mee afleggen. Met het
schaamrood op de kaken moet ik melden er voor 1600 euri schade aan gereden te hebben bij een
domme inparkeeraktie.
13-mei-2008: 2450 kms. plus: met al die flutstukjes die we rijden ligt het verbruik op 6,5/100kms.
prima zetels, lekker stevig maar niet te hard. Veel- en handige aflegplekjes dus weinig
rondslingerend spul. Min: de remweg/gedrag bij hogere snelheden (>100kms): matig/zoekerig, iets
om rekening mee te houden!! Geen sterk punt dus. Al met 2 passagiers is de fut er bij deze 3 cyl/1
liter helemaal uit, wat je ook duidelijk voelt, en neemt het verbruik flink toe. Niet bepaald een
karretje om met 4 personen en bagage mee de Ardennen in te gaan, laat staan als je verder wilt.
All-in-all is het toch elke dag weer een plezier om ermee te rijden.
29-mrt-08: 1050 kms. Niks te melden wat afbreuk doet aan onderstaande. Verbruik neemt
verder af, ondanks de superkorte stukjes, = nu 6,3/100km. Dat moet nog beter kunnen hoop ik
stilletjes. Nog wat ervaringen: de draaicirkel is opvallend kort (8,5 meter?), en de carrosserie houdt
rond de wielkasten- en de achterzijde opspattend vuil/modder vast. Daarom dat we binnenkort
voor het eerste punt spatlappen laten aanbrengen. Wat opvalt is dat het motortje bij 100 kms p/u in
V rond de 3000 r/pm draait. Dat draagt mede bij aan het bescheiden benzine verbruik en de
relatieve stilte in de auto.
20-mrt-08: We roffelen lekker door, meerendeels superkorte stukjes (< 5kms) met tot nu toe één
uitschieter van 180 kms. Verbruik 1:15 (6,7 l. per 100 kms), zeer acceptabel.
Opvallend: De instap is prima in orde door de hoog geplaatste stoelen, en de portieren die tot bijna
90 graden kunnen opendraaien. Zowel vrouwlief als ikzelf vinden makkelijk een goede zitpositie
door zowel het in hoogte verstelbare stuur en de bestuurdersstoel. Op deze aspecten kan de Sirion
goed wedijveren met onze MB A170cdi die toch bijna 2 1/2 keer zo duur was in de aanschaf.
De aandrijving voelt alleen wat fragiel en kan ik me wat dat betreft minder goed voorstellen hiermee
de 2,5 ton die we voorlopig (in 9 jaar) met de A deden te kunnen evenaren, maar dat hoeft ook niet.
12-mrt-08: Het plezier aan de auto neemt evenredig toe met het aantal gereden kilometers. Zo
niet het verbruik, dat neemt alleen maar af (nu 7,1L/100km stadsverkeer).
07-mrt-08: De Sirion afgehaald bij Kreijne Midland uit Hoogland. Verwachtingen: een ruim karretje
met een laag benzineverbruik bij vnl korte ritjes en lage onderhoudskosten.
Eerste indrukken:
Fris uiterlijk met in z’n geel-groene mica jasje. De kleur varieert tussen die twee afhankleijk van de
lichtval. Lekker sportief roffeltje uit het vooronder met het 1 liter 3 cyl motortje. Voor- en achterin
een voor deze maten werkelijk riante zit, 4 volwassenen moet geen enkel probleem zijn. Geen
kraak- of rammeltje te bekennen en comfortabel afgeveerd. Na 100kms is het verbruik 7,4l/100km.
Ergonomisch zit het goed in elkaar en ook de kwaliteitsindruk komt goed over voor een autootje
van all-in amper 12000 euri.
PROBLEMEN
03-maart-08: als die zich gaan voordoen dat wordt dat hierzo gemeld.
09-maart-08: ff wennen aan de condensvorming bij vochtig weer. Een ruit op een kier lost het op.
12-maart-08: geen
20-maart-08: geen
29-maart-08: geen
13-mei-08: geen
08-juli-08: geen, behalve parkeerschade (1600 euro)
05-september 2009: geen
maart 2012: van achteren aangereden door een volvo, total loss, gelukkig geen gewonden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.