Daihatsu Sirion 2 1.3 16V DVVT Sport (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Sirion 2 1.3 16V DVVT Sport |
---|---|
Versnellingen | 4, Automaat |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 161.000 km |
KM-stand laatst | 240.000 km |
Sirion automaat
- 161.000 km
Ik ondervind toch meer van mezelf dat ik niet echt een pedaal ridder ben en dat mijn auto mij vaak begon af te slaan. Dus vond ik het tijd worden om een automaat aan te schaffen. De auto mocht niet meer wegen dan 950 kg en het moest een 5-deurs zijn en het liefst een 4 cilinder of iets daaronder met een turbo. De nedcar colt en vooral forfour spraken mij ontzettend aan, maar vielen (hoe spijtig ook) helaas af omdat ze een semiautomaat hadden. De liana en ignis (generatie 2001-2006) vind ik niet mooi. De splash/agila niet een uitzondering om te kijken tot 1050 kg. Daihatsu yrv vind ik te veel jaren 90 uitstraling en bij de turbo zal mij dat een worst zijn , maar de turbo begint wel heel zeldzaam te worden op de occasion sites. Verder waren er natuurlijk ook uitzonderingen die wel 1050 kg mochten wegen zoals de swift en kwam ik er al snel achter dat de 1.3 een semiautomaat heeft en de 1.5 een 4-traps ,dat is duidelijk te zien in de prijzen op occasion sites de 1.3 kost geen drol en voor de 1.5 betaal je de hoofdprijs en deze 1.5 lust graag een slokje benzine, en de opvolger met de 1.2 was voor mij al helemaal niet haalbaar. De daihatsu materia nog wel overwogen , maar stond alleen 1 te koop binnen mijn budget aan andere kant (voor mij dan) van het land.
Wat mij nog verder opviel is de chevorlet matiz wel met een automaat leverbaar was , maar de opvolger de spark niet en ik ben ontzettend gecharmeerd van de spark.
Maar uiteindelijk kwam ik dus uit op een sirion 2 en dan graag de sportuitvoering. Ik zag een mooie blauwe met een ton op de teller voor een mooie prijs, deze was meerdere mensen opgevallen dus was al toegezegd toen ik belde en stond even later ook niet meer online. Vervolgens deze grijze gevonden en gekocht. De toevoeging sport is aan de buitenkant goed te zien aan de sportieve gril en de stoere mistlampen, ik zie het helaas niet terug in het interieur de stoelen zijn ontzettend vlak en bieden totaal geen steun. Ik ben bekend met de daihatsu want ik heb een sirion 1 gehad van na de facelift (dus niet met jaren 90 dashboard) met de 1.3 motor deze siron 1 had fijne stoelen en had een hoogwaardig interieur voor zijn segment. Het gevoel wat ik bij de sirion 1 had, heb ik nog niet bij mijn sirion 2. Maar een sirion 1 met de 103pk 1.3 motor van zowel voor als na de facelift met automaat en airco is ontzettend zeldzaam.
Waar de sirion 2 wel op vooruit is gegaan is dat die vaak een fabrieksradio heeft en bij een sirion 1 moet je nog naar de mediamarkt voor een radio. En ook is de siron 2 ruimer dan zijn voorganger. Mocht je een sirion 2 overwegen en heb je alle tijd om er 1 te zoeken dan is er ook nog de zeldzame 1.5 deze is er ook in automaat maar komen zelden voorbij, de 1.5 met automaat is wel duurder in wegenbelasting.
Verdere details en feitjes
- De 1.3 van laatste bouwjaar heeft 4 pk meer maar koppel blijft het zelfde.
- In Japan is die leverbaar geweest met een 1.0 turbo met 133 pk, jammer dat die hier niet leverbaar is geweest met een subaru logo. Subaru is er echt in te kort geschoten door hier alleen de sirion 1.0 als justy aan te bieden.
- Er stond ook een 4x4 in de Nederlandse prijslijsten of die ook echt is verkocht vraag ik mij sterk af.
Omdat ik de auto nog maar sinds gisteren heb helaas nog weinig te melden of die betrouwbaar is en blijft. update volgt dus.
automaat begint te stotteren
- 240.000 km
De Automaat begon te stotteren en ook liep die in de toeren als die in de P of N stand stond, de Automaat laten spoelen, en dit lijkt tot nu toe tot wonderen , automaat schakelt weer boter zacht.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.