Daihatsu Cuore 1.0 Premium (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Cuore 1.0 Premium |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 65.113 km |
KM-stand laatst | 112.630 km |
De eerste maand rijplezier
- 67.171 km
Na een aantal jaren in een Daihatsu Cuore STI uit 1999 te hebben gereden was ik toe aan een 'nieuwe' auto. Maarjah, wat kies je dan?
Omdat het budget beperkt was ging ik weer kijken naar een kleine gebruikte auto uit het A-segment. Lage wegenbelasting en zuinig in benzineverbruik zijn erg belangrijk. Je komt dan al snel uit bij bijvoorbeeld een: C1, 107, Aygo, Cuore, Alto, Matiz etc. (+/- 4 tot 6 jaar oud)
De reden dat ik uitkwam bij een Cuore is zijn ruimte. Je kunt er simpelweg meer in meenemen dan in een C1, Alto, etc. en op papier zou de Cuore ook het zuinigst zijn.
Vervolgens was het een kwestie van zoeken naar een leuke Cuore. Uiteindelijk vond ik een heel mooi compleet exemplaar via Autotrack bij de Daihatsu dealer in Zeijen.
Toen ik de auto in de showroom bekeek bleek de Cuore nog praktischer dan ik van tevoren had gedacht, vooral de verschuifbare achterbank vond ik erg handig. Ik heb een korte proefrit gemaakt en de auto beviel me direct eigenlijk al prima. Zeker als je vanuit een Cuore uit 1999 overstapt naar een exemplaar uit 2008 voel je je ineens heel rijk.
Deze Cuore had alles wat ik eigenlijk graag wou; toerenteller, airco en cruisecontrol. Al zou dat laatste nooit een struikelblok zijn geweest want dat kun je later ook nog wel laten inbouwen. Daarnaast vielen de overige zaken van de Premium-uitvoering van de Cuore ook in de smaak zoals verschuifbare achterbank, originele radio, elektrische spiegels, centrale vergrendeling met afstandsbediening, etc. Ik had een prachtig complete Cuore getroffen en dit moest hem dus worden als opvolger van mijn oude auto.
Over de dealer ben ik trouwens erg tevreden, ik werd zeer vriendelijk geholpen en volgens mij heb ik een prima auto gekocht voor een nette prijs. Ik heb 6 maanden garantie en ondanks dat ik hoop dat ik er geen aanspraak op hoef te maken heb ik het gevoel dat alles prima in orde wordt gemaakt als het wel zo zou zijn.
Inmiddels rijd ik ruim een maand in mijn nieuwe auto rond en mijn eerste ervaringen zijn positief. De auto is bijna in alle opzichten beter dan mijn vorige. Ik kan veel langer reizen zonder last te krijgen van mijn rug want de stoelen zijn in vergelijking met de vorige veel beter (en de bestuurdersstoel is nog in hoogte verstelbaar ook). Daarnaast voelt het gewoon lekker luxe aan om in zo’n complete auto te rijden, ik stap altijd met plezier de auto in. De boordcomputer vind ik ook erg handig want doordat hij het benzineverbruik weergeeft probeer ik extra m’n best te doen om zuinig te rijden. En wat me ook in positieve zin heeft verbaasd is de rust aan boord, zelfs wanneer je 130 km/h rijd kun je gewoon nog fatsoenlijk een gesprek voeren zonder dat je je stem hoeft te verheffen. In de vorige Cuore moest ik dan zowat schreeuwen tegen m’n passagier. Alleen loopt het verbruik wel richting 7,5L/100km wanneer je 130 rijd, dus dat doe ik maar niet al te vaak.
De cruisecontrol vind ik ook een ontzettend fijne accessoire, ik gebruik hem dagelijks tijdens mijn woon-werkverkeer.
Minpuntjes zijn er natuurlijk ook. Zo vind ik de auto wat minder stabiel op de weg liggen als de vorige. Die was al behoorlijk zijwindgevoelig, maar de nieuwe lijkt er nog wat meer last van te hebben. Ook kon ik met de vorige wat ‘sportiever’ rijden, dat was soms net een kart. Met de nieuwe moet ik echt niet al te hard door de bochten want de stoelen geven daarvoor veel te weinig zijdelingse steun en tevens helt de auto dan nogal over.
Verder vind ik de stuurbekrachtiging een minpuntje. Velen zullen dat misschien niet begrijpen maar ik had het prima gevonden als het niet op de auto had gezeten. Het maakt de besturing naar mijn mening te gevoelloos en licht. Natuurlijk zal dat deels een kwestie van wennen zijn omdat mijn vorige Cuore geen bekrachtiging had, maar tot nu toe ervaar ik het nog niet als een groot pluspunt. Misschien komt dat nog.
Na 8 maanden ...
- 76.327 km
Inmiddels heb ik de Cuore zo’n 8 maanden en kan ik wat meer zeggen over hoe de Cuore me bevalt.
Om te beginnen kan ik zeggen dat ik nog elke keer met plezier in mijn auto stap. De stoelen zitten lekker en de nette tellerunit, cruisecontrol, chromen accentjes, centrale vergrendeling met afstandsbediening en de aanwezigheid van airco geven me een luxe en verwend gevoel. Ondanks dat het maar een klein autootje is en blijft.
In de eerste review merkte ik op dat de stuurbekrachtiging voor mij niet had gehoeven. Inmiddels ben ik gewend geraakt aan het lichte sturen en vind ik het prima dat het erop zit. Ik twijfel alleen of ik het zelf besteld zou hebben indien ik de auto nieuw gekocht zou hebben, want heel erg hard nodig is het nou ook weer niet.
De wegligging en de zijdelingse steun van de stoelen blijven ook een minpuntje. Maar zolang je niet al te hard door de bochten gaat zitten de stoelen echt prima.
De ruimte in zo’n kleine Cuore bleek ontzettend handig, je staat echt te kijken van hoeveel zooi je in zo’n autootje gepropt krijgt. :)
Er was wel een probleem met de airco; net buiten de garantietermijn bleek dat deze niet functioneerde. Na het vullen van het systeem bleek de condensor lek te zijn. Gelukkig was er coulance van de Daihatsu importeur omdat de auto nog geen 5 jaar oud was en coulance van de dealer zelf want een nieuwe condensor bleek €800,- te kosten. Nu heb ik met de dealer een nette prijs afgesproken waar ik mee kan leven en die redelijk is. Al met al heel netjes opgelost zeker gezien de garantie al verlopen was. Daihatsu dealer Piet Brands in Zeijen verdient daarmee echt een compliment! Je hoort vaak genoeg van autobedrijven die over dit soort zaken heel moeilijk doen, zelfs binnen de garantietermijn.
Via internet heb ik een set gebruikte originele stalen velgen gekocht en daar Vredestein Snowtrac banden op laten monteren. Wel zo prettig in de winter.
Een beurtje, nieuwe bandjes en uitlijnen
- 80.216 km
Onlangs heb ik twee versleten banden vervangen. Ik heb deze keer gekozen voor Continental EcoContact3 banden. Ik had de indruk dat de Bridgetone B330 EVO banden die er eerst onder zaten toch wel aardig hard slijten. Eens zien hoe deze Conti’s bevallen, ze scoren in ieder geval beter wat betreft het bandenlabel.
Ik heb direct de gelegenheid aangegrepen om alle 4 wielen te laten balanceren omdat ik de auto vond trillen rond de 100km/h. Dat probleem is nu ook opgelost.
Bij 80150km heeft de auto een (kleine) beurt gehad. Ik heb dus al 15.000km in deze auto gereden sinds ik hem heb. En nog steeds bevalt de auto me uitstekend! Bij het beurtje weinig bijzonderheden, alleen de voorremmen hadden even wat aandacht nodig omdat de boel wat vastgeroest zat. De monteur heeft ze weer gangbaar gemaakt.
Daihatsu dealer Klaaysen in Wezep heeft de beurt uitgevoerd, die zit voor mij een stuk dichterbij dan de dealer waar ik de auto heb gekocht en de service is ook hier uitstekend.
2 dagen na de onderhoudsbeurt heb ik de auto ook nog even langs gebracht bij de bandenfirma die mijn 2 nieuwe zomerbanden heeft gemonteerd. Ik wou de auto namelijk graag nog even uitgelijnd hebben. Als ik het stuur recht had staan week de auto iets af naar links. Ik irriteerde me daar al een tijdje aan. Helaas kon het uitlijnen niet bij de dealer, maar bij Allround bandenservice Kampen hebben ze prima hun werk gedaan.
Een beetje aandacht besteden aan het uiterlijk.
- 83.273 km
Op mijn vorige Cuore had ik een achterklepspoiler, en eigenlijk wou ik dat ook wel weer op mijn huidige Cuore omdat ik het mooi vind staan en het geeft de auto net een wat flottere look. Op Marktplaats.nl vond ik een spoiler, even de juiste kleur erop laten spuiten en daarna gemonteerd.
Ook via marktplaats; een lijstenset. De een zal zijn auto liever lijstenvrij houden maar ik kan het wel waarderen. Zeker deze set die niet zo universeel is (originele Daihatsu-accessoire).
Verder heb ik ook nog een mistlampen-set besteld bij Daihatsu-dealer Brands. Ik vind mistlampen in de voorbumper erg fraai staan. In het pakket bleek alles te zitten wat je nodig hebt. Kabelbomen, tyraps, mistlampen, afdekkapjes, etc. Heel erg handig.
De montage vergde wel wat tijd want de voorbumper moest eraf en dat had ik nog nooit eerder gedaan. Heel voorzichtig gedaan en lekker de tijd genomen. Net zoals bij de spoiler mag het resultaat er wezen!
Armsteun gemonteerd
- 84.250 km
Op nieuwjaarsdag 2014 heb ik even wat tijd gespendeerd aan het monteren van de armsteun die ik voor mijn auto had besteld. (originele accessoire)
Ik was vooraf wat huiverig vanwege het idee dat ik een gat in de stoelbekleding moest maken om de armsteun te monteren, maar achteraf is alles echt prima gegaan.
Idealiter had de armsteun alleen nog net ietsjes langer mogen zijn, maar ik ben desondanks toch tevreden. Ruimte voor verbetering is er immers altijd.
Nieuwe radio inbouwen
- 89.300 km
Tot nu toe had ik geen carkit in de auto zitten en als ik dan eens werd gebeld terwijl ik in de auto reed zat ik dus met de telefoon in mijn hand te telefoneren.
Een oplossing is dan natuurlijk om een Parrot in te bouwen en die aan te sluiten aan de originele fabrieksradio. Echter vielen me de prijzen van zo'n Parrot nogal tegen en kon ik net zo goed een paar tientjes meer uitgeven voor een compleet nieuwe radio met ingebouwde carkit.
Via marktplaats had ik een omlijsting voor een dubbel-din radio gevonden die ik nodig had. Die heb je nodig omdat het frame rondom de fabrieksradio een grotere uitsparing heeft.
De radio is een Kenwood DPX405BT en het microfoontje heb ik netjes bij de binnenspiegel weggewerkt.
Het loshalen van het middenpaneel was even lastig omdat de klemmen niet makkelijk loslaten en ik natuurlijk niks wou beschadigen. Verder had ik alleen een omvormer nodig om van de Toyota-aansluiting naar ISO-stekkers te gaan.
De fabrieksradio heb ik verkocht aan een andere enthousiaste Cuore-rijder die ook een mooi exemplaar heeft. Daardoor heb ik ook nog weer leuke ideeën opgedaan voor veranderingen aan mijn eigen Cuore. Daar komen later ongetwijfeld nog weer updates over.
Extra accesoires en 90.000km-beurt
- 96.346 km
Zoals ik in mijn vorige update al schreef heb ik ideeën opgedaan door het zien van de Cuore van een andere liefhebber die mijn fabrieksradio heeft gekocht. Hij had 2 dingen die mij wel aanspraken; spatlappen en een dubbele uitlaat.
De spatlappen heb ik (nog?) niet gekocht. De dubbele uitlaat heb ik wel gekocht. Het is de rvs-uitlaat die in de accessoirecatalogus van Daihatsu staat. Net als bij de mistlampset werd hier ook alles meegeleverd wat je nodig had voor de montage, heel erg handig van Daihatsu!
Het betreft hier niet een hele complete uitlaat van voor tot achter maar alleen het stukje van vlak voor de einddemper tot de achterbumper. Het monteren is niet zo moeilijk; de oude einddemper loshalen, een extra steun monteren (bevestigingsgat zit er al) en 2 uitsparingen maken in de bumper, hiervoor zijn sjablonen meegeleverd om de uitsparingen te kunnen aftekenen. Er zat een mooi zwart rubber bijgeleverd om de randen netjes af te werken.
Ik ben erg tevreden met het resultaat, zeker in combinatie met de achterklepspoiler vind ik het heel erg mooi staan. :)
Vlak voordat ik de uitlaat binnenkreeg heb ik nog iets anders aangeschaft dat stiekem nog ergens op mijn verlanglijstje stond; een set lichtmetalen velgen. Via marktplaats vond ik zo goed als nieuwe 13 inch velgen, de maat was geschikt voor mijn auto en zelfs de smalle bandjes die op de stalen velgen zaten konden overgezet worden. Het betreft Dezent RE velgen. Ook dit was weer een mooie upgrade voor mijn auto.
28 augustus 2014 heb ik de auto naar Daihatsu dealer Klaaysen gebracht voor een onderhoudsbeurt en APK, de onderhoudsinterval van 15.000km had ik ruim overschreden dus het werd ook wel weer eens tijd. Bij het onderhoud kwamen geen opmerkelijke zaken aan het licht, gewoon regulier onderhoud, verder niks aan de hand. :) Ik ben weer zeer tevreden.
Tussen de 2 beurten in heb ik probleemloos gereden, ik heb alleen een paar keer wat olie bijgevuld omdat het oliepeil tot minimum was gezakt (ik vul dan ca. 0,3L bij). Het is geen gigantisch verbruik, minder dan een liter per 15.000km. Volgens de dealer is het ook niet vreemd en redelijk normaal zodra de 100.000km op de teller in zicht komt.
Het eerste 'klokje rond'
- 100.884 km
Inmiddels is de Cuore van buiten verder uitgedost met spatlappen. Ik heb gekozen voor spatlappen in de carosseriekleur, gek genoeg zijn die goedkoper dan zwarte exemplaren. Het duurde wel een paar weken voordat ik ze binnenkreeg want ze moesten uit Japan komen.
Verder heb ik nog een hele fijne accessoire ingebouwd; stoelverwarming. Ik gekozen voor de WAECO MagicComfort MSH 60.
Het inbouwen viel me wat tegen want vooral het loshalen van de stoelbekleding was veel lastiger dan ik van tevoren had gedacht. Het was een verschrikkelijk gepriegel maar uiteindelijk heb ik de stoelbekleding weer netjes in z’n oude vorm terug gekregen. De schakelaars voor heb ik aan beide zijden van de radio gemonteerd. Het systeem werkt erg goed en het is echt heel erg aangenaam tijdens koudere dagen. Het is alle moeite waard geweest en ik zou het in een volgende auto zo weer inbouwen! Ik vind het echt zalig!
Onlangs had ik nog een klein probleempje met de achterrem; bij zachtjes remmen hoorde ik telkens een duidelijk tikkend/bonkend geluid in de auto. Bij Vakgarage JMR in Zwolle hebben ze er even naar gekeken en het probleem opgelost. Het probleem bleek linksachter vandaan te komen en de monteur heeft de remtrommel en de remschoen even iets opgeschuurd en daarna was het probleem over.
Verder heeft de auto laatst z’n eerste ‘klokje rond’ gehaald en heb ik de winterbanden weer gemonteerd. Eens zien of ze deze winter harder nodig zijn dan de vorige.
Ondanks dat ik graag knutsel aan m’n auto raakt de inspiratie zo langzamerhand wel een beetje op. De leukste zaken uit de accessoirecatalogus heb ik inmiddels wel en ik denk dat mijn Cuore zo langzamerhand wel 1 van de completere exemplaren is die er rondrijd. Een zonnedakje blijft een leuk idee, maar dat vind ik toch wel wat prijzig.
Grote beurt
- 111.135 km
De auto heeft weer een onderhoudsbeurt gehad, een grote beurt dit keer. Ik had verwacht dat ik bij deze kilometerstand wel eens te horen zou krijgen dat de remblokken of schijven eens vervangen moesten worden, maar niets van dat alles. Alleen een grote beurt en de multiriem is vervangen, verder geen bijzonderheden. De Cuore is ook APK gekeurd, dat was eigenlijk nog niet nodig maar icm de grote beurt was het gratis. Weer 2 jaar verse APK.
De onderhoudsbeurt is uitgevoerd bij Vakgarage JMR in Zwolle. Daar had ik mijn vorige auto's ook altijd al in onderhoud. Zeer prettige garage.
Afscheid nemen.
- 112.630 km
Kort geleden schreef ik nog een update over de grote beurt die m'n Cuore heeft gehad. Ik had toen nog niet kunnen vermoeden dat ik zeer kort daarna afscheid zou gaan nemen van mijn Cuore. En toch is het gebeurd.
Gelukkig niet vanwege een ongeval waarbij de Cuore total loss is geraakt of door een groot mankement. Nee, ik heb hem gewoon ingeruild op iets anders. Ik kwam toevallig wat anders tegen en de inruilprijs voor m'n Cuore was erg goed.
Op 27-06-2015 heb ik mijn Daihatsu Cuore achtergelaten bij de Nissan-dealer en stapte ik over in een andere 'echte' Japanner die ook nog echt in Japan is gebouwd net zoals de Cuore. Het is geworden; een Nissan Cube 1.6 ZEN.
Heel iets anders, maar ik vind het een supergave auto, uiteraard komt daar over een tijdje ook wel een gebruikersreview van.
Ik durf te stellen dat de volgende eigenaar van mijn Daihatsu Cuore een top-wagentje koopt. Ik heb niet bezuinigd op onderhoud en ik ben er zuinig op geweest. Hij kan nog wel een tijd mee en de volgende eigenaar ook laten genieten van vele betrouwbare en zuinige kilometers. Dus ben je op zoek naar zo'n Cuore en kom je de 56-GVJ-9 tegen; die is top!
Ik heb nooit spijt gehad van de aankoop, heb er met plezier in gereden en bovendien waren de kosten laag. Ik kijk met een goed gevoel terug op de periode waarin deze Cuore van mij was.
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties3
- Comfort4
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Test: Citroën C1 - Daihatsu Cuore - Fiat Panda - Ford Ka - Hyundai i10 - Kia Picanto - Renault Twingo - Opel Agila - Suzuki Alto - Nissan Pixo

Test: Chevrolet Spark - Daihatsu Cuore - Fiat Panda - Hyundai i10 - Opel Agila - Peugeot 107

Daihatsu Cuore 1.0 Premium (2009)

Test: Suzuki Alto - Citroën C1 - Renault Twingo - Daihatsu Cuore - Ford Ka - Hyundai i10

Daihatsu Cuore 1.0 12V Premium (2007)
