Daihatsu Cuore 1.0 Premium (2008)

autoreview

Daihatsu Cuore 1.0 Premium (2008)

Signalement

UitvoeringCuore 1.0 Premium
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf76.000 km
KM-stand laatst95.000 km
Lezerswaardering: 85%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste ervaringen

  • 78.000 km

In mijn review kan je lezen wat mijn ervaringen zijn met deze auto. De Cuore kan je vergelijken met de aygo/c1/107, de mio/citigo/up, de picanto/i10 en twingo.

Sterkste punt van de Cuore tov concurrenten: enorme ruimte op de achterbank, betrouwbaar, echt zuinig in praktijk en lange wielbasis.

Belangrijkste nadelen: Gezapig uiterlijk, weinig geluidsisolatie smalle wielbasis.

Ik heb deze auto gekocht als opvolger van de L251 Cuore (een kale uit 2004). Die beviel erg goed maar was alleen belastingvrij in de meest kale versie.

Ik heb lang gezocht naar een Premium uitvoering. De Premium is compleet, de trend is juist kaal. De nieuwprijs verschilt ook flink.
Grootste voordelen van de Premium: Dashboard is veel volwassener. Boardcomputer (die je aanspoort in zuinigheid), toerenteller en t oogt compleet. Verder wilde ik de verschuifbare achterbank en in hoogte verstelbare voorstoel. Centrale vergrendeling met afstandsbediening, stuurbekrachtiging, dimmend binnenlicht, leeslampjes, fabrieksradio, gespoten spiegelkappen en airco maken t verder af.

Stoelen zitten veel beter dan vorige cuore. De auto rijdt veel volwassener: minder zenuwachtig, ik denk vooral door de langere wielbasis (ook langer dan een aygo, up! of zelfs polo). Je rijdt er ook gemakkelijk 1:20 mee. Achterin is de ruimte zeer groot. Wel is de achterbank voor 2 personen. Ik heb er toch een extra riem in gemaakt, maar je hebt in het midden een plastic kap zitten. De vloer achterin is helemaal vlak. De kofferbakvloer niet.

De motor is duidelijk anders dan de vorige motor. Deze is dan ook van toyota en heeft een distr ketting en de vorige was van daihatsu zelf. Deze loopt mooier, je merkt nauwelijks dat het een driepitter is. Bij de vorige merkte je dat wel, vooral stationair. Auto rijdt fijn en vlot, de 4 en 5 zijn voor zuinigheid maar daardoor hoor je de motor bij constante snelheid weinig. Ik vond de vorige makkelijker toeren maken en die leek daardoor sneller, wat ie op papier niet is.

Grootste nadeel vind ik het windgeruis. Tot 80 is de auto stil. bij 100 hoor je al heel wat en bij 120 is handsfree bellen echt lastig. Natuurlijk blijft t een klein licht autootje maar omdat hij verder niet onder doet voor grotere auto's valt het geluid boven de 100 km erg op.

De fabrieksradio doet het matig. Boxen zitten laag in de deur. De radio/cd heeft geen MP3 of aux. Ik heb daarom een duurdere parrot ingebouwd waar je wel je iphone, USB stick of SD kaart in kan douwen en die zijn eigen versterker heeft. Verder boxen ingebouwd achterin. Daihatsu heeft wel aansluitingen naar achteren getrokken maar ze stoppen in de spijlen tussen de deuren. Je moet ze zelf dus nog verlengen de deur in.

De vorige eigenaar heeft er een paar dingen aan gehad. zo zijn de remschijven vervangen en de achterschokdempers.

Ik heb verder een setje 13 inch lichtmetaal gekocht en de orginele 13 inch stalen velgen gebruikt voor winterbanden. De velgmaat (steek, ET, naafdiameter) is gelijk aan o.a. de aygo, maar ook oudere toyota's zoals de corolla en starlet.

Ik heb er nu iets bredere banden op (175/70/13 ipv 145/80/13) en dat merk je wel in de stabiliteit. In verbruik (zover ik dat nu kan zien) blijft hij met deze banden op 4,9l/100km. Ik denk dat 165/70/13 het beste is aangezien 175/70/13 eigenlijk een paar procent te groot is.

eerste 3000km zitten er op

  • 78.000 km

Ik heb de auto intensief gebruikt. Zowel voor woonwerk als ook op een weekend naar winterberg met 5 personenen en bagage.

Omdat de cuore op winterbanden staat zijn we er als gezin mee weggegaan (andere auto staat op zomerbanden). Ging prima. Ik heb in Duitsland een tijd tussen de 140 en 160 gereden en ook dat gaat goed. Heb daar ook 98 getankt en voor mn gevoel leverde dat iets meer vermogen, maar goed misschien hadden we wind mee :-)

Windgeruis is bij 120 irritant en neemt daarboven niet echt toe. De auto heeft weinig geluidsisolatie.

Verbruik is erg afhankelijk van je snelheid. bij 80/90 krijg je m onder de 4liter, bij 120 zit je al op 5,5 liter en bij 140-160 zit je op 8liter.
Dit bij de echte snelheid. de teller geeft iets te veel aan (130=124)

Gemiddeld scoor ik op woonwerk 5,1 met stad, stuk 80 en een stuk 120. Ik vind dat iets tegenvallen want doe wel degelijk mn best om zuinig te rijden.

De rit naar duitsland (350km) was heen 5,6 (niet boven 120 geweest) en terug 6,0 (een tijdje harder gereden).

Ik denk dat het lage gewicht en de overbrengingsverhouding van de 5e versnelling er voor zorgen dat hij extreem zuinig is van 70- 100 km/u, maar dat het voordeel bij hogere snelheden wegvalt.
Kan de cw waarde niet vinden, maar vermoedelijk niet gunstiger dan andere auto's. Op de snelweg merk je ook dat achter een andere auto je verbruik flink daalt, maar goed dat is niet de veiligste manier van rijden.

Samenvattend maakt dit een prima auto zolang je niet te hard rijd. Hard kan die zeker wel maar dan ben je je brandstofvoordeel kwijt en krijg je ook nog hoop windgeruis.
Wel zorgt de relatief lange wielbasis, redelijke stoelen en grote binnenruimte er voor dat lange ritten geen straf zijn.

De ontwaseming van het raam is matig en vooral op de bijrijderskant (wat dus in Japan prima is...). Hiervoor is een modificatie maar geen coulance. Ik wil het onderdeel kopen en het zelf inbouwen. Dat is zo'n 2 uur werk voor de werkplaats. Tevens wil ik dan op zoek naar de rammel die je hoort bij stationair toerental.

Dit is toch wel slordig van Daihatsu. Die raamontwaseming correctie is iets waar iedere cuore rijder plezier van heeft en feitelijk een fout van Daihatsu. de dashboardrammel kwam ook terug in de autotevredenheidsonderzoeken.

10.000 gereden

  • 88.000 km

We gebruiken de auto veel. We pakken m in de praktijk sneller dan de andere auto. Vooral voor de kortere ritjes. Het verbruik is gedaald en schommelt rond de 4,5liter. Ik moet wel zeggen dat we er soms een sport van maken om zuinig te rijden. De verbruiksmeter klopt goed en je ziet dus onmiddellijk het resultaat van je rijstijl. Ook op korte ritten (en dus met koude motor) blijft hij zuinig. Maar zodra de airco aangaat of je 120 of harder rijdt zit je meteen op compleet andere cijfers. In de stad kan je m vaak gemakkelijk kwijt omdat hij smaller is en dus op plekken kan staan waar een ander t niet probeert.

Het blijft verder een prima autootje. Olie en filters vervangen verder geen onderhoud. Ruimte achterin en het kunnen verstellen van de stoelen achter is erg praktisch. Hoedenplankje is wel wat onhandig.

Dankzij de tip hieronder (reacties) ben ik de rammel kwijt. Was inderdaad iets heel simpels.

niets bijzonders

  • 95.000 km

Ik wil de review weer eens bijwerken maar heb weinig te melden. Geen onderhoudskosten.

Het blijft een leuk alternatief voor de aygo, twingo, picanto en up. Natuurlijk oogt de Cuore wat suffer dan zn concurrenten, maar je krijgt er betrouwbaarheid, zuinigheid en vooral een hoop ruimte voor terug.
Ik denk dat dat laatste vooral een reden is om voor de cuore te kiezen. Geen auto in zn klasse waar je zo veel ruimte achterin heb en die schuifbank blijft handig.

Andere reden om voor de cuore te kiezen zijn de kosten. Naast zuinig is de cuore vaak iets goedkoper in aanschaf dan een vergelijkbare aygo en in wegenbelasting is hij net een klasse lichter. En dr mag ook nog een trekhaak op.

3,8
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    3
  • Comfort
    3
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens