Daihatsu Charade 1.3i TX (1994)

autoreview

Daihatsu Charade 1.3i TX (1994)

Signalement

UitvoeringCharade 1.3i TX
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1994
Jaar van aanschaf2006
KM-stand bij aanschaf157.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Mijn vorige auto was een Daihatsu Charade 1.3i 16V TX Sport uit 1991. Deze beviel mij uitstekend (zie mijn andere review), dus was de keuze niet zo moeilijk toen ik deze auto kon kopen voor een leuk bedrag. De auto was al aardig verfraaid, met oa lichtmetalen velgen, doorgelaste motorkap, verlaagd, spoiler achterop, strakke achterklep (zonder logo’s etc), en een mooie bumperset.
Het verbruik is iets hoger dan normaal, door de 195mm brede banden die erop liggen. Ik rijd nu gemiddeld 1:13 met een vlotte tot pittige rijstijl. Af en toe een stoplichtsprintje kan makkelijk met deze auto. De overige kosten vallen ook reuze mee, omdat de auto maar 818kg weegt, en hij dus zeer goedkoop is in de wegenbelasting.
Het comfort van de auto is een stuk achteruit gegaan, omdat de auto aan de voorzijde 60mm en aan de achterzijde met 35mm is verlaagd. Verder nog een veerpootbrug aan de voorzijde, zodat de auto nog wat stijver is. Het weggedrag is er wel flinke stukken op vooruit gegaan!
De auto zelf rijdt lekker vlot, schakelen gaat prettig. Wil je vlot zijn, dan moet je de motor wel op toeren houden, onderin kan hij soms wat lui overkomen, maar wanneer hij boven de 4000tpm komt, gaat ie er lekker vlot vandoor.
De ruimte in de auto is voldoende, zeker wanneer je geen kinderen hebt, want de achterbank is aan de krappe kant voor 2 volwassenen. Ik heb zelf 2 sportstoelen voor in gebouwd, want de standaardstoelen gaven te weinig steun. De kofferruimte is een stuk groter dan bij de G10x (het vorige model), waardoor deze auto ook goed dienst kan doen als boodschappenauto.
Al met al een leuke auto, die veel bekijks oplevert, en heel goed te onderhouden en te rijden is voor een student.

PROBLEMEN

Enige probleem tot nu toe is een kapotte thermostaat, waardoor de motor te heet werd. Deze is vervangen, en de motor bleef weer keurig op temperatuur.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.