Daihatsu Charade 1.3i TX (1989)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Charade 1.3i TX |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1989 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 135.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Ik heb deze auto gekocht voor 600 euro toen ik net een paar weken mn rijbewijs had, had er geld voor en het is toch wel gaaf om een eigen auto te hebben natuurlijk.
Model vind ik nog best oke voor zo’n japanse nietszeggende auto, en hij zou betrouwbaar moeten zijn. Kwam deze tegen op marktplaats, was voor een 1.3 best goedkoop en zag er nog wel goed uit, weinig roest. Wel een hoop krassen helaas.
(wilde perse een 1.3i, want de 1.0 heeft nog een 4bak en een choke)
Rijcomfort is echt goed voor een auto van 17 jaar oud, echt een klasse hoger dan een Cuore of een Alto (toch vind ik Franse auto’s lekkerder rijden). Heeft wel snel last van onderstuur, vooral als het regent.
Ook de 1.3 motor is lekker pittig (90 pk op 800 kg). Benzineverbruik wordt echter wel hoog bij flink gassen, moet moeite doen om 1 op 15 te halen met rustig rijden (wel stad/snelweg gecombineerd). Verbruik is de laatste tijd wel iets lager, auto is gewend aan mijn rustige rijstijl. Schakelt ook heerlijk kort. Ondanks dat het een 5bak is draait de motor bij 120 km/u toch 4000 toeren, wat minder is voor het verbruik.
Luxe heeft ie niet; ramen moet je ouderwets naar beneden zwengelen, en het gaat nog zwaar ook. Geen CV en zelfs een klokje heeft ie niet. Omdat het een 1.3 is heeft ie wel een toerenteller, maar die is stuk (zwak punt van deze charades).
Verder vind ik het echt een topwagen, kost niks om te laten rijden en blijft maar gaan!
PROBLEMEN
De uitlaat (middendemper) viel er 3 dagen nadat ik m had onderuit. Hij was gelast, maar dat was geen vakwerk blijkbaar. Tijdje later toch maar vervangen, werd echt gek van het geluid, kostte me 100 euro.
Radiateur bleek vanaf aankoop al lek te zijn. Kwam er achter toen ik de koelvloeistof had bijgevuld, en een week later er alweer een liter doorheen was. Andere gebruikte radiateur voor 35 euro.
UPDATE:
De Charade is weer door de APK! Kosten:
-schijven + blokken voor (zelf gedaan, 100 euro). Ook bleef de rem linksvoor hangen, remklauw intern schoongemaakt, is nu over.
-APK voor 20 euro, alleen koplamp afgesteld en even de uitlaat dichtgesmeerd bij de flens, omdat de voordemper niet origineel is sluit ie niet lekker aan op de einddempper.
Het wordt inmiddels wel tijd voor een grote beurt, van de zomer maar eens naar kijken.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.