Daewoo Matiz SE (2000) #4

autoreview

Daewoo Matiz SE (2000)

Signalement

UitvoeringMatiz SE
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2000
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf55.600 km
KM-stand laatst78.200 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Balen maar niet treurig

  • 64.189 km

De Mazda is de deur uit. Auto's moeten wisselen, maar soms is het niet 'for the better'. Bij een scheiding is 'de helft' echt de helft, maar de helft van mn auto krijgt niemand. Die moest dus naar de volgende eigenaar.

Inmiddels was de woon-werk afstand gereduceerd tot een magere 20 km. De kosten moesten utieraard zoveel mogelijk omlaag en de aanschaf mocht ook niet alles zijn. Bij dezelfde vierwielgrossier als waar de vorige twee voitures gehaald waren stond een Suzuki Alto. In de categorie geld heeft die toch wel een naam, en een proefrit was gauw gemaakt. Die duurde evenwel 15 minuten. Geen positief woord over te zeggen, en daar is op zijn beurt dan weer geen woord van gelogen.

Teruggezet. Ernaast stond een Daewoo Matiz. Groen (niet een favoriet) en een 3-cilinder (normaliter evenmin 'american muscle', per slot van rekening heet het nu Chevrolet) met nog geen melkpak inhoud. Vergeleken bij de vorige rit was dit echter 4x meer auto en dus rekenden we af. Er stond koud een halve ton op de klok.

Toen kreeg ik een andere baan. Net geen auto van de baas en dus 200 km per dag rijden. Op zich is een auto, gemaakt voor een volk dat gemiddeld 150 centimeters mat in lengte, met een neksteun tussen je schouderbladen dan niet de meest comfortabele manier om te rijden. Toch hoef ik maar eens per 3 dagen te tanken en is het verbruik gemiddeld over de paar maanden die ik de Matiz nu heb (vrijwel alleen maar snelwegkm's) een absoluut verbazende 1:18,3!! En de zomermaanden moeten nog komen, dus dat wordt lachen. Dit is de goedkoopste auto per km die ik tot nu toe gereden heb. Na 10 duizend km inmiddels denk ik dat ik 'm rijdt tot ik genoeg gespaard heb voor de opvolger (liefst G3). Zoals dat nu gaat, denk ik dat die het nog goed volhouden gaat.

Niet echt comfortabel voor zulke lange afstanden dus, maar hij kan goed meekomen (top zeker boven de 150 en meer heb je binnen deze landsgrenzen echt niet nodig) en heeft verder tot op heden geen narigheid. Bovendien is de afschrijving, de verzekering en de wegenbelasting op deze broodtrommel vrijwel nihil. Crisis? Ik niet!

Overigens is het bakkie een jaartje jonger, maar bouwjaar kan ik niet meer veranderen van 1999 naar 2000.

Matiz cabriolet

  • 78.200 km

Alles bij elkaar geteld is het met dit koekblik toch vreemd gelopen. Helaas komt een ongelukje nooit alleen. Ik ruilde mijn 626 Mazda in voor deze 'bladluis' (klein, groen, traag maar bijzonder) omdat ik weinig kms maakte. Na verwisseling van werk werd dat echter ineens 950-1000 km per week. Op de snelweg niet boven de 100-110 gereden. Al met al een zeer acceptabel gemiddeld verbruik over de gehele levensduur (ik hou dat graag bij, altijd leuk om te zien) van 1:18,4! Dat is bijzonder te noemen, zeker voor de kms die ik maakte...

helaas, na ongeveer 20.000 km te hebben gereden in de matiz lekte het koelwater aan het begin van een terugrit. Snel aan de kant (temperatuur liep rap op) en bij de pomp (waar ik toevallig was) bijgevuld en nog eens een jerrycan met 5 liter bij de hand.

Het mocht niet baten. Toen ik terug was, was alle vloeistof erdoor
gegaan. Waterpomp stuk. Bij thuiskomst overigens ook natuurlijk als gevolg de koppakking lek. Ik moest echt nog de nodige kms maken, dat was duidelijk.

Flink onderhoud in de 7 (autoloze) weken die erop volgden. Distributieriem (preventief) meegenomen, spanrol, 2 nieuwe voorbanden (na productiefout in de banden geconstateerd te hebben 100 km later weer 2 nieuwe, gratis), kleppen gesteld, kop gewassen en gevlakt, waterpomp vervangen, koppakking vervangen, expansievat vervangen et cetera. Noem maar op. Het ding liep als nooit tevoren, weer helemaal nieuw. Bijna letterlijk, eerlijk waar. Daar kon zeker pijnloos en zonder moeite (want de uitlaat as ook al vervangen, inclusief bougies, thermostaat en olieringen) nog een ton bij op.

Helaas. Net toen de auto weer tiptop in orde was werd hij bij een uitleen in de prak gereden. Over de kop, bijna een cabrio. De bestuurder stapte weliswaar onder bescherming van een bataljon engelen vrijwel ongedeerd uit, maar de matiz was total loss. Ik kreeg 200 euro van de sloop voor het restant....

Gauw op zoek naar wat zinvols (nu is het tijd voor een echte auto, zeker met de 55-60.000 km per jaar inmiddels). Zonder auto voel ik me naakt. Zelfs zonder Matiz ben ik meer ontmand dan mét. En dat zegt wat.....

Overigens zie ik zojuist dat de hierboven vermelde informatie incorrect is. De Matiz was (stond op kenteken) van 2000, in plaats van 1999. Dit blijkt niet meer te veranderen....

6,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.