Daewoo Matiz SE (1999) #3
autoreview
Signalement
Uitvoering | Matiz SE |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1999 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand bij aanschaf | 76.070 km |
KM-stand laatst | 77.765 km |
Dawoo Matiz - is dat wat?
- 77.765 km
Ruim van tevoren wist ik dat mijn Swiftje van 1995 niet door de keuring zou komen. Dus het werd tijd voor een ander autootje, en het werd uiteindelijk, tot mijn eigen verbazing, een Matiz uit 1999 met een kilometerstand van 76070, met een verse APK, een nieuwe koppakking en een nieuwe distributieriem. Maar is dat nog wat? Na 2 maanden is daar wel wat over te zeggen.
Allereerst heb ik een lijstje opgesteld van auto's die voor mij in aanmerking zouden komen. Laag gewicht, zuinig in verbruik, betrouwbaar, en liefst onder de 1000 euro.
De kanshebbers waren:
Daihatsu Cuore
Suzuki Swift (liefst 2002 Eco)
Fiat Punto
Renault Twingo
Daewoo Matiz.
Juist de Matiz stond onderop het lijstje. Rationeel voldeed hij, maar ik zag mezelf er toch echt niet in rondrijden. Raar ding. Vond ik.
De Daihatsu en Suzuki vielen vrij snel af. Vanwege mijn leeftijd wilde ik een wat hogere instap, de Swift die ik eerder had beviel eigenlijk niet zo. Je ging er niet in zitten; je liet je er in vallen. Maar je moest er ook weer uit. En de Daihatsu vond ik toch wat te klein.
Bleven over de Punto, Twingo en Matiz. Met de Twingo was ik na een proefritje snel klaar. Heerlijk autootje, lekker ruim, leuk model, praktisch, maar ik vond de pedalen wat dicht op elkaar zitten. Anders was die het zeker geworden, mits ik een net exemplaar kon vinden. De Punto heb ik als een heerlijke reisauto ervaren, maar ik kon geen exemplaar vinden voor mijn budget. Behalve dan een uitgewoonde asbak, letterlijk. En toen kwam dus deze Matiz in beeld.
Kort samengevat: een heerlijk karretje. Hij ziet er netjes uit voor zijn leeftijd, en het is zeker geen straf om daarin gezien te worden. Van verschillende mensen heb ik er complimenten over gekregen. Nu ik er een heb valt het ook op hoeveel er van rond rijden: je struikelt er haast over!
Mijn garage heeft er intussen een keer naar gekeken. Er is een keer laswerk aan geweest, maar dat is goed gedaan. Verder is er geen roest, alles werkt en is in orde, wat carrosserie betreft kan het ding nog heel wat jaren mee. Het was een goede keuze. Alleen is er wel een serieus punt, en dat komt op het eind van de review van vandaag.
De zitpositie instellen was wat lastig, maar uiteindelijk heb ik iets gevonden wat bij me past. De instap is prima. Van binnen oogt hij erg ruim. De achterbank is helemaal vlak neer te leggen, en dan kun je nog aardig wat verhuisdozen meenemen. Het interieur is hard plastic, maar boeit dat wat? Mij niet.
Vier deuren zijn, vanwege de centrale vergrendeling, eigenlijk best wel prettig. Waar ik met de Swift voor boodschappen of een aktetas ofwel met veel wringen een achterportier moest ontgrendelen, ofwel apart de achterklep moest openen, kan ik nu gewoon het linkerachterportier openen, spullen er in, portier dicht, en klaar. Dat vond ik wel een verademing.
Dit model heeft alleen voor de bestuurder een airbag, maar als je zelden tot nooit passagiers hebt maakt dat eigenlijk niet zoveel uit volgens mij.
Het ding ligt lekker vast op de weg, met name in bochten. Sturen gaat lekker licht, het stuur pakt lekker vast, de draaicirkel is lekker klein. Het inparkeren ervaar ik nog wat lastig, omdat de wielen op de hoeken zitten. Doorgaans zit ik nog een heel eind van de stoep af. Dat gaat toch net even wat anders als het Swiftje dat ik daarvoor had, en de Golf II die ik daarvoor weer had. Remmen doet hij goed. Voor het eerst dat ik ABS heb, dat voelde in het begin vreemd, maar het ze doen wat ze doen moeten. Schakelen gaat wat hakerig, dat wel.
Je leest regelmatig dat het lang duurt voor de Matiz op snelheid komt. En in zeker opzicht is dat ook wel zo. Maar heb je haast dan? Dan doe je er 5 tellen langer over dan een ander om van 80 naar 120 te komen, kom je 5 tellen later op je bestemming aan. En dan? Ik kan daar niet zo zwaar aan tillen.
Het verbruik valt me tot nu toe mee. Momenteel zit er redelijk wat snelweg tussen, vanwege familieomstandigheden. Het gemiddelde verbruik is nu ruim 1:17, vergelijkbaar met de Swift. De laatste ronde was zelfs 1:18,43. En dat is geen straf. Ik hou het bij met de verbruiksmonitor van autoweek, maar ik heb ook een eigen excelbestandje aangemaakt om de uiteindelijke kilometerkosten te kunnen berekenen.
De wegenbelasting is wat hoger dan de Swift, omdat de Matiz nét iets zwaarder is. Maar... de verzekering is bijna 2 euro per maand goedkoper. De vaste kosten zijn dus 3 euro per maand hoger, dus dat valt eigenlijk best wel mee.
Toch heeft dit karretje een minpuntje, iets dat ik niet kon zien toen ik hem kocht, en wat volgens mijn garage ook bij een aankoopkeuring niet aan het licht zou zijn gekomen. Hij verbruikt veel te veel olie. Bijna 4 liter per 1000 kilometer. Volgens mijn eigen garage komt het via de uitlaat naar buiten, dus het is of via de zuigers, of via de kleppen.
Voor aankomende dinsdag heb ik een afspraak staan met de handelaar waar ik hem gekocht heb, om eens te kijken wat er aan gedaan kan worden. Hopen dat het meevalt. Maar ik heb wel vertrouwen in een goede oplossing.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.