Dacia Sandero TCe 90 Stepway Extreme (2025)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Sandero TCe 90 Stepway Extreme |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2025 |
Jaar van aanschaf | 2025 |
KM-stand bij aanschaf | 20 km |
KM-stand laatst | 1.850 km |
Eerste impressie
- 1.850 km
Op 25 februari de Dacia Sandero Stepway 1.0 TCe CVT mogen ontvangen.
Onze behoeften sinds de vorige auto zijn iets veranderd. De ruimtebehoefte is niet meer zo groot, de ledematen zijn wat strammer en een automaat is een must.
Gereden met de nieuwe Citroen C3 (leuke auto, maar toch geen klik) en de Dacia Sandero Stepway.
De klik was er wel met de Dacia, ook omdat we in het verleden 2x een Dacia Logan MCV hebben gehad. Toch wel een verschil overigens: de Sandero Stepway is een heel wat volwassener auto.
Wat valt positief op:
- goede zitpositie en meubilair
- goede instaphoogte
- ruim voor dit formaat auto
- behoorlijk luxe in deze uitvoering (Extreme met Pack Extreme en Pack Navigatie).
- relatief stil tijdens het rijden
- fijne automaat
- goed geveerd
Wat valt negatief op:
- de rijhulpsystemen; deze geven vooral allerlei waarschuwingen die onnodig zijn.
- gevoelloze besturing
- kofferbak wat minder goed afgewerkt.
Begin maart zijn we een lang weekend naar het Sauerland gereden met onze Stepway. Dat beviel buitengewoon goed! Lekker cruisen op de snelwegen, maar ook op binnenwegen en bergweggetjes is het prima vertoeven. De auto veert goed, is redelijk stil, stuurt strak (maar wel vrij gevoelloos) en de CVT doet uitstekend zijn werk zonder continue hoog in de toeren te gaan. Heerlijk soepel zonder echte schakelmomenten en aangenaam stil, doordat het toerental bij normaal gebruik zelden boven de 3000t/min komt. Op de snelweg met 100km/u draait het motortje rond de 2200t/min op de achtergrond.
Achterin kun je prima zitten als volwassene (wij zijn sowieso niet zo groot, dus dan heb je veel knieruimte achterin). Ook de kofferbak is groot genoeg voor een vakantie met z'n tweeën.
De auto is prima afgewerkt in het interieur. In de kofferbak blijft het bij een tamelijk dun stukje bekleding. De kunststoffen in het interieur zijn weliswaar hard, maar makkelijk af te nemen en kraakvrij.
De stoelen zitten op langere afstanden ook prima en de bediening van de diverse systemen is makkelijk. Er zit een klein, maar fijn infotainmentsysteem in dat eenvoudig en makkelijk werkt, mét draadloos adroid auto. De automatische aircobediening werkt logisch en goed.
De hulpsystemen die er tegenwoordig verplicht op zitten kunnen irritant zijn. Het systeem dat de snelheid in de gaten houdt pingelt in de stad bijna continue, omdat de software heel andere maximale snelheden verwacht dan de werkelijkheid (vaak geeft ie 30km/u aan waar je 50 of 60km/u mag rijden. Dat is eigenlijk alleen handig op de snelweg, al is het systeem ook daar niet feilloos.
De Lane Keeping Assist is gevaarlijk. Dit systeem stuurt je vaak naar het midden van de weg en in bochten denkt het al snel dat er iets fout gaat. Je moet dan behoorlijk hard aan het stuur blijven trekken om op het juiste wegvlak te blijven. Het gevolg is dat ik het meestal uit zet, zolang ik niet op de snelweg zit. Dat gaat overigens heel gemakkelijk door 2x op 1 knop linksonder op het dashboard te drukken. Dan gaan vrijwel alle hulpsystemen uit, behalve het automatisch remmen voor obstakels en de dodehoekwaarschuwing.
Het verbruik is beter dan verwacht! Tot nu toe zitten we op een ruime 1 op 16 gemiddeld aan de pomp gemeten. Dat valt zeker niet tegen.
Voorlopige conclusie: prima auto, die voldoet aan wat wij belangrijk vinden aan een auto. Hoewel deze Dacia ook niet meer goedkoop te noemen is, voelt de auto ook helemaal niet meer zo. Gewoon goed dus.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.