Dacia Sandero TCe 90 Stepway Extreme (2025)
autoreview
Signalement
| Uitvoering | Sandero TCe 90 Stepway Extreme |
|---|---|
| Versnellingen | 1, Automaat |
| Bouwjaar | 2025 |
| Jaar van aanschaf | 2025 |
| KM-stand bij aanschaf | 20 km |
| KM-stand laatst | 10.770 km |
Eerste impressie
- 1.850 km
Op 25 februari de Dacia Sandero Stepway 1.0 TCe CVT mogen ontvangen.
Onze behoeften sinds de vorige auto zijn iets veranderd. De ruimtebehoefte is niet meer zo groot, de ledematen zijn wat strammer en een automaat is een must.
Gereden met de nieuwe Citroen C3 (leuke auto, maar toch geen klik) en de Dacia Sandero Stepway.
De klik was er wel met de Dacia, ook omdat we in het verleden 2x een Dacia Logan MCV hebben gehad. Toch wel een verschil overigens: de Sandero Stepway is een heel wat volwassener auto.
Wat valt positief op:
- goede zitpositie en meubilair
- goede instaphoogte
- ruim voor dit formaat auto
- behoorlijk luxe in deze uitvoering (Extreme met Pack Extreme en Pack Navigatie).
- relatief stil tijdens het rijden
- fijne automaat
- goed geveerd
Wat valt negatief op:
- de rijhulpsystemen; deze geven vooral allerlei waarschuwingen die onnodig zijn.
- gevoelloze besturing
- kofferbak wat minder goed afgewerkt.
Begin maart zijn we een lang weekend naar het Sauerland gereden met onze Stepway. Dat beviel buitengewoon goed! Lekker cruisen op de snelwegen, maar ook op binnenwegen en bergweggetjes is het prima vertoeven. De auto veert goed, is redelijk stil, stuurt strak (maar wel vrij gevoelloos) en de CVT doet uitstekend zijn werk zonder continue hoog in de toeren te gaan. Heerlijk soepel zonder echte schakelmomenten en aangenaam stil, doordat het toerental bij normaal gebruik zelden boven de 3000t/min komt. Op de snelweg met 100km/u draait het motortje rond de 2200t/min op de achtergrond.
Achterin kun je prima zitten als volwassene (wij zijn sowieso niet zo groot, dus dan heb je veel knieruimte achterin). Ook de kofferbak is groot genoeg voor een vakantie met z'n tweeën.
De auto is prima afgewerkt in het interieur. In de kofferbak blijft het bij een tamelijk dun stukje bekleding. De kunststoffen in het interieur zijn weliswaar hard, maar makkelijk af te nemen en kraakvrij.
De stoelen zitten op langere afstanden ook prima en de bediening van de diverse systemen is makkelijk. Er zit een klein, maar fijn infotainmentsysteem in dat eenvoudig en makkelijk werkt, mét draadloos adroid auto. De automatische aircobediening werkt logisch en goed.
De hulpsystemen die er tegenwoordig verplicht op zitten kunnen irritant zijn. Het systeem dat de snelheid in de gaten houdt pingelt in de stad bijna continue, omdat de software heel andere maximale snelheden verwacht dan de werkelijkheid (vaak geeft ie 30km/u aan waar je 50 of 60km/u mag rijden. Dat is eigenlijk alleen handig op de snelweg, al is het systeem ook daar niet feilloos.
De Lane Keeping Assist is gevaarlijk. Dit systeem stuurt je vaak naar het midden van de weg en in bochten denkt het al snel dat er iets fout gaat. Je moet dan behoorlijk hard aan het stuur blijven trekken om op het juiste wegvlak te blijven. Het gevolg is dat ik het meestal uit zet, zolang ik niet op de snelweg zit. Dat gaat overigens heel gemakkelijk door 2x op 1 knop linksonder op het dashboard te drukken. Dan gaan vrijwel alle hulpsystemen uit, behalve het automatisch remmen voor obstakels en de dodehoekwaarschuwing.
Het verbruik is beter dan verwacht! Tot nu toe zitten we op een ruime 1 op 16 gemiddeld aan de pomp gemeten. Dat valt zeker niet tegen.
Voorlopige conclusie: prima auto, die voldoet aan wat wij belangrijk vinden aan een auto. Hoewel deze Dacia ook niet meer goedkoop te noemen is, voelt de auto ook helemaal niet meer zo. Gewoon goed dus.
De eerste 10000km
- 10.770 km
Inmiddels zijn we ruim een half jaar onderweg en staat de teller al boven de 10.000km. Dit dankzij een aantal korte vakanties in onze buurlanden.
We hebben nu een wat beter beeld op onze auto en de conclusie is dat we nog altijd erg tevreden zijn over onze Dacia.
Op langere stukken onderweg, met name snelweg, valt op dat de auto stabiel en rustig zijn km's draait. Het toerental varieert daarbij tussen de 2000-2500 t/m afhankelijk van snelheid en helling of tegenwind. Afremmen op de motor doet ie weinig, maar dat is bij meerdere kleine turbomotoren zo. Bij normaal rijden komt sowieso het toerental nauwelijks boven de 3000 t/min; alleen bij hard opstrekken of snel inhalen gaat het toerental omhoog. De CVT simuleert dan versnellingen door het toerental kunstmatig met stappen van 1000 t/min te verlagen. (bij 5000 t/min gaat ie naar 4000 t/min waarna het toerental weer klimt etc). Het verbruik ligt nog steeds zo rond de 1 op 16 gemiddeld (gemeten aan de pomp). Erg netjes, al rijden we vrij rustig. De auto nodigt absoluut niet uit tot snel accelereren; daarvoor is het vermogen te laag. De wegligging is echter uitstekend, strak en precies.
De rijhulpsystemen gaan voor een deel uit met de Perso-knop linksonder aan het dashboard. Die wordt dan ook bij vrijwel elke rit gebruikt. Niet alleen is de snelheidswaarschuwing anders vaak aan het piepen (de aangegeven max. snelheid die de auto aangeeft klopt vaak niet), maar de rijhulpassistent die de auto tussen de lijnen dient te houden is veel te abrupt en corrigeert veel te veel, waardoor je soms bijna de berm in rijdt, in plaats van midden op de weg. De automatisch remassistent is echter prima afgesteld. Toen we op de snelweg een keer een automobilist tegenkwamen die plotseling meende te moeten invoegen met 50km/u toen wij net aan kwamen rijden, reageerde de auto adequaat door te piepen en te remmen. Ik kon uitwijken, waarmee het nut van deze voorziening voor mij wel duidelijk was.
Ook de dodehoek-signalering werkt prima, net als de afstandspiepers voor en achter. De achteruitrijcamera voldoet, maar is niet heel scherp.
De kofferruimte voldoet prima en de stoelen zitten ook op langere stukken prima.
Al met al een fijne auto!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Dacia Sandero
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?

Dacia Sandero Stepway 1.0 TCe 90 Extreme | Parkeercamera | Org. Nederlands
- 2023
- 17.130 km

Dacia Sandero 1.0 TCe 90 Expression * Cruise Control * Carplay * Navigatie *
- 2024
- 22.668 km

Dacia Sandero Stepway TCe 100 Bi-Fuel Comfort | Camera | Apple Carplay | Navigatie | Parkeersensoren
- 2021
- 47.644 km
Lees ook

Praktijkervaring Dacia Sandero: de populairste

Dacia Sandero Stepway – Afscheid duurtest

Update Dacia Sandero Stepway - Levert hij echt meer vermogen op lpg?

Damiaan: 'Een auto van 17 mille, dát is pas een topprestatie'


