Dacia Sandero TCe 90 Stepway Expression (2023) #2
autoreview

Signalement
Uitvoering | Sandero TCe 90 Stepway Expression |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2023 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand bij aanschaf | 10.000 km |
KM-stand laatst | 15.000 km |
Vamos a la playa
- 15.000 km
Deze Dacia Sondero Stepway heb ik niet aangeschaft, maar gehuurd tijdens de vakantie op de Canarische Eilanden. Dit is dus een review van iemand die nooit een Dacia zou kopen.
Achtergrond: thuis staat een Ford Focus en een MX5 NC (welke net een Fiesta heeft vervangen).
De auto heb ik kunnen testen in de stad, in de bergen (1,9km hoogte), op de snelweg, bij de supermarkt en op de parkeerplaats de hele dag in de hete zon.
90pk is voldoende voor 3 personen in de bergen met lege kofferbak. Laadt je de boel vol, dan is het een kwestie van meer schakelen. Voor Nederland en af en toe een vakantie door de Alpen is 90pk dus voldoende. Met aanhanger of dakkoffer erbij zou ik een sterkere motor aanbevelen.
Sturen is verschrikkelijk. De eerste dag dacht ik: "onbegrijpelijk dat zo'n auto goedgekeurd is voor op de weg". Je stuurt namelijk volledig in het luchtledige. Je draait en blijkbaar wordt de stand van de wielen gewijzigd. In welke mate verandert de auto van richting? Dat merk je achteraf pas.
Ik snap dat op kosten gelet moet worden, maar fatsoenlijk sturen hoeft toch geen geld te kosten? Gooi dan die stuurbekrachtiging er maar uit...
Na een dag heb je wel geleerd bij welke stand van het stuur de auto in een bepaalde mate van richting verandert.
Praktisch biedt de auto voldoende ruimte, ook achterin. Qua bediening en zicht geen bijzonderheden.
Comfort: radio biedt redelijk geluid (voor de prijsklasse). Beter aan te horen dan die in mn MX5 of Toyota Verso en Aygo die ooit hadden. Bluetooth verbinding is even uitzoeken, maar functioneert prima.
Op het dashboard zit standaard een telefoonhouder: superhandig! Alleen zit de USB aansluiting aan de linkerkant ervan, waardoor je USB kabel in de weg zit.
De airco werkt prima, maar zet je de auto een uurtje in de zon, dan is het stuurwiel opgewarmd tot 150 graden. Brandblaren op de handen. Dashboard ook heet, trouwens. De rest van de auto blijft opmerkelijk cool.
Verder qua zitcomfort, geluiden en materialen is het allemaal voldoende. Zeker beter dan het niveau van een Aygo (2012 model).
Verbruik zat op de 6,5 liter / 100km. Mijn Ford Focus rijdt zuiniger op de snelweg (1:20 als ik netjes rij). Ik heb ooit een Capture een dagje gehad, die reedt 1:12, dus na 2 auto's concludeer ik dat die Renault motoren aanzienlijk meer peut lusten dan EcoBoost motoren. Deze Stepway was trouwens een bi-fuel, maar gas heb ik niet getankt.
Conclusie: rationeel gezien heb je niet meer nodig dan deze auto om je gezinnetje te vervoeren. Echter het stuurgedrag is ondermaats.
Met een budget van 20000 euro kun je dus een prima hagelnieuwe auto >op lpg< rijden. Goedkoper rijden bestaat niet en dat daarvoor hoef je niet in armoede te rijden (zoals met een Aygo wel het geval is).
Maar ik zou toch doorlopen naar de Ford garage en 20k uitgeven aan een jonge Fiesta.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.