Dacia Sandero TCe 100 Bi-Fuel Stepway Extreme (2023) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | Sandero TCe 100 Bi-Fuel Stepway Extreme |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2023 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand bij aanschaf | 40 km |
KM-stand laatst | 11.000 km |
Precies een jaar in gebruik
- 11.000 km
Precies een jaar geleden heb ik deze auto op LPG nieuw gekocht en heb er in 1 jaar zo'n 11.000 km mee gereden.
Comfort: Dit is ruim voldoende, stoelen zitten prima en zijn goed verstelbaar. De auto veert goed bij oneffenheden en de wegligging is prima. Minpunt vind ik de versnellingsbak, deze schakelt hakerig zeker bij koude temperaturen. De bak in mijn 'oude' Ford Fiesta uit 2013 schakelde erg soepel, direct en probleemloos.
Prestaties: Deze zijn ruim voldoende. De auto trekt lekker op en kan prima meekomen met het overige verkeer.
Betrouwbaarheid: Ik heb geen storingen van welke aard dan ook gehad afgelopen jaar. Wel krijg ik soms vreemde meldingen op mijn dashboard over de accu die opgeladen zou moeten worden of een achterraam wat niet zou functioneren, maar in alle gevallen is er niets aan de hand.
Kosten: LPG tanken is financieel aantrekkelijk. Als de tank leeg is gaat er 32 liter in en ben ik € 24 kwijt. De wegenbelasting is in mijn geval € 66 per maand, dat is ongeveer het dubbele als bij mijn Ford Fiesta, maar dat heb je er na 1x tanken alweer uit. Ik ben een rustige rijder en rijd veel in de stad afgewisseld met de buitenweg. In de zomer is het verbruik 1:16 en 's winters 1:14 op LPG.
De eerste onderhoudsbeurt kostte € 115,-
Bijzonderheden: De handel van het tankklepje is al vaker genoemd en bevind zich op de grond naast de bestuurdersstoel. Ik vind het erg onhandig en vergeet het telkens bij het tanken. Verder waren de motorkap en achterklep niet goed en asymmetrisch afgesteld. Dit is bij de recent uitgevoerde onderhoudsbeurt verholpen.
Caravan: Ik heb voornemens een caravan te kopen komend voorjaar en wil met die combinatie naar Zweden en Noorwegen. Deze auto mag 1100 kg trekken volgen fabrieksopgave, dus ben ik op zoek naar een kleine caravan die niet zwaarder weegt dan 900 kg. Dat wordt nog spannend en dus zeker vervolgd.
update 06-01-2025
Accu: Er blijven diverse meldingen op het dashboard komen over de accu. Ik negeer ze, maar het blijft wel irritant. Vragen hierover aan de garage, worden niet echt beantwoord. Ze weten het eigenlijk ook niet. De accu is doorgemeten en is 100%. Waarom die meldingen komen, kunnen ze ook niet uitlezen.
Laaddrempelbescherming: Bij de aankoop van de auto had ik een RVS drempel beschermstrip besteld. Deze is ook na een jaar nog niet geleverd. Heb er het afgelopen jaar meerdere keren aan gerefereerd, zonder duidelijkheid te krijgen. Het onderdeel is nu opnieuw in bestelling geplaatst, was 'verdwenen' uit het systeem is de lezing.
Sleutelkaart: Twee weken na de onderhoudsbeurt kreeg ik een melding, dat de batterij vervangen moest worden. Ik kon dus wederom naar de garage terug. Het lijkt mij logisch om dit tijdens de jaarlijkse beurt gelijktijdig te vervangen, maar dat is bij Bochane (dealer) desgevraagd kennelijk niet het beleid.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.