Dacia Sandero 1.6 Lauréate (2009)

autoreview

Dacia Sandero 1.6 Lauréate (2009)

Signalement

UitvoeringSandero 1.6 Lauréate
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf15 km
KM-stand laatst77.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Tevreden? Ja!

  • 33.500 km


Vanaf januari 2009 ben ik in het bezit van een Dacia Sandero 1.6 Lauréate.
Voor deze Sandero bezat ik een Citroën Xsara met een HDI motor, maar omdat in 2008 de dieselprijs nog maar een weinig onder de benzineprijs zat én de Xsara al richting 250.000 km ging plus elk kwartaal wéér die dikke wegenbelasting besloot ik om eens om me heen te kijken voor een ander vervoermiddel.
Eerst een proefrit gemaakt in een Kia C’eed, leuke auto hoor, maar als je een franse auto bent gewend, wel keiharde stoelen en een vering die de sportievelingen onder ons op prijs stellen, maar ik van mezelf weet dat ik hier niet gelukkig van word. Ook nog geprobeerd om in een Kia Rio een proefrit te maken, maar dit lukte niet omdat de desbetreffende auto midden in de showroom stond en de dealer het een te grote moeite vond om hem daar vandaan naar buiten te rijden!!!

De Dacia Sandero is in de zomer van 2008 geïntroduceerd in Nederland, wij zagen toevalligerwijs de eerste rijden in september van dat jaar. En ik moet zeggen, we (mijn vriendin en ik) vonden het meteen een leuk model.
Dus op een middag naar de Renault = Daciadealer in Heerenveen. Eerlijk gezegd was ik enigszins sceptisch, een auto uit een voormalig oostblokland, kon dat wel wat zijn?

Na een gastvrije ontvangst werd er ons verteld dat we verrast zouden staan over de rij-eigenschappen van de klaarstaande Dacia Sandero.
Oke, wij in de demo. Eerst op de kleinere wegen, stukje autoweg, slingerweggetje, even remmen, dat viel niet tegen! Wat me het meest aan de auto beviel was de lekkere zit achter het stuur, ik zat echt heerlijk in de stoel.
Folder mee, en dan begint het van binnen te kriebelen, opnieuw een bezoek aan de dealer en tot een koopovereenkomst gekomen. In eerste instantie de Xsara ingeruild op de Sandero, maar later in overleg met de Dacia-verkoper de Xsara via marktplaats verkocht, kon ik toch nog 200 euro’s meer beuren.

Na een wachttijd van maar 2 maanden stond de Sandero in de kleur beige sable (licht groen) voor ons klaar in de showroom van ABD Heerenveen.
De eerste keer dat je in je spiksplinter nieuwe auto gaat zitten, de eerste meters met je nieuwe auto rijden, het blijft een belevenis!

Zoals vermeld is deze Sandero uitgerust met een 1.6 benzinemotor. Geen supermoderne krachtbron,het torretje bezit maar 8 kleppen, het is geen verkeerslichtsprinter. De motor doet gewoon storingsvrij zijn werk. Tot 120 km per uur is het motorgeluid vrij rustig, rij je sneller dan laat ie wat meer van zich horen, maar echt storend wordt dit niet. Wel heb ik een isolatiemat (standaard in de dieselversie, maar ook als accessoire los verkrijgbaar) tegen de onderkant van de motorkap gemonteerd.
De motor is wel soepel, 50 km p.u. in de vijfde versnelling en vervolgens doortrekken naar hogere snelheden is geen probleem.
Het weggedrag is rustig en comfortabel, met een 1.6 motor kan ik zeker stellen dat de Sandero ook geschikt is voor fijn rijden op de snelweg, Door de goede zit achter het stuur kom ik ook na enkele uren achter elkaar rijden niet met rugpijn uit de stoel vandaan.


Verbruik van mijn Sandero is netjes, ik haal gemiddeld 1 op 14,2, met een rijstijl gebaseerd op het zgn. “nieuwe rijden”. Deze zomer met onze Camplet-vouwwagen vanuit België gereden naar Friesland met een gemiddelde snelheid van 90 km per uur was het verbruik zelfs 1 op 16,2! En daar ben ik zeer tevreden over!
Van binnen zit alles goed in elkaar geschroefd. Geen rammels, of het moeten de Cd’s al zijn die je nodig hebt bij het afspelen van mijn favoriete nummers. Want de standaard radio kent geen I pod aansluiting of USB stick aansluiting. Wel is er na een persoonlijke afstelling een aardig geluid uit de radio te halen. Mocht je dit niet bevallen, dan kun je de Blaupunkt alsnog vervangen door een ander merk.
Prettig zijn de standaard flinke buitenspiegels die ook nog eens elektrisch verstelbaar zijn én verwarmd! De spiegelverwarming wordt tegelijk ingeschakeld met de achterruitverwarming en gaat na een minuut of 8 automatisch weer uit.
Het interieurlichtje gaat aan zodra je de auto van slot doet met de afstandbediening en blijft daarna nog een dertig seconden branden.
Je zal nooit met een lege accu komen te staan als je handmatig de binnenverlichting aan zet en vergeet weer uit te drukken, het licht gaat namelijk na een 30 minuten automatisch uit, toch leuk om te weten!
Wat is er verder nog aan boord?
Een met de hand in te schakelen airconditioning, een in hoogte verstelbare stoel, een verstelbaar stuur, een boardcomputer, ook voor in de bumper 2 mistlampen en voor de veiligheid heeft de Lauréate uitvoering 4 airbags. (bij de crashtest kreeg deze uitvoering 4 sterren).
Cruise-control is niet standaard aanwezig, dit kun je ook niet vinden in de optielijst van Dacia, maar dit is geen probleem omdat er gespecialiseerde bedrijven zijn die dit zo in kunnen bouwen, dit heb ik dan ook laten doen bij Loo-Systems. Gemonteerd is een c.c. van het merk Goldcruise. De cruisecontrole werkt perfect en ik vind het een zeer fijne accessoire!
Nog wat andere extra’s in mijn Sandero: een trekhaak, een schuifkanteldak van Webasto, heerlijk bij zomerse dagen, 4 lichtmetalen velgen (bovenop de inruilprijs van de Xsara), een Garmin navigatie met bevestiging op de linker A-stijl, een binnen/buitentemperatuurmeter, 2 extra aansluitingen 12 volt en laatst but not least een Parrot handsfree setje.
Toch een mooie complete auto voor een schappelijke prijs dacht ik zo.

Probleempje bij de eerste serie Sandero’s is dat de ruitenwisserarmen niet volledig omhoog geklapt kunnen worden omdat ze dan de rand van de motorkap raken, altijd even opletten dus bij het wassen van de auto. Moet er wel bij vermelden dat de latere Sandero’s dit probleem niet meer kennen omdat de fabrikant een modificatie heeft toegepast aan de armpjes en deze nu niet meer in contact komen met de motorkap.
Een andere tekortkoming zijn de te kleine wisserbladen, vooral boven in het midden van de voorruit blijft een stuk niet gewist. Dit is natuurlijk op te lossen door een grotere maat wissers te monteren, wat ik dan ook gedaan heb, probleem opgelost. Vreemd dat ze nog steeds te kleine wissertjes monteren!
Vorig jaar in de herfst constateerde ik dat de vloerbedekking in de kofferruimte vochtig was!
Afspraak gemaakt bij de garage en onder garantie een andere achterlichtunit gemonteerd…, maar helaas nog steeds lekkage.
Weer afspraak gemaakt met de dealer, bleek er een kitrandje onder de achterlichtunit niet ver genoeg zijn doorgetrokken bij de fabricage, onder garantie opgelost. De garantie is trouwens 3 jaar en of 100.000 km, dit heb ik laten verlengen naar 5 jaar en 100000 km omdat ik een kleine 20000 km per jaar rijd.
De auto heeft inmiddels 2 beurten gehad, de eerste bij 15000 km, de tweede bij 30000 km.
Bij laatste beurt zijn er nieuwe bougies gemonteerd en olie en filter vervangen.
Conclusie over deze auto: Fijne auto, rij er met volle tevredenheid in.

































garantie

  • 51.000 km

Alweer enkele tienduizenden kilometers verder is het wel weer eens tijd voor een update!
De Dacia Sandero in mijn uitvoering is niet meer nieuw te koop! De kleur is niet meer leverbaar (al sinds een jaar niet meer) en de 1.6 motor ook niet meer. Deze is alleen nog in iets aangepaste versie -vanwege milieu euro 5 norm- verkrijgbaar in de Stepway Sandero. De Lauréate uitvoering (met 4 airbags electr spiegels e.d.) is alleen nog maar leverbaar met 1.2 motor en eventueel in diesel. Persoonlijk vind ik dit jammer, ik heb het al eerder geschreven de 1.6 motor is een fijne metgezel. Of ik nu weer een Sandero zou kopen? Daar kan ik nu niet meer volmondig ja op zeggen.

Mijn Sandero doet het nog altijd prima. Start goed, schakelt prettig, rijdt nog steeds zoals ik van hem verwacht. Het verbruik schommelt nog steeds rond de 1 op 14,2 kilometer.

De auto heeft inmiddels een 45000 kilometer beurt gehad. Ik had al gezien dat in het midden van de uitlaat een bevestigingssteun was afgebroken. Niet dat het boeltje er bijna onder vandaan viel, maar dit moest al even hersteld worden. En dat is het ook, onder garantie is zelfs het hele voorste uitlaatgedeelte er nieuw onder gekomen (inclusief nieuwe katalysator!!!) Prima service dus van de dealer. Totale kosten voor deze beurt 44,99 euro.

Tsja, verder niet veel te melden...
O ja, Heb nog een sierstrip aan de onderkant van de achterklep gemonteerd, vind ik mooi staan, deze is speciaal voor de Sandero gemaakt, dus volgt precies de lijn van de onderkant van de vijfde deur.

Op naar de 60000 kilometer beurt!

een niets aan de hand auto

  • 77.000 km

De Sandero doet nog steeds waar hij voor gemaakt is, ons zonder mankementen vervoeren van A naar B. Inmiddels staan er 77000 kilometers op de teller.
Het verbruik ligt nog steeds rond de 1 op 14.
De stoelen zitten nog steeds wel goed, alleen merk je wel dat de bestuurdersstoel wat minder stevig zit dan de zetel er naast.
Ik vind de vormgeving van de Sandero nog steeds geslaagd, maar nu verschijnt de nieuwe Sandero aan de horizon!
Deze is naar mijn mening ook goed geslaagd qua vorm en je kunt op de gepubliceerde afbeeldingen zien dat ook het interieur er op vooruit is gegaan.
Mijn Sandero heeft de 1.6 benzinemotor met 8 kleppen, een wat ouder concept, maar wel heel betrouwbaar. De nieuwe Sandero heeft 12 kleppen en een 3 cilinder Turbomotor (dezelfde die ook in de nieuwe Clio zit). Deze motor is slechts 900 cc, maar zal zeker qua vermogen niet minder presteren dan mijn 1.6 blok. Zeker is dat de uitstoot flink gereduceerd wordt t.o.v. mijn Sandero. Hoe de betrouwbaarheid zal zijn is natuurlijk koffiedik kijken, ik hoop er het beste maar van. Ben heel benieuwd hoe de nieuwe Sandero zal rijden, een proefrit zal er zeker van komen, maar dat kan pas in december, dan staat de Sandero in de showroom.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Dacia Sandero

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (12)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.