Dacia Sandero 1.4 Ambiance (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Sandero 1.4 Ambiance |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand laatst | 7.000 km |
ERVARINGEN
- 44.000 km
Wij waren al een tijdje op zoek naar een vervanger voor onze Fiat Panda (2004 99000km) die gebreken begon te krijgen, lampjes gingen branden stuurbekrachtiging sloeg soms op hol. Was overigens een prima auto alleen reden we er te veel in. Dus op zoek, we wilden ook iets groter gaan rijden dus kijken naar een Grande Punto. Leuke auto alleen zo duur! Verder kijken Peugeot etc. allemaal net te duur voor het leuke. OK dan een gebruikte auto met niet al te veel kilometers op de teller. Gebruikte Grande Punto nog steeds veel geld. Voor het geld wat we wilden besteden lukte het gewoon niet zo goed...
Toen kwam de Dacia in beeld. Wel eens van gehoord maar nooit serieus naar gekeken. De Logan leek ons op zich wel wat maar was wel erg groot. Op internet speurend zagen we de Sandero. Leuke auto mooi formaat en prachtige prijs. Informatie bij de lokale dealer was niet echt om over naar huis te schrijven. ’Hebben we niet staan’ en ’duurt 19 weken voor hij binnen is’ en ’voor een proefrit moet je bij een andere vestiging zijn’.
Verder speuren op internet: Bochane dealer in Ede heeft er 70 op voorraad! direct bellen en ja hoor degene die wij willen staat op voorraad! Hij kon geleverd worden na 3-4 weken, als er weer een nieuwe binnen zou zijn voor in de showroom. De verkoper belt later terug om te melden dat de volgende levering vervroegd is en dat de Sandero binnen een week geleverd zou kunnen worden. De zaterdag erna naar Ede afgereisd en een proefrit gemaakt. Wij waren direct over de streep. Nu nog de auto kopen:
Dat was simpel; er gaat niets van de prijs af en de inruil is de Bovag waarde... Is niet echt om heel vrolijk van te worden maar we hebben het toch gedaan. Afgelopen zaterdag (een week na de koop!!) hebben we hem opgehaald.
Hij rijdt gewoon goed. De 1.4 motor doet het prima en op de snelweg rijdt het heerlijk rustig. Geluid is prima, vermogen is voldoende, geen sneheidsmonster maar hij kan meekomen. In vergelijk met de Fiat Panda rijdt hij rustiger en beter in de bochten en nog veel beter over drempels (niet onbelangrijk in onze gemeente).
Even naast een VW Golf IV geparkeerd en qua afmetingen doet de Sandero absoluut niet onder voor de Golf IV!
Het waren gelijk een paar dagen waarin de airco goed van pas kwam en deze trok het prima. De auto was in redelijke tijd afgekoeld en bleef koel.
Verder valt de interieur afwerking absoluut niet tegen. In vergelijk met de Panda is de Sandero minimaal net zo goed afgewerkt. De kofferbak zelfs beter.
Zijn er ook minpunten? Jawel, de bijgeleverde radio is echt niet bijzonder, en de bijbehorende speakers zijn ook slecht. In de ambiance uitvoering is er ook geen bekabeling voor de achterdeur speakers aanwezig.
Verder ben ik erg benieuwd hoe het brandstof verbruik is.
Tot nu toe lijkt mij de prijs kwaliteit verhouding voor de auto echt maximaal. Maar dat moet de toekomst nog uitwijzen.
update 2750 kilometer:
Op vakantie geweest, met de Sandero naar de Vogezen (noord Frankrijk). Kar er achter en rijden maar. De auto heeft zich prima gehouden. In de bergen niet de snelste maar als je hem op toeren kan houden doet hij prima mee. Rijdt prima door haarspeldbochten, slecht wegdek allemaal geen probleem.
Brandstof verbruik van de afgelopen tijd: 1:13,5.
update 7000 kilometer:
Een beetje saai maar er is helemaal niets aan de hand, nog geen spijt, en alles doet het zoals het moet.
Verbruik blijft rond de 1:13,5.
update 24-01-09 12.500 km:
Nog steeds niets aan de hand. Inmiddels de olie gecontroleerd en die zag er prima uit en zat nog helemaal vol.
Verbruik wordt ook steeds beter, rond de 1:14
update 16-04-09 17.000 km
De eerste kleine beurt gehad. Stelde niet zo veel voor, enige mankementen waren een gescheurd ruitewisserblad en een spijker in de band. 70 Euro verder.
Verder is er eigenlijk niets te melden. Oh ja; een voorlamp vervang je in 3 minuten. Dat is nog eens iets anders dan het gepriegel in de fiat panda.
Update 02-02-2010 30.000 km
Nog niets aan de hand doet het goed en rijdt prima. In de kou nergens last van. Laatst een grote beurt gehad en niets bijzonders. Banden gaan in ieder geval langer mee als bij de Fiat panda.
Update 28-08-2010 44.000 km
Weer op vakantie geweest naar de Pyreneen met een zware volgeladen vouwwagen. Geen enkel probleem. Bij erg steile hellingen in de bergen met de aanhangwagen moet hij wel hard werken maar dat is ook niet zo gek.
Minpunt ontdekt: de lak (niet metallic) krast erg gemakkelijk. Verder lijkt het wel alsof iedereen zijn portier tegen je auto aangooit. Of het nu komt door het gebruikte metaal (dikte o.i.d.) of dat iedereen denkt het is maar een Dacia, er zitten verschillende puntjes van botsingen met andere portieren in de zijkant.
update 14-05-12 72000 km
Onze Sandero draait gewoon door. Geen echte bijzonderheden, de temperatuursensor is vervangen en ook de voorbanden. Reservewiel gewisseld en één nieuwe band. Dat valt niet tegen bij deze km stand. Verder wordt het stuur erg kaal. Het kunststof laagje slijt er af. Het verbruik veranderd ook niet en olie hoef ik ook nog niet bij te vullen. Ik heb het idee dat koplampen niet zo lang meegaan, ook niet Osram 'extra lange levensduur' lampen. Voordeel is wel dat een lamp in een minuut vervangen is.
update 21-02-13 88500 km
Zo het wordt tijd om afscheid te nemen van de Dacia. Wordt te klein voor gezinsgrootte. Natuurlijk de Lodgy bekeken en best wel even over gedacht. Toen gaan rekenen en dat viel tegen, Lodgy airco en trekhaak wordt erg veel geld. Loagan niet meer te krijgen....
Wat nu? Ik durf het bijna niet te schrijven maar ik denk dat het een Zafira wordt. Als ik die neem dan krijg ik nog €5250,- voor mijn oude beestje... met schade plekjes, versleten stuur etc.
Doe dit niet echt met veel plezier maar ik denk dat het goodbye Dacia wordt... Misschien over een aantal jaar een Lodgy voor niet te veel.
En ja hoor, het is een Zafira (2009, 56.000 km) geworden. Eigenlijk ook een mooie wagen en twee keer zo veel pk's. Toch blijft het jammaer dat de Lodgy te duur is geworden. Op deze manier gaat Dacia Skoda achterna...
PROBLEMEN
- 7.000 km
Kunstof details zoals handgrepen en grille, worden snel lelijk. Het kunstof verkleurt. Dit is wel eenvoudig op te lossen met een poetsmiddel voor kunstof.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.