Dacia Logan Pick-Up 1.5 dCi 75 (2011)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Logan Pick-Up 1.5 dCi 75 |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand laatst | 25.000 km |
Een tweede Dacia erbij
- 13.000 km
Twee jaar geleden kocht ik een Dacia Logan MCV 15.dci. Mijn review daarover is elders op deze site te vinden. Uit die review blijkt dat ik behoorlijk enthousiast ben over deze auto. Deze auto doet dienst als gezinsauto dus moet wel aan een aantal praktisch eisen voldoen. Voor de tweede auto gelden wat minder praktische eisen. Zodoende hebben al heel wat auto’s als tweede auto de revue gepasseerd. Onder andere Triumph Dolomite, Volvo Amazon, Mercedes 280SE (1969) BMW 525e (e28), Mini 1000, Mercedes 300TD (W123), BMW 320i cabrio (E30), Opel Astra Cabrio (eerste model Astra). Veelal oude auto’s dus met een (voor mij dan) hoog aantrekkelijkheidsgehalte. Meestal kwam na een jaar weer een andere, omdat de liefde op het eerste gezicht was uitgewerkt en er weer een nieuwe verleiding zich aanbood. De laatste was de Astra cabrio, gekocht omdat ik cabrio wilde rijden zonder extra te betalen voor imago. Voor mij was het een miskoop. Technisch was het een prima auto maar ik had er helemaal niks mee. Tijd voor een andere dus.
Door mijn ervaring met de Logan kwam ik uit op de Dacia Pickup 1.5dci. De Pick Up is zo mogelijk nog meer basic dan de MCV (zeker in vergelijking met de Laureate uitvoering hiervan). Het interieur is kaler, met grijze kleuren, deurgrepen in de vorm van een uitsparing in het kunststof , geen in hoogte verstelbare bestuurdersstoel, spiegels verstellen met een stokje, etc. Voor weinig kun je electrische ramen en centrale vergrendeling met blieb bestellen. Dat heb ik niet gedaan. Wel heb ik airco besteld. Tja er zijn grenzen….
Diezelfde airco heeft in het begin wel wat problemen gegeven. Hij werd te koud waardoor na een kwartiertje de zaak letterlijk dicht vroor. Dan kwam er helemaal geen lucht meer door de roosters. Onder garantie is de airco (pomp?) vervangen en sindsdien is het opgelost.
Je zou zeggen dat de Pick Up hetzelfde rijdt als de MCV, immers dezelfde motor, onderstel etc. Toch is dat niet helemaal waar. De Pick Up is duidelijk spartaanser. Dat heeft een aantal oorzaken. Ten eerste is het interieur is simpeler. Ten tweede is hij stuiteriger. Dat komt door de bedrijfsbanden met stijvere zijwang, wellicht een stugger onderstel tbv draagvermogen, maar dat weet ik niet zeker en door het geringe gewicht op de achteras.
Daarnaast is ie ook lawaaiiger. Niet zozeer motorlawaai maar omgevingsgeluiden. Steentjes hoor je in de wielkasten opspringen, er is meer windlawaai, waarschijnlijk door de wat ongelukkiger stroomlijn. Dus op snelwegtempo is het allemaal wat minder comfortabel dan de MCV.
Nou nou dat klinkt allemaal niet zo best hè. Maar net als in Top Gear komt nu de andere kant van het verhaal. Hij geeft je namelijk een heerlijk rebels gevoel, je wil toch wat als man . Juist door de spartaanse bouw, zwarte bumpers, slechts enkele robuuste knoppen etc geeft ie het gevoel niet stuk te kunnen. Door het straffere onderstel nodigt ie ook meer uit tot een wat strakkere rijstijl. Daarbij overigens niet geholpen door het motorvermogen, want dat betreft de standaard 70pk. Het verschil met mijn iets getunede MCV is niet groot maar toch merkbaar, die voelt iets losser. In de laadbak kun je daarnaast natuurlijk makkelijk even een fiets gooien, spullen van de bouwmarkt/tuincentrum, etc. Natuurlijk kan dat bij een gewone auto al dan niet mbv een karretje ook allemaal, maar toch geeft het een speciaal gevoel net als de kleine cabine met het ruitje direct achter je.
Inmiddels is de auto bijna een jaar en ca 13.000 kilometer in mijn bezit. Het voelt nog alsof ik hem pas heb en heb nog geen enkele aandrang om verder te kijken.
Update 25.000 km: Verkocht
- 25.000 km
De pick up is na twee jaar verkocht. De reden is de aanschaf van een kampeerbusje. En drie auto’s is te veel. Toch moet ook gezegd dat de pick up uiteindelijk niet helemaal het warme gevoel van mijn Logan MCV heeft kunnen oproepen. Die laatste is toch meer auto en staat ook op de snelweg behoorlijk zijn mannetje. De pick up zakte door het extra lawaai voor mij op langere stukken toch onder de comfortgrens. Heel persoonlijk natuurlijk, maar het afscheid valt daarom niet zo zwaar
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.