Dacia Logan MCV dCi 90 Prestige (2014)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Logan MCV dCi 90 Prestige |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 100 km |
KM-stand laatst | 302.000 km |
Ingereden...
- 6.000 km
Al een paar waardevolle reviews gezien van nieuwe Logans op benzine (TCe90) maar nog niet op diesel (DCi90). Volgens de verkoper waren er ook nog nauwelijks diesels verkocht toen ik de mijne kocht (augustus) dus mocht er interesse zijn dan deel ik mijn ervaringen graag.
De reden dat ik voor de Logan ging? Ik wilde de goedkoopste nieuwe station op diesel, gezien mijn jaarkilometrage (35/40000), maar wel met tenminste cruisecontrol omdat ik veel snelweg rijd. Uiteindelijk is het de Prestige uitvoering geworden; dus met navigatie voor heel Europa.
Ook een verbruiksmonitor gestart, en tot nu toe valt het mij niet tegen! 1 op 22/23 zonder er moeite voor te hoeven doen.
Als er interesse is in meer ervaringen, laat het weten via een reactie, dan tik ik wat meer :)... anders is het zonde van de tijd, dat past natuurlijk bij het merk Dacia... (efficientie staat voorop)!
Belofte maakt schuld
- 6.000 km
Omdat er interesse blijkt te zijn (leuk te weten) en ik het had beloofd (vandaar de titel) deel ik graag wat uitgebreidere ervaringen tot nu toe. De keuze voor deze Logan op diesel had ik al kort toegelicht: ik wilde een station op diesel. Alternatief waar ik lang over heb nagedacht was een tweedehands Octavia combi, maar als je dat tegen een vergelijkbare prijs wilt dan zit je al snel aan de ex-lease met 120000 op de teller. Ik ben zelf altijd zeer zuinig geweest op mijn lease auto's, maar zie genoeg gevallen waar dat anders is. En omdat ik veel rijd koos ik om te investeren in een nieuwe auto; nu rijd ik eerst nog 3 jaar met garantie. Twijfel over Franse techniek (want onderhuids is Dacia grotendeels Renault) heb ik wel gehad. In het verleden een Laguna II phase 1 gereden... jawel, HET drama uit de geschiedenis van Renault. Maar ik geloof/hoop (!) Renault sinds dat debacle zijn leven heeft gebeterd.
De koop: er bleken nauwelijks Logan diesels uit voorraad leverbaar. Omdat ik stopte met lease wilde ik wel vlot over een nieuwe auto beschikken. Uiteraard dit geprobeerd dit niet te laten merken, want dan sta je minder sterk in onderhandeling. Nu blijkt er bij Dacia sowieso weinig te halen met onderhandelen (al eerder op internet gelezen). Dacia heeft geen aparte showrooms, garages en verkopers, alles lift mee op het merk Renault. Dat maakt het goedkooper, maar er zit nauwelijks marge op (ook voor de dealers). Je koopt de techniek, niet het merk/imago. Dus met een schamele korting van 500 euro ofzo de koop gesloten, maar wel met goed gevoel. Een vergelijkbaar uitgeruste Megane kost al gauw 8000 meer.
Aflevering: keurig, met wel 1 duidelijke tekortkoming. Ik heb er een trekhaak onder laten monteren, maar omdat er maar 3 parkeersensoren achter zitten, zit de trekhaak precies voor de middelste. Dus bij achteruitrijden gepiep, wat wel is uit te schakelen op het dashboard. Als het goed is komt er nog een oplossing, ik heb al meer klachten op internet gezien, ik houd jullie op de hoogte...!
Rijden: daar gaat het natuurlijk om. Eigenlijk boven verwachting volwassen. En opmerkelijk stil! Hiervoor een 14% bijtelling driecilinder diesel van de Volkswagen groep, die was veel rumoeriger. De motor en versnellingsbak zijn identiek aan de nieuwste generatie Clio's (zelfde koppel, vermogen, schakelverhoudingen). Een bult trekkracht onderin, je hoef nauwelijks boven de 2500 toeren te komen. Heel relaxed cruisen met 2100 toeren bij 120 km/u met een verbruik waar je om lacht. Tot nu toe met gemak 1 op 22 a 23, en ik rijd niet truttig. Ook relaxed: de tankinhoud is officieel 50 liter, maar als de pomp voor de eerste keer afslaat bij tanken kun je er op halve snelheid nog makkelijk 9 liter bij gooien zonder geknoei. Dus de laatste twee tankbeurten pas na 1300 km!
Praktisch: een zee van ruimte. Aan de buitenkant oogt het niet zo groot, maar als je goed kijkt valt op dat het neusje van de auto kort is. En dat komt de binnen (laad)ruimte ten goede! Ik durf bijna te stellen: net zo veel praktische binnenruimte als in een VW golf variant (2010) die ik in lease heb gereden. Navigatie doet het prima, met in mijn geval meteen heel Europa. De gesproken aanwijzingen zijn wel matig, niet zozeer inhoudelijk maar vooral de stem/manier van uitspreken. En cruise control werkt gewoon zoals het hoort.
Probleempjes/hinderlijk: kort na aflevering licht geratel in de ventilator, terug gegaan en keurig opgelost. Er bleken blaadjes in te zitten (hoe die daar komen?!?...). Keurig binnen garantie opgelost. Tweede, belangrijker punt: als het linkervoorportier raam helemaal dicht zit soms resonantie bij klinkerwegen en 2100 toeren (ja, precies bij 120 km/u). Hiermee ga ik nog een keertje terug.
OK tot zover... hopelijk hebben jullie er wat aan. Zodra er wat meer kilometers op zitten en/of er nieuws is (trekhaak, resonantie, anders) wordt dit vervolgd.
Winterbanden eronder
- 14.000 km
De eerste vorst is een feit, dus via internet een setje winterbanden op stalen velg laten bezorgen. Kosten: 536 euro, en dan heb ik Goodyear Ultragrip9 banden, qua testresultaat erg goed en op banden (dus veiligheid) bezuinig ik dan weer niet. Juiste velgen was even zoeken, dus ter info: stek 4x100, ET 40, naafdiameter 60,1. Even de krik er onder en we kunnen weer op weg.
Inmiddels 14000 km er op zitten, nog steeds naar tevredenheid. Tanken is steeds weer 'leuk', zojuist nog voor 70 euro volgegooid en daar kunnen we weer 1200-1400 km mee vooruit (zie ook verbruiksmonitor). Wel begint de bekleding van de bestuurdersstoel wat 'losjes' op het zitvlak te zitten, alsof deze wat is uitgerekt. Niet hinderlijk maar wel opvallend voor zo'n jonge auto. Binnenkort de eerste servicebeurt en dan laat ik meteen even naar het portierraam en trekhaak probleem kijken (zie eerder).
Na de servicebeurt meld ik mij weer.
Eerste beurt
- 21.000 km
In een half jaar tijd ruim 20000 km gereden, dus het inrijden is vlot gegaan :)... De auto bevalt nog steeds uitermate goed, zeer tevreden met de prijs-kwaliteitverhouding en het gemiddelde verbruik. Ook met 5 personen, bepakking en op winterbanden over de autobahn met 150 km/uur levert een zeer net verbruik van iets onder de 1:20 op.
De onderhoudsbeurt koste 120 euro voor volledige service. Daarnaast het probleem met de parkeersensoren en resonantie van linker voorportierraam laten onderzoeken. Voor de parkeersensoren moest de auto een tweede keer worden gebracht omdat de eerste keer men er niet uit kwam. Vervolgens 4 dagen onderzocht, met Renault Nederland. Uitkomst: een nieuwe trekhaak er onder van Dacia (ipv standaard merk). Alles onder de garantie, ik ontving zelf kostenloos vervangend vervoer. Een redelijk nieuwe Fiat Punto 1.4 op benzine, niet vooruit te branden voor mijn gevoel, ik was blij mijn Dacia weer terug te hebben naderhand! Complimenten aan de dealer (VKV Rotterdam Alexander) voor hoe ze het hebben opgelost, zelfs een gratis lakstift vanwege een heel klein plekje dat door iemand op een parkeerplaats is veroorzaakt.
Kortom: een tevreden auto bezitter.
Tweede beurt
- 41.000 km
Tweede beurt gehad, kosten waren deze keer rond de 180 euro, ook het interieurfilter is vervangen. Binnen een uurtje klaar, weer goed voor 20.000 goedkope kilometers. Verder geen bijzonderheden te melden...
Derde beurt
- 61.000 km
De derde beurt zit er op, teller staat inmiddels op 64000 km (review wat later ingevoerd). De laatste onderhoudsbeurt was duurder dan de vorige twee, omdat er bijvoorbeeld een interieurfilter apart werd gerekend (eerste beurt incl., tweede keer 25 euro en derde keer 35 euro). Ik heb dit aangekaart bij de garage, werd netjes op gereageerd maar helaas bleef de prijs gelijk... Intussen op wintersport geweest, 4 volwassenen en bagage geen probleem, cruisecontrol op 130 en in een zucht waren we er. Verbruik desondanks prima met 1:20,5...
Ik ben/blijf er van overtuigd dat de Logan op dit moment de meest gunstige prijs-kwaliteitverhouding heeft van alle auto's in de markt, met dergelijk verbruik, lage wegenbelasting (ivm laag gewicht) en toch prima om dagelijks veel kilometers in te maken.
Geen bijzonderheden
- 81.000 km
Weer een onderhoudsbeurt, deze keer 260 voor all-in onderhoud. Geen bijzonderheden te melden... :)
Einde garantie
- 100.000 km
De eerste 100000 km zijn voorbij, evenals de garantie! Wederom een standaard onderhoudsbeurt gehad en een einde -garantie-check. Geen bijzonderheden. Met het koude, droge winterweer (onder 5 graden) wel wat resonantie 1500-2000 toeren, onder de auto (uitlaat?) maar dit is al een jaartje en wordt niet erger. Ook verdwijnt het bij hogere temperaturen of luchtvochtigheid. Heb het laten controleren maar men vond niets geks, dus ik heb het geaccepteerd. Vanaf nu wordt het natuurlijk interessant om te zien of de kosten zo prettig laag blijven, nu de garantie voorbij is. De werkelijke gebruikerservaring begint nu pas!
Twee beurten verder
- 140.000 km
Intussen twee onderhoudsbeurten verder: de grote 120000km beurt en weer een kleine 140000km beurt. Bij 120000 moest de distributieriem, rollen en alle filters worden vervangen volgens onderhoudsschema. Gecombineerd met onderhoud, APK en twee nieuwe banden kwam dit uit op 1000 euro. Bij 140000 een kleine beurt waarbij de remblokken voor moesten worden vervangen. Alles bij elkaar redelijke onderhoudskosten en volgens verwachting bij mijn hoge jaarkilometrage.
Enige bijzonderheden/kosten buiten het regulier onderhoud: (weer) blad in de kachelventilator en een los zittend hitteschild bij de uitlaat dat resonantie veroorzaakte. reparatiekosten in totaal 180 euro.
Geen bijzonderheden
- 165.000 km
De laatste onderhoudsbeurt (160.000 km) duurde wat langer omdat na het bijvullen van de airco een onderdeel van de airco stuk bleek. Netjes opgelost door de dealer met coulance en vervangend vervoer. Verder rijd ik de laatste tijd wat minder kilometers, maar de kilometers die ik maak blijven zoals altijd prettig en goedkoop.
Minder kilometers
- 180.000 km
De laatste maanden gaan de kilometers wat minder hard voorbij, dat ligt niet aan de auto maar verandering van woon-werk verkeer. Bij de laatste beurt (augustus) twee nieuwe banden, remschijven en -blokken voor, niet bijzonder na 180.000 km. Melding van de dealer dat de airco condensator 'dichtgeslagen' is door steenslag, maar dat hij op zich nog wel koelt (wat inderdaad klopt). Voorlopig maar even zo gelaten en niet laten vervangen, ik gebruik de airco weinig en zie het niet als cruciaal onderdeel. Op termijn wordt dat mogelijk wel een duurdere reparatie, maar dat hoort bij een ouder wordende auto. Bovendien is de kans op schade door steenslag altijd aanwezig, zeker wanneer je (zoals ik) veel snelweg kilometers maakt.
Gewoon doorrijden
- 202.000 km
Inmiddels de 200.000 gepasseerd, dit had ik als 'ondergrens' gesteld voor deze auto, met zo min mogelijk onnodige kosten en gedoe. Doel ruimschoots gehaald, hoe langer hij nu rijdt zonder problemen hoe voordeliger het wordt. Volgende doel is 300k, waarschijnlijk ben ik dan toe aan elektrisch.
Bij de laatste beurt weinig aan de hand. Alleen de versnellingspook mechanisme laten smeren omdat de pook wat moeizamer van twee naar drie ging ('plakkerig' in het middelpunt, pook moeizamer in in breedte richting). Arbeidskosten rond 60 euro, niet bijzonder en goed verholpen. Ook de accu wordt minder, maar dat is na zoveel km en jaren ook niet afwijkend. Nog niet laten vervangen, volgende keer wel denk ik. Kortom, weer gewoon doorrijden.
Nieuwe distributieriem
- 222.000 km
Bij de laatste beurt alvast de distributieriem laten vervangen in combinatie met een grote beurt (bij elkaar 750 euro). Dat is iets eerder dan strikt noodzakelijk voor de riem (20k eerder) maar gedaan omdat ik verwacht volgend jaar het onderhoud mogelijk pas later uit te kunnen voeren en niet bij de dealer. Verder geen bijzonderheden.
En door!
- 245.000 km
De 240.000 beurt voor het eerst niet meer bij de dealer uitgevoerd, maar een universele garage vlak bij huis. Grote beurt, alle vloeistoffen en filters vervangen voor 495 euro. Inmiddels weer 5000km verder, alles probleemloos.
Saai verhaal (of interessant? -> rijden op HVO100)
- 262.000 km
Het verhaal over onderhoud en kwaliteit wordt een saai verhaal: zelfde als bij de 240k kilometer. Grote onderhoudsbeurt laten uitvoeren, probleemloos verder, op naar de 280k.
Enige interessante wellicht: tegenwoordig loopt de motor op HVO100, een synthetische brandstof (geen biodiesel!) die is gemaakt van plantaardige restproducten. Goed voor milieu en klimaat (veel minder CO2, roet en stikstof uitstoot). Motor loopt prima, prettige bijkomstigheid is dat het tanken minder vettig is en minder stinkt tov gewone diesel, en dat de uitlaatgassen ook nauwelijks meer stinken. Minpuntje: prijs per liter is 80ct hoger. Dus je moet wel wat over hebben voor een betere toekomst ...
Voorbij de 300 000
- 302.000 km
Twee onderhoudsbeurten verder en de 300.000 gepasseerd, tijd voor een update. Wiellager rechtsvoor vervangen en nieuwe remschijven en remblokken voor. Dat valt voor mij onder normale slijtage. De airco heb ik 'opgegeven', reparatie vind ik te prijzig we gebruiken hem sowieso nauwelijks in NL.
Volgende mijlpaal wordt 320k kilometer omdat er dan weer groot onderhoud aankomt, zoals distributieriem en mogelijk de koppeling. Ik rijd nog steeds met originele koppeling, volgens de garage vrij bijzonder omdat deze normaal na 150-200k kilometer aan vervanging toe is. Misschien een technische keuring voorafgaand aan zo'n groot onderhoud, om te bepalen of de investering loont en 500k haalbaar is.
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.