Dacia Logan MCV 1.5 dCi 70 Lauréate (2009)

autoreview

Dacia Logan MCV 1.5 dCi 70 Lauréate (2009)

Signalement

UitvoeringLogan MCV 1.5 dCi 70 Lauréate
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2009
KM-stand laatst250.000 km
Lezerswaardering: 87%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Downsizing is wel leuk….

  • 3.000 km

Waarom deze Dacia?
Mijn Mercedes C-klasse 250 turbodiesel was over de 10 jaar en had al 350000 gelopen. De laatste anderhalf jaar was er al behoorlijk wat aan verspijkerd (oa nieuwe versnellingsbak) en ik had geen zin om het volgende af te wachten. Tijd voor wat nieuws. Meestal kijk ik naar een oudere auto uit de wat duurdere klasse, maar de laatste tijd is de hoeveelheid poespas in duurdere auto’s me tegen gaan staan. De elektronica die je dingen uit handen neemt, leer, aluminium strips, zachte materialen, amper motorgeluid, pfff. Dit gevoel werd bevestigd tijdens de zomervakantie waar we met het gezin naar de VS zijn geweest en een Ford Expedition Eddie Bauer gehuurd hadden. Vrijwel nieuw, V8, alles elektrisch. Zeer indrukwekkend, maar ik had geen spijt dat we hem aan het eind weer in moesten leveren. Je zoeft, glijdt en merkt niet eens dat je rijdt en dat gevoel mis ik dan wel.

Sinds de Dacia met de Logan MCV is verschenen heb ik al sympathie voor het no-nonsens karakter van de auto. Geen overdreven stylingdetails en volgens de pechstatistieken tot dusver ook betrouwbaar. Maar om nu de Mercedes in te ruilen en er nu ook echt één te gaan kopen…..!
Toch eens een proefrit gemaakt, in een benzine 1.6 16V. Dat viel niks tegen. Wat rijdt dat leuk!. Wel maakt de motor veel toeren in de hoogste versnelling, dus op de snelweg, waar ik veel rijd, is dat minder prettig. De diesel lag daarom meer voor de hand, ook gezien mijn kilometrage. Bij een andere lezer van deze site een proefrit gemaakt in de diesel (bedankt Jurgen). Deze rijdt een stuk relaxter, maar houdt qua prestaties niet over. Renault levert voor Dacia alleen de 70 pk versie van de 1.5dci, terwijl ze in eigen huis ook de 85 pk en 105 pk versie hebben. Maar ook in het buitenland wordt de Logan met 85 pk geleverd, alleen in Nederland helaas niet.
Ik heb nog even overwogen om er één in het buitenland te kopen, maar uiteindelijk heb ik besloten om de 70 pk versie te kopen en dan te laten chippen.

Welke is het geworden
De keus is gevallen op een MCV 1.5dci Laureate met 5 zitplaatsen in de kleur wit en het optiepakket met airco.
Het leuke van Dacia is dat er een levendig forumleven is (zie bv het prikbord op de dacia.startpagina) zodat ik aardig op de hoogte was welke opties je bij moet bestellen:
1 De banden.
Standaard wordt de auto op Debica’s geleverd, die veel lawaai maken. Ik heb deze voor aflevering laten vervangen door Michelin Energy Savers en bovendien een extra set velgen met Goodyear Ultragrip winterbanden erbij gekocht.
2 De radio
Standaard wordt een Blaupunkt radio met vier speakers geleverd. Het geluid is niet fantastisch en dat ligt voor het grootste deel aan de radio. Deze heb ik ook voor aflevering laten vervangen door een Sony. Het geluid is nu prima
3 De ruitenwissers waren bij de versie voor de facelift (phase I) niet goed. Ze veegden slecht, dat is bij de facelift (phase II) aangepakt en ze vegen nu prima. Niks aan doen dus.
Verder heb ik als opties nog een middenarmsteun, een opbergvak tegen het plafond en electrische ramen achter. De levertijd bedroeg 2 maanden.

Direct na aflevering heb ik de lak van een extra beschermlaag laten voorzien, vooral omdat ik een witte heb gekozen. Ik heb de auto laten een ‘tefloseal-behandeling’ laten geven. Het resultaat is een zeer gladde lak waar vuil gemakkelijk af te wassen is en dus hopelijk voor de toekomst minder inwerkt op de lak.
En ik heb de auto laten chippen. Hij heeft nu 81pk ipv 70pk en vooral het koppel is sterk gestegen van 160 naar 208 NM. Voor meer informatie over het sealen en chippen zie de site www.daciast.nl: http://www.daciast.nl/2009/12/23/De-Dacia-van-je-dromen

Hoe rijdt het nu
Het verschil na het chippen is goed voelbaar. De auto is natuurlijk nog steeds niet super snel maar voel wel lekker levendig. Vooral bij lage toeren pakt hij goed op. In de derde versnelling een haakse bocht is geen probleem en vooral op de snelweg in de vijfde versnelling accelereren gaat ook soepeler.
Verder hoor je de motor tijdens het optrekken goed en hij maakt daarbij een prettig vertrouwenwekkend dieselgeluid. Heerlijk. Op de snelweg blijft hij behoorlijk goed op de achtergrond. Ten opzichte van de Mercedes hoor je natuurlijk wel meer omgevingsgeluid maar het is niet storend. Lange ritten zijn geen enkel probleem. Het verbruik is tot nu toe circa 1 op 18.

De zitpositie is vrij comfortabel en actief. Echt onderuit zitten is moeilijker omdat dan het stuur te ver weg of de pedalen te dichtbij zitten. Een in lengte verstelbaar stuur zou welkom zijn. Ik kan met mijn 1,9m goed achter mezelf zitten, maar ook op de achterbank zit je vrij rechtop. De kinderen vinden het een flinke verbetering tov de Mercedes. De kofferruimte is enorm. Ook prettig is het goede uitzicht rondom. In tegenstelling tot veel moderne auto’s krijg je geen claustrofobisch gevoel door te kleine ramen en een te lage daklijn.

Tja, en dan terugkomend op de titel ‘downsizing is wel leuk’: door de iets intensere beleving van het autorijden heb ik er meer plezier in. Ik reed altijd al graag auto, maar ik beleef in de Dacia duidelijk meer plezier dan in de Mercedes, waarbij het toch allemaal wat afstandelijker en killer was.

Ik zal over enige tijd berichten of mijn enthousiasme stand houdt. Tijdens de kerstvakantie met de Dacia op wintersport, ik ben benieuwd.

Update feb 2010, 10.400 km
Inmiddels ruim 10000 km met de Dacia gereden en het enthousiasme houdt nog steeds stand. De wintersportreis naar Oostenrijk verliep prima. Op de Autobahn is 130-140 km/h een prettige snelheid. Daarboven merk je dat de auto er meer moeite voor moet doen. De stoelen voldoen ook op zo'n lange reis. Ook na een terugreis van 16 uur (!) had ik geen last van mijn rug oid. Bovendien is de forse bagageruimte erg fijn. We zaten met z'n vieren in de auto inclusief skischoenen ed en ik heb geen dakkoffer nodig gehad. Bij 10000 km is een controlebeurt uitgevoerd waarbij niks bijzonders te melden viel. Wel heb ik nog last van de zoemende stuurbekrachtiging, zie problemen.

Problemen
Bij aflevering, keurig verzorgd door de Dacia Store in Arnhem, maakte de stuurbekrachtiging een scherp piepend/zoemend geluid. Het blijkt dat de dieselversie een elektrische stuurbekrachtiging heeft en de benzineversies een hydraulische. Deze elektrische pomp blijkt wel vaker dit geluid te maken. De auto heeft twee dagen bij de dealer gestaan, waarbij iemand van Renault Nederland de kwestie beoordeeld heeft. Van Renault Nederland moest er een isolatiekap om de stuurbekrachtigingspomp geplaatst worden waardoor je het geluid in het interieur minder hoort, maar als je buiten naast de auto staat (of met een raampje open rijdt) nog wel steeds. Er mocht, vooralsnog, geen nieuwe pomp gemonteerd worden. Ik vind dit symptoombestrijding en dus een tegenvallende ‘oplossing’. Bij aanschaf van een nieuwe auto mag je mijns inziens verwachten dat dit netjes opgelost wordt. Een smetje op mijn verder positieve gevoel bij de auto. To be continued…
Feb 2010: direct na het plaatsen van het, amper helpende, isolatiekapje in november heb ik een brief naar Renault Nederland gestuurd om mijn beklag te doen. Daar heb ik nog geen reactie op gehad. Ook belt de verantwoordelijke medewerker niet terug. Niet zo best dus. Ik heb inmiddels ook andere Dacia diesels gehoord met dit geluid.

update juli 2010, 26.000km

  • 26.000 km

Bij 20.000km heeft de Dacia een onderhoudsbeurt gehad. Er waren geen bijzonderheden. Wel heb ik spatlappen laten monteren, want op modderige wegen spuiten de voorwielen de voordeuren vol en door de korte overhang zit een eventuele aanhanger ook onder de modder. De spatlappen voorkomen zo een boel extra wassen, zeker bij deze witte kleur.

Daarna heeft de Dacia flink moeten werken want we zijn met een caravan met leeggewicht van 900kg naar de Franse Alpen getrokken. De combinatie voelt goed stabiel, waarbij de Dacia niet veel inveert. Een prettige snelheid is 95 – 100 km/u. Je rijdt dan in de vijfde versnelling. Harder dan 100 kan wel even om in te halen, maar je voelt dat je dan eigenlijk overvraagt. Bij een beetje heuvel moet je terug naar 4. Als je onder de 90 km/u komt moet je sowieso terug naar 4 want je dan voel je dat hij gaat zwoegen. Al met al rij je dus net iets sneller dan de vrachtwagens. Als je harder rijdt dan 100 treedt een apart fenomeen op: de opzetspiegels voor de caravan zijn gemonteerd op de buitenspiegels. Boven de 100 vangen ze zo veel wind dat de veer van de buitenspiegel niet sterk genoeg is en langzaam begint in te klappen. Gas los en gaat weer terug. Een soort mechanische snelheidsbegrenzer …..

Waar het normale verbruik zo rond de 1 op 18 schommelt (ik maak er geen sport van zo zuinig mogelijk te rijden) is het verbruik met caravan tussen de 1 op 12 en 1 op 13.
Zoals overal in Europa was het in Frankrijk tropisch warm. De airco hield het daarbij goed koel. Helaas heb ik Frankrijk een barst in de voorruit opgelopen, er zit nu dus een nieuwe voorruit in.

Ik kan niet anders zeggen dat ik de Dacia nog steeds een erg prettige auto vind, lekker rijdend ook in de bergen, veel ruimte en geen poespas. Als ik hem morgen total loss zou rijden zou ik weer precies dezelfde kopen en dat is voor mij best bijzonder :-)

update december 2010, 43.000km

  • 43.000 km

De Dacia is onlangs de 40.000 km gepasseerd en heeft een beurt gekregen. Er was een scheurtje ontstaan in het hitteschild rond de uitlaat waardoor dit begon te rammelen. Het hitteschild is onder garantie vervangen. Verder zijn er geen bijzonderheden.

De Dacia bevalt nog steeds goed en voelt nog als nieuw. Inmiddels heb ik als tweede auto nog een Dacia besteld: een Pick Up met dezelfde 1.5dci motor als deze. De Pick Up wordt in januari afgeleverd.

Update november 2011, 63.000km

  • 63.000 km

Een jaar verder en er zijn geen bijzonderheden gebeurd. In dat jaar zijn 20.000 kilometer met de Dacia afgelegd. Iets minder dan normaal. Dat komt voor een deel door de komst van de Dacia Pick Up als tweede auto. Daar heb ik een aparte review over geschreven. Bij 60.000 kilometer heeft de Dacia een grote beurt gekregen en dat is de enige keer dat ie in de werkplaats is geweest. Overigens is zelf een lampje vervangen een fluitje van een cent. En een lampje kost slechts een paar euro. Dat was bij sommige voorgaande auto’s wel anders. Daar moest ik speciaal voor naar de garage. Tijdens de onderhoudsbeurt kreeg ik als leenauto een 1.6 benzineversie mee. Dat vind ik met name op de snelweg toch een groot verschil met de diesel. Waar je in de diesel relaxed 130 rijdt krijg ik in de benzineversie boven de 110 het gevoel al flink hard te gaan door het hoge motortoerental. De diesel lijkt daardoor bijna een klasse hoger te opereren.

Update 97.000km

  • 97.000 km

In november bereikte mijn Dacia de leeftijd van drie jaar en dat betekende voor het eerst APK-keuring. Daar is hij niet helemaal zonder kleerscheuren doorheen gekomen. Er zat te veel speling op de stuurkogels dus deze moesten vervangen worden. Gelukkig was de keuring net vóór de derde verjaardag dus de stuurkogels zijn onder garantie vervangen. Fijn! Ik las overigens in de Autoweek dat uit Duitse keuringen blijkt dat dit euvel vaker voor komt.

In december op wintersport. Nu hoorde ik al vaker af en toe een piepend geluid bij de voorremmen maar juist als je niet remt. En een beetje met het stuur bewegen deed het geluid ook verstommen. Op de terugweg van wintersport bleef het geluid aanhouden. Bij thuiskomst naar de garage. De schijven waren dun en er bleek een roestrandje op de remschijven te zitten waar de remblokken tegen aan liepen. Nieuwe schijven en blokken dus.

Tot slot is er nog een eigenaardigheidje. Onder in de middenconsole zitten de draaiknoppen voor de verwarming. Bij de linker brandde af en toe de verlichting erachter niet. Een klopje tegen de console en het lampje floepte weer aan. Maar sinds twee weken helpt kloppen en zelfs slaan niet meer. Dat moet dus nog opgelost worden.
Verder ben ik nog zeer in mijn sas met de Dacia. Hij past als een oude jas. Ik rijd er graag in en ik hoop er dan ook nog lang mee te doen.

update januari 2015, 138.000km

  • 138.000 km

Twee jaar alweer na de laatste update. Om maar met het technische deel te beginnen. Er is slechts één probleem geweest: de aircocondensor lekte. Deze is vervangen. Verder alleen regulier onderhoud met bij 120.000km de distributieriem.

De Dacia bevalt nog steeds erg goed. Afgelopen jaar heb ik mijn huis verbouwd waarbij de Dacia als ‘klusbus’ werd ingezet. Zijn ontwerp is daar zeer geschikt voor. Hij heeft namelijk zowel een grote interieurlengte als een behoorlijke hoogte. Zo kunnen er planken tot drie meter lengte vervoerd worden met de achterdeurtjes dicht. Ook passen twee pakken isolatie op elkaar of bijvoorbeeld een bouwdroger rechtop in de kofferbak. Om maar wat te noemen. Ook de achterdeurtjes die 180 graden open kunnen zwenken zijn erg handig bij het laden.

Sinds twee jaar heb ik ook een nieuwe Volkswagen California, naast de Dacia. Deze is objectief op bijna alle fronten superieur aan de Dacia. Comfort, luxe, geluidsisolatie, perfecte afwerking, etc. En toch, als we terugkomen van een vakantie met de VW ben ik altijd weer blij om in de Dacia te mogen stappen. De VW vergelijk ik weleens met een dure water/winddichte jas die je echt nodig hebt als je een berg gaat beklimmen of zo. De Dacia is dat oude lekker zittende spijkerjasje die je voor dagelijks gebruik toch het liefst aantrekt.

Ik lees nog even mijn vorige update door en zie de opmerking over verlichting in de middenconsole. Daar is tijdens een onderhoudsbeurt naar gekeken en door mijn vaste (universele plaatselijke) garage gratis gemaakt.

Update december 2016, 196.000km

  • 196.000 km

Twee jaar verder inmiddels en de Dacia heeft 196.000km op de teller. Hij krijgt om de 20.000km onderhoud. Buiten reguliere onderhoudszaken is een keer een uitlaatsteun vast gelast en zijn voor de tweede keer in zijn carrière de lampjes achter de ventilatieknoppen vervangen. Kleinigheden dus. Ouderdom is vooral te zien aan het stuur want daar zitten behoorlijke slijtageplekken op. Al met al nog zeer content met de Dacia dus.
Helaas is er wel ingebroken in de Dacia. Ik dacht altijd dat dit nooit zou gebeuren. Er ligt niks waardevols in, de radio is niet interessant en wie wil er nou een Dacia stelen. Men bleek het op de parrot gemunt te hebben die aan de zonneklep hing, een exemplaar van een paar tientjes. Maar doordat het slot geforceerd was en daarmee ook de deur flink beschadigd, al met al een fikse kostenpost, die gelukkig door de verzekering betaald is. Keurig gemaakt en er is niets meer van te zien.

Sinds een jaar zijn we ook in het bezit van een Mazda mx5 ND. Ik vind het aardig om even een vergelijking te maken. In de pers wordt deze Mazda altijd opgehemeld vanwege zijn rijplezier en de Dacia weggezet als vervoer van A naar B. Ik wil dat toch wel wat nuanceren. De Mazda stuurt inderdaad zeer scherp. Je kijkt naar de bocht en hij gaat al. Maar hij stuurt ook vrij licht en niet met super veel gevoel is mijn persoonlijke mening (de Peugeot 406 van mijn moeder geeft meer gevoel). De Dacia stuurt zwaarder en dat voelt wat natuurlijker aan. De Mazda geeft veel rijplezier als je in de stemming voor bochtige weggetjes bent, lekker doortrekken en natuurlijk bij mooi weer met de kap open. Maar als je daar niet voor in de stemming bent of gewoon een stuk snelweg moet nemen is dat directe helemaal niet zo prettig, erg onrustig. Hij daagt je ook uit pittig te rijden. De Dacia totaal niet, integendeel. Maar ook dat is rijplezier. Rustig tokkelend waarbij de auto eerlijk en niet kunstmatig overkomt. Bij artikelen over youngtimers wordt dit no-nonsens karakter geprezen. Ik prijs het ook bij de Dacia.

En als ik toch aan het vergelijken ben. Ik ben ook nog steeds in het gelukkige bezit van de Volkswagen California. En van alle drie zit deze het meest doordacht in elkaar en voelt het meest degelijk aan. In de vier jaar dat ik hem heb heeft deze ook nog geen enkel probleem gehad, hoewel ik daar gezien de vele opties het meest bang voor ben. Hij rijdt ook het meest comfortabel, maar dat is gezien karakter en prijs niet verwonderlijk. De Mazda heeft onder garantie al een nieuwe kap gekregen, typisch geval kinderziekte. Bij open toestand schuurde de kap langs de rolbeugel met slijtage als gevolg. Keurig opgelost door Mazda.
De Dacia heeft zich qua degelijkheid inmiddels voor mij wel bewezen.

Negen jaar en 250.000 kilometer verder.

  • 250.000 km

De Dacia rijdt onverstoorbaar verder. Het enige dat tussen de beurten door vervangen is, is de accu. Tijdens de strenge winter van vorig jaar hield hij het voor gezien. Aanslepen en gelijk doorrijden om een nieuwe te halen. Het was de originele accu nog die er in zat.
Verder is bij 240.000km voor de tweede keer de distributieriem vervangen. De beurten bij 120.000 en 240.000km waren daarom met bedragen rond de €800,- de duurste beurten tot nu toe. Alle tussenliggende beurten die om de 20.000km hebben plaats gevonden waren aanzienlijk goedkoper.
So far so good dus. Ik hoop dat hij het nog een tijd volhoudt op deze manier. Van mij mag hij blijven, ik rijd er nog steeds graag in.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (22)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.