Dacia Jogger TCe 110 Extreme 7P (2022) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | Jogger TCe 110 Extreme 7P |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2022 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand laatst | 25.000 km |
Lekker goedkoop
- 3.000 km
De eerste 3000 km's van de lease-Jogger zitten erop.
Eerst wat context voor de keuze voor deze auto. Deze Dacia vervangt de lease-auto met de naam Leon en is gekozen omdat alle kinderen erin passen. In onze zoektocht naar een auto met plek voor 6 kwam de BMW 2 dicht in de buurt, maar hier waren de zitplaatsen achterin toch meer een compromis. Fijn dat toen we in februari '22 gingen rondkijken de Jogger werd aangekondigd, we kozen bewust voor een goedkope oplossing. Gunstig in de lease en iedereen past erin. Aangezien de aanschafprijs vrij laag is ten opzichte van de concurrentie (welke concurrentie, eigenlijk?) kozen we in april/mei voor de meest volledig uitgeruste uitvoering met alle extra beschikbare opties. Volgens mij was dat lijstje erg beperkt; stoelverwarming en iets van navigatie, plus een trekhaak en reservewiel. In november werd de auto geleverd.
De bestelling was een kleine domper. Na Leon keek ik vooral uit naar wat aanvullende opties zoals automatische transmissie en adaptieve cruise control. Het mocht niet zo zijn; we moesten zelfs de lane-assist en de premium-audio inleveren. En met de hand blijven schakelen; waarom zijn er 6 versnellingen? Volgens mij was 5 ook voldoende in deze auto.
Algehele indruk is, dat de auto erg sober is. Conform verwachtingen natuurlijk; in mijn optiek is het een nieuwe auto van 20 jaar geleden. Met wat aanvullende moderniseren zoals het motorblokje en de led-verlichting.
Dat schakelen dan maar meteen even bij de kop pakken: een 6-bak. De versnellingen zijn kort, en de turbo doet stevig z'n werk. Om tijdens de reis het enthousiaste gedrag van mijn rechtervoet wat te compenseren rijd ik, wanneer passagiers worden vervoerd, vaak met de eco-stand ingeschakeld. De motor is pittig genoeg, lekker hoog koppel bij een laag toerental. Geen race-monster maar je kan met gemak met het vlotte verkeer meekomen.
Cruise-control zit er op. Die is spartaans. Even toelichten;
De cruise-control is ingesteld op 105 km/u. En bij 70 km/u kan-ie al in versnelling 6, dat is dan voor mij het moment om de cruise in te schakelen en de auto zelf te laten accelereren naar de ingestelde snelheid. Bij de Leon maar óók bij m'n 22 jaar oude Volvo resulteerde dat erin dat bij 90 per uur het gas al langzaam los ging, zodat de ingestelde snelheid subtiel werd bereikt. Bij de Dacia niet. We gaan de 105 voorbij, het gas wordt losgelaten, we bereiken 112 en zakken weer langzaam af naar de bedoelde snelheid. Erg knullig en in het verkeer kan ik me voorstellen dat het zelfs wel eens vervelend is voor automobilisten om je heen.
Climate-control zit er ook op. Met auto-auto; laat het systeem alles maar regelen. Bij de Dacia gaat nu (het is winter) standaard de airco uit. Wat resulteert in beslagen ruiten. Wanneer ik de airco dan erbij aan zet is dat probleem verholpen. Maar dan ben ik ook meteen de automatische aanjager-snelheid en uitstroom-richtingen kwijt. Eens zien wat de zomer ons brengt, maar ik vind dit wel een gemis.
Door het ontbreken van lane-assist ben ik tijdens het autorijden weer vooral bezig met autorijden. Wat eigenlijk wel weer OK is; de rit bestaat niet meer uit het doorgeven van lunch aan de kinderen of andere bezigheden die niet in het verkeer thuis horen. Ondanks dat dit eigenlijk een goede ontwikkeling is voor mijn aandacht bij de weg, mis ik de luxe van meekijkende elektronica wel.
Motorgeluid is rijkelijk aanwezig. Maar de 3-cilinder klinkt wel stoer, het stoort niet. Gewoon rustig rijden helpt..
De auto is gekozen omwille van de binnenruimte en de prijs. We gebruiken de achterste zitplaatsen en klappen daarom vaak de achterbank neer. Of de helft van de achterste rij; onze zoon van 6 vindt het mooi om via de kofferbak in te stappen.
Daarbij moet je altijd de gordels in de gaten houden. Dat gaat niet vanzelf goed, zoals dat bij m'n 22 jaar oude V70 wel het geval was. Maar als je eenmaal zit dan zijn de plekken allemaal ruim genoeg voor volwassenen. Het kleine hendeltje waarmee je de rugleuning van de achterste stoelenrij neerklapt had wat mij betreft wat handiger gemogen. En waarom je datzelfde hendeltje weer nodig hebt om de rugleuning omhoog te krijgen is me een raadsel, erg omslachtig.
Dan de navigatie, die zit in het mediacenter. En Android Auto, helaas niet draadloos. De verbinding met de aangesloten telefoon valt af en toe weg, wat onhandig is wanneer je navigeert via Google Maps of Waze of Flitsmeister of wat-dan-ook. Dat wegvallen van de verbinding lees ik bij veel gebruikers, dus het zal er wel bij horen. Evengoed onhandig dus ik kies vaak voor de ingebouwde navigatie. MAAR volgens mij kiest deze bij het starten van de reis de meest gunstige route op basis van het verkeer OP DAT MOMENT en controleert-ie tussentijds niet meer of deze route nog steeds het snelste het eindpunt bereikt. De wintersportvakantie is geboekt dus ik ga dan eens ervaren wat de beste manier van navigeren is.
Wat hebben we nog meer.. de 'automatische' handrem. In het proefrit-exemplaar troffen we een (a)-stand bij de handremknop aan, in de auto die ons geleverd werd zit dat niet. In de handleiding staat wèl dat de handrem automatisch is, maar dat beperkt zich tot
1. het automatisch inschakelen wanneer de motor handmatig wordt uitgeschakeld en
2. het automatisch uitschakelen wanneer je wegrijdt.
Dus niet, zoals bij eerder genoemde Leon, door het iets dieper intrappen van het rempedaal voor het verkeerslicht. Als je dat wil, dan moet je in de Dacia toch echt even aan het hendeltje trekken.
AL met al:
Door onze keuze voor een goedkopere auto ben ik wat minder enthousiast over het reizen zelf. Geen 'leuk speelgoed' maar een functionele machine. Maar wel enthousiast over de prijs, het vermogen en de led-verlichting. Het is maar een auto, niet zo spannend. Of-ie betrouwbaar is dat moet nog blijken. Bij een lease-auto maakt dat me eigenlijk niet zo gek veel uit.
We kennen elkaar
- 25.000 km
De eerste 25.000 km zitten erop. De auto en ik kennen elkaar.
Aan verschillende dingen merk ik dat het een goedkope auto is. Het blik lijkt dun, het wappert wanneer je een deur dicht doet. Daar lach ik om, het natuurlijk niet iets waar je last van hebt. Er zit wel al een aantal beschadigingen op de lak. Die kan volgens mij niet zo veel hebben. Steenslag en wat beschadigingen aan de zijkant die je op een parkeerterrein vaak oploopt. Direct een plekje lak eraf en blank metaal zichtbaar.
Dat er nog geen mankementen zijn tot nu toe, dat vind ik logisch. Daarom dus geen lof op dat onderwerp, dit is vanzelfsprekend bij een nieuwe auto. Eén keer greep de rem-assistent in terwijl er niets aan de hand was, ik zal 'm wat vaker door de wasstraat rijden zodat de sensoren aan de voorkant schoon blijven. Want je schrikt enorm wanneer de auto midden in de stad keihard remt.
Motorvermogen is voldoende. Topsnelheid is wat laag.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Dacia Jogger
Had je deze auto's al gezien?

Dacia Jogger 1.6 Hybrid 140pk Extreme 5p. Navi Camera Carplay Clima Led CruiseControl 16" Pdc
- 2023
- 29.000 km

Dacia Jogger 1.6 Hybrid 140 Expression 5p. AUTOMAAT carplay ALLINPRIJS
- 2023
- 32.375 km

Dacia Jogger 1.0 TCe 110 Extreme 7p. | Navigatiesysteem | Stoelverwarming | Automatische airconditioning | Achteruitrijcamera
- 2022
- 54.611 km