Dacia Jogger TCe 100 Bi-Fuel Extreme 7P (2024)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Jogger TCe 100 Bi-Fuel Extreme 7P |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2024 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand bij aanschaf | 10 km |
KM-stand laatst | 3.800 km |
Mooie, maar dorstige Dacia
Nog niet zo heel lang geleden volgde je de Skoda-rijder als je óók een slimme autorijder wilde zijn. Tegenwoordig geldt dat meer voor een Dacia. Veel auto voor je geld, maar wat zijn ze lelijk. Rijdend in onze Renault Kangoo diesel viel ons regelmatig de Dacia Logan MCV op als ongetwijfeld een handige auto, maar je wint er geen schoonheidsprijzen mee. Dat maakte ook niet uit, want onze Kangoo deed het al twaalf jaar uitstekend en was met zijn 235.000 km op de teller nog lang niet aan vervanging toe. Maar dan moet je 'm niet total loss rijden natuurlijk. Dat deden wij wél.
Dan moet je toch iets versneld naar een vervangend exemplaar zoeken. Wéér een diesel, dat durfden we niet aan, want daar kan je op verjaardagspartijtjes niet meer mee aan komen. Daar komt bij dat de Kangoo, op een paar grijze importexemplaren na, in Nederland niet meer nieuw wordt verkocht. Er stond een benzineversie bij de Renault-dealer in Assen, maar dat vonden we voor een proefritje te ver.
Je voelt hem al aan komen: een Dacia. We hadden in Frankrijk al regelmatig de nieuwe Jogger zien rijden en ook in ons land werd-ie af en toe gesignaleerd.
Lang verhaal kort: naar de dealer om te kijken en proef te rijden.
Kijken werd kopen
- 3.800 km
Vlak voor de Kerst van 2023 hebben we de Dacia Jogger besteld. Uit voorraad; onze Kangoo was immers ter ziele.
Op vrijdag 12 januari haalden we 'm op en reden er linea recta mee naar Profile om een set winterbanden op velg te laten monteren. De Dacia-dealer toonde geen interesse om die aan ons te verkopen. Wél liet de verkoper weten dat ieder wiel moest worden voorzien van een bandenspanningssensor (die we er dus vooraf bij bestelden bij Profile), maar eenmaal gemonteerd bleek de info niet te kloppen. Alles door Profile zonden kosten weer gedemonteerd en we konden op weg. De eerste 800 kilometer inrijden in Nederland en dan naar zuid-Frankrijk. In Nederland reden we natuurlijk maximaal 100 km/uur en in België en Frankrijk maximaal 120. We rijden met fluwelen voet, maar toch valt het brandstofverbruik tegen: 8,3 liter/100 km op LPG en 8,0 op benzine. Dat valt tegen.
Spiegelende voorruit
- 3.800 km
Rijdend in het zonnige Frankrijk (daar wel) bleek het dashboard zodanig te spiegelen in de voorruit, dat het af en toe zelfs gevaarlijk werd. Het zich op de weg werd je vrijwel ontnomen en door vaart te minderen en allerlei andere houdingen achter het stuur aan te nemen is er tot dusver niets vervelends gebeurd.
Importeur gebeld. Die zou de dealer vragen er naar te kijken en deze vooraf informeren. Bleek niet te zijn doorgekomen bij de dealer. Want terug in Nederland (slecht weer) vond de monteur het spiegelen wel mee vallen. Klopt. Het was niet zonnig. Lang gesprek met zowel de importeur als de dealer. Conclusie: hoe erg het spiegelen ook zou zijn, er valt niets aan te doen. Zo zit de Dacia Jogger met zijn glimmende dashboard en schuine voorruit nou eenmaal in elkaar.
Een behoorlijk minpunt voor zowel de Jogger als de combi importeur/dealer die verder geen initiatief nemen.
Intussen heb ik na een lange zoektocht op internet in Polen een flesje gekocht met spul dat het dashboard mat zou maken. Als dat gebeurd is, zal ik er over melden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.