Dacia Jogger TCe 100 Bi-Fuel Extreme 7P (2023)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Jogger TCe 100 Bi-Fuel Extreme 7P |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2023 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand laatst | 8.000 km |
Wat een enorme meevaller is deze Jogger!
- 8.000 km
Waarom de Jogger???
Na enkele grote mankementen aan de vorige familie wagen moest er een nieuwe(re) komen. Maar welke?
De volgende criteria kwamen op papier:
- Sowieso een 7-zitter. We hebben drie kinderen en er wil nog wel eens een oma of vriendje mee.
- Vrijwel alle SUV's vielen af. Ze zijn vaak relatief groot en zwaar voor de binnenruimte die je krijgt (iets met autobesitas) en de laatste zitrij is zelden goed genoeg voor alles meer dan een klein kind.
- Een MPV dus? Helaas verdwijnen deze als sneeuw voor de zon de laatste jaren. Tweedehands zijn ze er nog genoeg gelukkig.
- Gemakkelijk in te parkeren, mijn vrouw neemt 'm vaak mee naar de zeer krappe parkeergarage bij haar werk.
- Redelijke kosten. Autorijden is uiteraard wel leuk, maar betaalbaar rijden is nog veel leuker!
- Moest een trekhaak kunnen hebben met >750kg trekgewicht.
- Budget rond de 25.000,-
We hebben een nieuwere Zafira Tourer, Espace en een S-Max bekeken. Allemaal mooie auto's die redelijk voldoen. Maar wederom is de laatste zitrij echt klein. Wat nu?
Ooit had ik een gehuurde Lodgy gereden voor een paar weken. Wat me bijstond is dat dit een bijzonder lelijke (smaken verschillen!) auto was, maar ook dat ik na die paar weken erg enthousiast was over de wagen. Alles paste er in en hij reed veel beter dan z'n uiterlijk deed vermoeden. Maar toch echt te lelijk voor onze oprit, sorry.
Gelukkig hadden ze een opvolger bedacht, de Jogger. De naam was niet veel beter geworden dan die van de Lodgy, maar het uiterlijk toch echt wel (wederom: smaken verschillen!).
De lokale dealer had er wel eentje staan. Ik belde dat ik interesse had, maar dan wel in de hybride vanwege het extra vermogen. Da's prima zei hij, maar die is pas binnenkort leverbaar dus de proefrit wordt met een TCe 110. Ook goed, kon ik vast de koets goed bekijken.
Na enkele kilometers was ik er uit. Drie kinderzitjes pasten op de 2e rij naast elkaar (fysiek uitgeprobeerd) en de kofferbak was gigantisch! Zeker ook omdat de achterste stoelen in een wip compleet te verwijderen zijn, dat scheelt gewicht en ruimte. Rijden deed de Jogger ook prima, zelfs zo goed dat ik twijfelde of de duurdere hybride wel nodig was.....? De dealer kon me vertellen dat de LPG versie (TCe 100 ECO-G) nog veel goedkoper was. De aanschaf was goedkoper dan de normale benzine zelfs, iets met belastingen ofzo... Afijn, die dan maar besteld na een nachtje erover te hebben geslapen.
Hoe bevalt de Jogger???
Ik heb een ruim half jaar en twee vakanties afgewacht voor mijn bevindingen hier op te schrijven, anders heeft ook niemand er wat aan.
Tot dusver niks dan enthousiasme! Ik heb aardig wat auto's gehad, maar dit is nog wel degene waar ik met afstand het vrolijkst van ben geworden! De kinderen houden ook van deze auto. Zoals in meerdere reviews is beschreven zitten de rijen achter de bestuurder steeds net iets hoger geplaatst. Ook zijn de zijramen flink groot. Hierdoor houden ze prettig zicht voor en naast de auto, dat helpt ook weer tegen de wagenziekte. Dit goede zicht is met menig auto-ontwerp van nu nog wel is anders.
Bij de laatste zitrij heeft Dacia van die ouderwetse scheerraampjes geplaatst, zo kunnen zelfs de passagiers op de achterste zitrij nog wat zuurstof vinden. Mooi? Nee. Praktisch? Ja!
Gelukkig gaat vorm nog niet boven functie bij Dacia!
Wel maakte ik me iets zorgen over de prestaties in de bergen. Het is in de stad een prima meerijdende auto, maar op de snelweg is het die puf er goed uit. Hoe zal dat dan bepakt en bezakt gaan tegen de bergen op? Nou, ook prima eigenlijk. We zijn net terug van de wintersport met zes personen in de auto, dakkoffer op het dak (met die superhandige verplaatsbare dakrails) en nog een bagage zak op de trekhaak. Veel meer kan je niet op en in deze auto proppen, werkelijk tjokvol.
Maar het ging dus goed! Ik moest uiteraard meer terugschakelen dan ik gewend was, maar dan trok hij ook goed de bergen op richting Val Thorens. De versnellingen zijn lekker kort, dus je valt niet te ver terug in toeren bij het opschakelen. Wel goed de toeren tussen de 3000 en 4000 houden, dan draait het motortje lekker en versnelt hij nog voldoende.
De terugweg hebben we in 1x doorgereden. En na ruim 1100 kilometer op een dag gereden te hebben, kan ik zeggen dat het een comfortabele auto is gebleken (ben zelf 1,88m en heb doorgaans geen beste rug meer).
Ook bleek LPG goed te vinden in Frankrijk, vooral langs de peage was het nooit echt zoeken, dat scheelt toch weer in de brandstof kosten.
Wat verbruikt deze LPG Jogger???
Het verbruik is ietsje hoger dan verwacht, zo 1 op 12,5 gemiddeld op LPG (op benzine was het tijdens het inrijden tegen de 1 op 15). Maar goed, dat was te verwachten met LPG en de kosten per kilometer zijn nog steeds bijzonder laag!
Op een volle tank LPG kom ik zo'n 500km ver, en dan weer opvullen voor gemiddeld zo'n 32,- is echt goed te noemen. Ik rijd de gastank meestal bijna of helemaal leeg, er zit toch zat benzine nog in de tank en zo kan je maximaal rijden voor je weer moet tanken. Het overschakelen doet hij volledig automatisch en buiten een waarschuwingspiepje merk je er helemaal niks van. Dus gemak en goedkoop, top!
Is hij betrouwbaar???
Tja, met 8000 kilometer kan ik daar mogelijk niet veel over zeggen. Toch heb ik de score hiervoor hoog staan. De auto heeft geen enkel mankement of gebrek vertoond sinds aflevering, iets wat lang niet van elke nieuwe auto gezegd kan worden! Ook kraakt, tikt of piept er niks vreemds, is het enige vloeistofniveau dat zakt die van de ruiterwisservloeistof en is er niks losgekomen wat vast hoort te zitten.
Laatste opmerking:
De auto heeft Apple Carplay en dat is heel handig systeem, mits het werkt... Achteraf bleek dat draadloos verbinden enkel bestaat als ook de navigatie was mee besteld? Dat hadden we dus niet, want daar was juist nu die Apple Carplay zo handig voor....
Maar goed, na heel wat verschillende kabeltjes uitgeprobeerd te hebben bleef de verbinding constant verbreken, erg vervelend want ik kon deze enkel herstellen/resetten door de USB kabel eruit te trekken en er weer in te stoppen. Zo blijf je wel aan de gang.....
De oplossing bleek zo'n dongle die je kan inpluggen in de USB ingang en waarmee de telefoon draadloos kan verbinden. Deze heb ik met een klittenbandje achter met mediascherm bevestigd en is dus mooi uit het zicht. Sinds deze aanschaf werkt het feilloos! Doe er je voordeel mee zou ik zeggen.
Over enige tijd zal ik weer een update plaatsen. Tot die tijd rijdt hier een zeer tevreden nieuwe Dacia klant rond.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Dacia Jogger
Had je deze auto's al gezien?

Dacia Jogger 1.6 Hybrid 140 PK Extreme 5p. Apple carplay/android auto | Achteruitrijcamera | Parkeersensoren voor en achter | Dodehoekdetectie | Navigatie | Premium audiosysteem
- 2025
- 1.001 km

Dacia Jogger 1.6 Hybrid 140 Extreme 7p.
- 2024
- 32.145 km

Dacia Jogger 1.0 TCe 110 Extreme 7-Persoons, Keyless / Trekhaak / Camera + Sensoren / Carplay + Android Auto / 16" LM velgen
- 2023
- 46.175 km