Dacia Jogger TCe 100 Bi-Fuel Extreme 7P (2022) #2

autoreview

Dacia Jogger
Dacia JoggerDacia JoggerDacia JoggerDacia JoggerDacia JoggerDacia JoggerDacia JoggerDacia JoggerDacia JoggerDacia JoggerDacia JoggerDacia JoggerDacia JoggerDacia JoggerDacia JoggerDacia JoggerDacia JoggerDacia Jogger

Signalement

UitvoeringJogger TCe 100 Bi-Fuel Extreme 7P
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2022
Jaar van aanschaf2022
KM-stand laatst76.000 km
Lezerswaardering: 86%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste 1000 kilometer: Update

  • 1.000 km

De eerste 1000 kilometer zit erop. tijd voor een korte update.

Vandaag willen we het hebben over:
Zitpositie bestuurder
Afwerking
Motor
Rijden
Brandstofverbruik LPG

Allereerst de zitpositie achter het stuur. In ons eerste stukje gaven we aan dat het moeilijk was een goede zitpositie achter het stuur te vinden. Inmiddels is het gelukt! Na veel verschillende instellingen is het aangenaam zitter en sturen in de Jogger. Hoort bij een nieuwe auto die vrij hoog op de wielen staat. Vermoeden we.

De afwerking. Met de (naar ons idee) slordig aangebrachte antisteenslag bescherming zijn we terug geweest naar de dealer. Deze heeft de auto op de brug geïnspecteerd en ons de verzekering gegeven dat de bescherming op de juiste plekken is aangebracht. Daar vertrouwen we dan maar op. Verder valt ons op dat de auto keurig is afgewerkt. Alles sluit mooi op elkaar aan. Zowel plaatwerk als interieur. Over het vele plastic in het interieur is al veel geschreven maar we zien eigenlijk weinig verschil en veel overeenkomsten met onze vorige auto's.
Ook de Volkswagen Passat van de buren is vanbinnen vooral uit plastic opgetrokken. De stoelen zijn goed verstelbaar (traploos) en de passagiers hebben we nog niet horen klagen. Vooral de 3 persoons- achterbank zit er goed.

Aan de turbomotor zijn we inmiddels ook gewend geraakt. Het blijkt in de praktijk een bijzonder fijne Renault motor. Vooral op de snelweg is deze motor bijzonder stil. Maakt ook weinig toeren, rond de 2200 bij 100 KMPU. Misschien zelfs iets minder. Zeer aangenaam. Met een wagengewicht van 1200 KG heeft deze motor (100 PK) geen moeite. De auto komt vlot van zijn plek en accelereert voldoende snel. Wat ons opvalt is hoe licht de Jogger aanvoelt tijdens het rijden. terwijl het toch een forse auto is. Dat ervaren we als positief.

Het rijden gaat dus goed. Vooral op de snelweg is de Jogger buitengewoon comfortabel. Je hoort de banden goed maar dat is dan ook alles. We denken moeiteloos grote afstanden te kunnen afleggen maar dat moet natuurlijk nog blijken in de praktijk. We houden u op de hoogte! De auto stuurt vrij scherp. Stuur bovendien licht. Wel zijn er vrij veel stuuromwentelingen nodig. Dat is nog wennen. De draaicirkel is aan de grote kant maar er is goed mee te leven.

Tot slot, voor nu, het LPG verbruik. We rijden rustig (het is een nieuwe auto) en verbruiken (20% stad, 80% snelweg) 7,4 liter LPG per 100 KM. Volgens de boordcomputer. We gaan het nog nameten nadat we wat vaker getankt hebben. De ene LPG pomp krijgt de tank nu eenmaal voller dan de andere. Het lijkt ons in ieder geval een prima LPG verbruik voor zo'n grote wagen.

Dit was het voor nu. Binnenkort weer meer over onze nieuwe Jogger!

Een nieuwe Dacia Jogger.

Al een poosje waren we op zoek naar een nieuwe of een goede gebruikte auto.

Het budget was ongeveer 20.000,00. De auto moest wel aan een paar eisen voldoen. Het moest een grote auto zijn, liefst een MPV met ruim voldoende bagageruimte. Ook moest het een voordelige auto zijn om (veel) in te rijden. Onze voorkeur was een diesel maar daarin bleek de keuze niet al te groot bij occasions en de tellerstanden bovendien te hoog. Een benzine auto bleek (uit de vele testverslagen) nogal dorstig door het hoge gewicht van een MPV.

Er is gekeken naar en proefgereden met de Ford Galaxy en S Max, de Renault Scenic Grande, de Mazda 5, de Toyota Verso, de Renault Kangoo en de Citroen Berlingo.

Auto's die al lang op de markt zijn en/of niet meer worden gemaakt. De MPV is op zijn retour. Helaas.

De Ford is een fijne rijders-auto maar zwaar (en dorstig). Ook de prijs was een tikje aan de hoge kant; 23.000 voor een auto uit 2016 met 120.000 KM praktijkervaring. Een Scenic uit 2017 was te vinden met minder kilometers maar wel 6 jaar oud en rond 21.000,00. De Mazda 5 bleek al ruim in de roest te zitten en was dus geen optie. Meerdere exemplaren bekeken. Allemaal roest aan bodem en dorpels. Niet aan beginnen. De Verso van Toyota is een mooie auto maar ook hier een relatief oude auto voor veel geld. Zeker de Kangoo en de Berlingo vonden we te duur voor wat de auto te bieden heeft. Het zijn van oorsprong bestelauto's en dat merk je aan het rijgedrag.

We vonden eigenlijk alle beschikbare occasions te duur voor hun leeftijd en kilometers.

Einde verhaal? Gelukkig niet!

Op internet lazen we een artikel over de nieuwe Dacia Jogger. Daarna zijn we zo ongeveer alle autotesten en rijimpressies van Europese autojournalisten op YouTube gaan bekijken. Men was behoorlijk te spreken over de nieuwe Dacia. Dat was wel duidelijk. Het grappige was ook dat de Jogger op papier alles leek te hebben waar wij naar op zoek waren. Een zee aan ruimte, voordelig om in te rijden door het lage gewicht van slechts 1200 KG en de mogelijk om op LPG te gaan rijden.

Maar ja, een Dacia? Was dat niet de Lada van Renault? Het het budgetmerk waarmee een autofabrikant zijn oude modellen een tweede en soms derde leven geeft.

Volgens de autojournalisten niet. Het bleek te gaan om nieuwe, moderne Renault techniek. Ook de voorkant van de Jogger bleek al een tijdje rond te rijden onder de naam Sandero Stepway. Ook daarover veel positieve berichten. Kortom, een paar dagen later waren we bij de Dacia dealer en konden we een uitgebreide grote proefrit maken in de nieuwe Jogger. Op de rijkwaliteiten komen we later terug. De Jogger is er vanaf ongeveer 20.000,00. Je krijgt daarvoor een nieuwe auto op LPG in de meest karige uitvoering. Die wilde we niet hebben en nu we toch geld gingen uitgeven zijn we maar meteen voor de duurste uitvoering gegaan; de Jogger Extreme LPG 7 Persoons. Dan kom je op ruim 23.500,00 maar dan staat er een nieuwe auto met nul kilometers met vrij veel toeters en bellen voor de deur. Denk aan een achteruitrijcamera, lichtmetalen wielen, automatische (thermostatisch geregelde) airco en een fraai mediascherm.

Inmiddels is de auto afgeleverd en zijn de eerste kilometers gereden. Wat ons meteen opviel is hoe slordig de underbodycoating (anti-steenslag) is aangebracht in de achterste wielkasten en op de bodem. Echt met de Franse slag (Blijft een Renault product) heeft men hier en daar een lik zwarte coating gespoten. Op sommige plaatsen heel veel maar ook hele stukken niet. Daar kunnen de opspattende steentjes straks meteen kratertjes in het bijna onbeschermde plaatwerk slaan.

Tja.

Het rijden in de Jogger is even wennen. De besturing is licht en niet onprettig. Het stuur is helaas (ook) van plastic (kunst leer) maar licht prettig in de hand. De ergonomie van het dashboard is dik in orde. Alle knoppen zitten op de juiste plek. De gebruikte materialen in het interieur zijn goedkoop maar niet op een vervelende manier. Het ziet er aardig uit en is functioneel.

De komende jaren gaan we regelmatig deze review updaten en uitgebreid ingaan op rijkwaliteit, bouwkwaliteit, gebruikskosten etc.. Het is nu, na een paar honderd kilometer, te vroeg om de Jogger eerlijk te kunnen beoordelen. Je moet immers ook wennen aan een nieuwe auto. Wel willen we al kwijt dat het nog niet gelukt is een goede zitpositie te verkrijgen achter achter het stuur. Op de een of andere manier zit je niet echt lekker. De voorstoelen bieden geen steun en de zittingen zijn vlak en aan de korte kant. Het LPG verbruik is 8 liter per 100 Kilometer. Het is een nieuwe motor dus dat zal misschien iets zuiniger worden. De banden hoor je goed over het wegdek rollen. Het kleine turbo motortje (100 PK) doet zijn werk naar behoren. Maakt weinig toeren bij 100 KM per uur maar heeft wel wat gas nodig om weg te kunnen rijden. Het turbotje moet eerst flink draaien.

Zijn we blij met onze nieuwe aanwinst? Ja, we zijn blij met de prijs/kwaliteit verhouding. Veel auto voor weinig geld. Een LPG installatie en echt alles wat je nodig hebt is aan boord. Zijn er minpuntjes, tot nu toe? Ja, die zijn er maar horen bij een budget auto. We komen op alle goede maar ook minder goede zaken de komende maanden en jaren terug! Ook zijn we benieuwd naar de ervaringen (AutoWeek Reviews) van andere Jogger kopers!

Motorvermogen en LPG verbruik

  • 9.800 km

Inmiddels hebben we bijna 10.000 KM gereden met onze Jogger. Van vrienden en kennissen krijgen we regelmatig de vraag of 100 PK wel genoeg is voor een auto van deze afmeting met 7 personen aan boord. Ook in de vele tests (en reacties op de review) twijfelt men regelmatig aan het motorvermogen. Is het wel genoeg? Moet het geen 150 PK zijn?

Daar gaan we graag wat dieper op in.

Begin augustus zijn we met onze vriendengroep op vakantie geweest met de Jogger. Aan boord 7 volwassenen met een gemiddeld gewicht van 80 kilo, Bij elkaar 560 kilo. De bagageruimte is beperkt met de 3e zitrij. Daar is helaas niets aan te doen maar een dakkoffer is zo gemonteerd. In de dakkoffer zat ongeveer 60 kilo bagage, achter de achterste twee stoelen kon ook een kilo of 40. De benzinetank zat vol met 50 liter E10, voor het geval we niet aan LPG konden komen, onderweg. (Nergens voor nodig, bleek onderweg omdat we voldoende LPG op de route konden tanken. De volle tank benzine hebben we niet nodig gehad en zit dus nog steeds de auto zwaar te maken. 15 Liter E10 als reserve en om op te starten is genoeg). De Jogger was dus beladen met ruim 700 kilo.

Onze reis naar Catalonië ging via Andorra, over de Pyreneeën. In twee dagen reden we ruim 1600 KM. Veel bergen, veel klimmen en natuurlijk veel dalen.

Is 100 PK voldoende met volle bepakking? Kort en goed: ja, het is voldoende maar er moet wel (veel) teruggeschakeld worden in de bergen. De 6e versnelling hebben we, in de bergen, weinig gebruikt. Meestal reden we in de 5 en de 4. Echt stevig klimmen moest in de 3. Op de Franse autoroute konden we bijna altijd gewoon in de 6e versnelling rijden. Onze kruissnelheid was 120 KM per uur en dat voelde rustig en betrouwbaar. Natuurlijk is de Dacia onder deze omstandigheden geen snelheidsmonster. Het blijft een comfortabele rustige reisauto. Geen GT, geen sportcoupé.

Van Utrecht naar Catalonië en terug was het LPG verbruik 8 liter per 100 KM. Volgens de boordcomputer. 1 op 12,50 en dat is netjes. 266 Liter LPG is verbruikt. Gemiddeld betaalde we 80 cent per liter LPG. Op de hele reis is dat 212,00 Euro. Ruim 30,00 Euro per persoon. Heen en terug. Bijna net zo voordelig als het vliegtuig ooit was.

Eerder hadden we beloofd het LPG verbruik aan de pomp te meten en te vergelijken met het door de boordcomputer opgegeven verbruik. Na een kleine 10.000 KM kunnen we concluderen dat de boordcomputer zeer nauwkeurig is.

Het verbruik in Nederland is gemiddeld 6,9 liter per 100 KM. 80% snelweg, 20% stad. Lange stukken op de provinciale weg, bij 80 KM per uur, laten een verbruik van 6 liter per 100 KM zien.

We tanken altijd bij de voordelige merkloze LPG pomp. 100 Kilometer rijden kost 5,18 Euro. De LPG toeslag voor de wegenbelasting is 20,00 Euro per maand.

Op 10.000 KM heeft de Renault motor geen druppel olie gebruikt. ook niet tijdens de zware bergtrajecten.

Tot slot: de reacties op onze review vinden we erg leuk. Mochten er vragen zijn dan beantwoorden we die natuurlijk ook graag. Tot de volgende keer.

Wordt vervolgd!

Zijn we blij met onze Jogger?

  • 17.000 km

We zijn inmiddels een paar maanden verder. Het nieuwe jaar is aangebroken. Dacia heeft alle modellen voorzien van een nieuw strak logo en de prijs verhoogd met ruim 4000 Euro… En wij? Wij rijden nog steeds met enorm veel plezier in onze Jogger. Inmiddels hebben we ruim 17.000 kilometer gereden dus het werd tijd om een nieuwe ervaring toe te voegen.
Vrienden en familie kijken nog steeds met enige verwondering naar onze overstap naar Dacia. Ook las ik onlangs een AutoWeek Review van een enigszins teleurgestelde leaserijder. Hij/zij ervaart de Jogger als sober, functioneel en mist het nodige speelgoed aan boord. Verder blijken er nog wat kleine minpuntjes te zijn in vergelijking met vorige, duurdere auto’s van andere merken.
Ook wij moesten even wennen aan de Dacia Jogger. Inmiddels zijn we gelukkig een stuk verder in het proces dan onze vrienden. En ja, de overstap van een duurder merk naar Dacia is ook echt Een Stap. Maar je krijgt er uiteindelijk wel veel voor terug!
Afgelopen voorjaar moest onze leaseauto na ruim 3 jaar ingeleverd worden wegens overstap naar een andere werkgever. Laten we eerlijk zijn, het was even slikken toen we op zoek gingen naar een nieuwe, zelf aan te schaffen, auto. Onze lease-Volvo V60 Turbo met 190 PK trok, als het moest, bijna de stenen uit de straat. Bij wijze van spreken dan. De automaat schakelde onmerkbaar en het was elke keer weer een genot om plaats te nemen in het zachte leer. We genoten van het Volvogevoel. Maar ja, de Volvo was van de leasemaatschappij en niet van ons. Voor de prijs van twee Joggers mochten we hem houden maar dat leek ons een slechte investering. Temeer omdat de Volvo wat betreft betrouwbaarheid het fameuze merk bepaald geen eer aan deed. De problemen begonnen twee weken nadat de V60 afgeleverd was. We waren in Zwitserland en zouden terugrijden naar huis. De Volvo dacht daar echter anders over en deed werkelijk helemaal niets meer. Alleen de lampjes van het dashboard brandde. Uiteindelijk is de Volvo op een trailer teruggehaald naar Nederland en zijn wij met de trein vooruitgegaan. In de jaren daarna is de Volvo ongeveer 6 keer uit logeren geweest bij de dealer voor het verhelpen van uiteenlopende storingen waarmee niet verder gereden kon worden. Na 18.000 kilometer is de automatische versnellingsbak vervangen of gerepareerd. Dat is altijd onduidelijk gebleven. De wegenwacht heeft ons twee keer geholpen bij pech onderweg. De eerste keer konden we verder na een noodingreep en de tweede keer is de auto op een trailer naar Volvo gereden. Het was een mooie auto om te zien en hij reed fijn. Alles zat er op en aan.
Wij moesten dus even wennen aan de Jogger. Veel groter (dat wilden we ook) dan de Volvo. Veel praktischer ook en, blijkt nu, echt veel betrouwbaarder! De Jogger heeft geen automaat, geen zacht leer op de stoelen en beschikt over minder speelgoed aan boord.
Maar alles werkt wel heel goed en gaat tot nu toe niet kapot! Er is nog geen enkele storing geweest en we zijn dus ook niet meer bij de dealer geweest. Wat ook opvalt is dat alles niet alleen werkt maar ook heel goed functioneert. Zoals je verwacht en zoals het moet. Geen verassingen, teleurstellingen of irritaties. De automatische verwarming/airco (climat control) doet het bijvoorbeeld echt heel goed. Zowel in de zomer als in de winter. Ruiten even heel snel ontwasemen gaat geweldig. Bovendien bedien je alles met echte knoppen die blindelings te vinden zijn. Het koppelen van de smartphone gaat beter dan in de Volvo. Android Auto/Apple Carplay werkt foutloos en ook op de Dacia muziekinstallatie hebben we werkelijk niets aan te merken. Het is misschien geen Bose maar het bevalt heel erg goed.
Ook nog maar even over het rijden en het verbruik. Daarover is weinig nieuws te melden. Het LPG verbruik blijft ons verbazen. Eigenlijk komen we nooit onder de 1 op 14. Benzine zal uitkomen op 1 op 16 of zuiniger. Dat gaan we nog wel een keer uittesten in het buitenland. Voorlopig is rijden op LPG echt heel voordelig! We denken dat we per kilometer ongeveer 5 cent aan brandstof kwijt zijn. Olie verbruiken doet de Renault motor niet. Na 17.000 kilometer hoeft er geen druppel bij. Tot slot, voor nu, het rijden in de Jogger is voor ons echt een aangename ervaring geworden. Eenmaal gewend (na het afscheid van de Volvo) blijkt de Jogger een zeer comfortabele reisgenoot. Ook op lange afstanden is het een auto waarin je niet snel vermoeid raakt.
Zijn we blij met onze Jogger? Jazeker! Geen moment spijt! Wordt uiteraard vervolgd.

Wat een fantastische auto is dit toch!

  • 25.000 km

Het werd tijd om weer iets van ons te laten horen. Lezers die op spectaculair nieuws zitten te wachten moeten we alvast teleurstellen. Er is heel weinig nieuws te melden… Eenvoudig omdat onze Jogger het na een jaar en meer dan 25.000 kilometer fantastisch doet. Waarom bevalt de Jogger nog steeds zo goed?

Allereerst de bouwkwaliteit. De kwaliteit van de Jogger verwacht je bij veel duurdere auto’s. Er is niets kapot gegaan, het afgelopen jaar. Er heeft zich geen enkele storing voorgedaan. De lak van de auto is geweldig: superstrak en zo te zien ook heel stevig. In ieder geval krijgt de KrasStraat er geen vat op. Ook het interieur ziet er nog uit als nieuw. Waar we ook van onder de indruk zijn is de kraakvrijheid van de auto na 25.000 KM. Geen piepje, geen kraakje. Niets! Ook over de Renault motor zijn we nog steeds enthousiast. Lekker vel als het moet en stil op lange stukken. Van olieverbruik is geen sprake. Geen druppel bijgevuld en geen reserveolie aan boord. Niet eens in huis.

Over het LPG verbruik is al veel geschreven, ook door ons. Toch blijft het verbazingwekkend. Over 25.000 KM hebben we het werkelijke gebruik gemeten (kilometers gedeeld door daadwerkelijk getankte liters LPG) en we blijven gemiddeld net onder de 1 op 15! Ook hebben we een paar keer voor de grap geprobeerd hoever we komen op een volle tank LPG. Dus echt helemaal leegrijden tot de Jogger automatisch overgaat op benzine. De kortste afstand op een verse tank was 589 KM maar we zijn veel vaker boven de 600 KM uitgekomen. Een keer hebben we zelfs 633 KM op een tank gereden. De LPG tank kan maximaal 40 liter bevatten. Afhankelijk van het tankstation krijg je er soms maar 36 liter in maar ook wel eens 39. Op benzine gaat het nog een stuk zuiniger. Een op 18 haalt de Jogger dan met gemak.

Hier moeten we het maar weer even bij laten. We vervallen anders teveel in herhaling. We zijn na een jaar erg blij met onze auto. Het was, aanvankelijk, vooral een verstandige aankoop, Niet zozeer een auto die we met heel ons hart hebben uitgekozen. We gingen voor nieuw en betaalbaar. We kwamen uit een lease Volvo met een zeer sterke motor en een automaat. Over de Volvo hebben we eerder al iets geschreven. Hij reed goed maar op een bepaald moment wisten we zelfs de verjaardagen van de kinderen van de werkplaatschef. De Volvo was heel vaak bij Volvo. De Jogger is pas een uurtje bij Dacia geweest. Voor een beurtje. Niets bijzonders.
Mocht er echt iets te melden zijn, dan lees je het hier. Zo niet, dan schrijven we over flink veel kilometers weer een stukje. De Jogger mag nog heel lang bij ons blijven!

Onze rationele, verstandige aankoop, heeft ons hart gestolen.

50000 Kilometer gereden!

  • 50.000 km

De afgelopen maanden hebben we heel erg veel kilometers gemaakt. Veel meer dan we van plan waren. De tellerstand staat inmiddels voorbij de 50000. Helaas moeten we lezers die op belangwekkend nieuws zitten te wachten weer teleurstellen. Er is niets nieuws te melden. gelukkig! De Jogger bevalt nog steeds heel goed. Hij is zuinig, comfortabel, betrouwbaar en heel degelijk gebouwd. Er zijn geen storingen geweest en er is niets kapot gegaan. We zijn er nog steeds heel blij mee.

Geen Nieuws,,,,,,Goed Nieuws! 64000 Kilometer gere

  • 64.000 km

Omdat er geen reacties (meer) kwamen op onze Jogger-Review gingen we er vanuit dat de belangstelling er niet meer is of dat de Jogger inmiddels zo is ingeburgerd dat men inmiddels wel weet wat de voor en/of nadelen van deze auto zijn. We denken dat het nieuwtje er een beetje vanaf is. Eigenlijk wilde we wel punt zetten achter ons verhaal. ook omdat er niets nieuws te melden is. Geen nieuws is immers goed nieuws. Zeker wanneer het om een auto gaat, is onze ervaring.

Een collega, misschien nog onze enige lezer, vond echter dat we het bijltje er juist niet bij moeten neergooien. Zij is van mening dat juist de ervaringen op de lange termijn, met een (flink) oplopende kilometerstand iets zegt over de kwaliteit en betrouwbaarheid van de auto. En daar heeft ze gelijk in. daarom gaan we nog even verder.

Maar ja..... Wat te melden?

De teller staat nu op 64000. De auto heeft nog nooit een storing gehad en er is dus nog nooit een reparatie geweest. We komen bij Renault/Dacia voor onderhoud. En dat is zeer voordelig.

Vooruit, nog even de positieve ervaringen op een rij:

Het verbruik op LPG is bijzonder gunstig. De kilometerprijs is extreem laag. De auto zit degelijk in elkaar geschroefd; geen piepjes, geen kraakjes. De lak is sterk en strak. De bekleding van de stoelen vertoont geen enkele slijtage. De motor gebruikt geen olie.

Je ziet het. Er is niets te melden. De Jogger blijkt in 34 jaar autorijden (waaronder veel lease) onze beste auto. Nooit eerder was een nieuwe auto zo betrouwbaar.

En voor ik het vergeet: de Jogger rijdt nog steeds heerlijk. Het is een echte kilometervreter.

Wordt vervolgd!

76000 Probleemloze kilometers.

  • 76.000 km

De Teller staat inmiddels op 76.000 kilometer.

Deze zomer rijden we alweer drie jaar in de Jogger.
De kilometers vliegen er door heen. We rijden veel en daar is de Jogger heel geschikt voor! Er zijn nog steeds geen bijzonderheden te melden. De auto is vanaf de eerste dag tot nu volledig storingsvrij. Nog nooit is er iets kapot gegaan of heeft het infotainment of electronica een steek laten vallen. Alles werkt naar behoren. De lak is sterk. Dat zien we omdat de auto elke twee weken door de krasstraat gaat. Ook in zonlicht geen swirls te zien.
Onlangs bij Renault twee nieuwe voorbanden laten monteren (bleek voordeliger dan bij een landelijke fastfitter) Kreeg toen ook de gelegenheid samen met de werkplaatschef de bodem te inspecteren. Er is de afgelopen tijd meerdere keren door sneeuw en pekel gereden. Alles ziet er gelukkig goed uit. Geen roest te bekennen.
De Renault / Dacia dealer wil graag alweer een nieuwe auto verkopen en dat begrijpen we natuurlijk. De schoorsteen moet wel roken. Hij liet ons proefrijden is de nieuwe Duster. Een fraai vormgegeven SUV op hetzelfde platvorm als de Jogger. Ook de Duster ECO-G blijkt fijn te rijden maar kost in een leuke uitvoering inmiddels 33.000,-- ex. Aflevering. Ondanks het zeer riante inruilvoorstel houden we het geld nog maar even in de zak. Reken maar uit, de jogger 7 zits in de duurste uitvoering kostte ons drie jaar geleden slechts 22.000,00.
We schreven al eerder over een buitenlandse reis en hoe comfortabel het reizen met de Jogger is. Twee weken geleden ben ik met drie collega’s naar München geweest. Zelf heb ik dit keer niet gereden, dat hebben de collega’s gedaan. Het was leuk te zien hoe achter het stuur de vooroordelen over het merk Dacia als sneeuw voor de zon verdampen. Men was enthousiast.
Meer is er nu niet te melden.
We zijn blij dat de LPG-G3 korting op de wegenbelasting niet verdwijnt waardoor we supervoordelig en relatief schoon rijden. Zodra de nieuwe Dacia Bigster in de showroom staat gaan we daar natuurlijk ook mee proefrijden maar ik denk niet dat we de Jogger snel zullen inruilen. We hebben immers nog niet eerder zo’n betrouwbare auto gehad.
Word vervolgt!

10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Dacia Jogger

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (33)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.