Dacia Jogger TCe 100 Bi-Fuel Comfort 5P (2022)

autoreview

Dacia Jogger
Dacia JoggerDacia JoggerDacia JoggerDacia JoggerDacia JoggerDacia JoggerDacia JoggerDacia JoggerDacia JoggerDacia JoggerDacia JoggerDacia JoggerDacia JoggerDacia JoggerDacia JoggerDacia JoggerDacia JoggerDacia Jogger

Signalement

UitvoeringJogger TCe 100 Bi-Fuel Comfort 5P
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2022
Jaar van aanschaf2022
KM-stand laatst60.000 km
Lezerswaardering: 83%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Nieuwe auto

  • 1.200 km

Waarom een Dacia ?

Nou omdat ik er nog nooit 1 eerder heb gehad

Ik vind hem erg mooi en de enorme binnenruimte is heel fijn ! En gewoon je wilt eens wat anders.
Ben niet bang om teleurgesteld te worden.3 jaar garantie tot max 100000 km. Deze komt uit de fabriek in Roemenië uit de plaats Arges, LPG installatie is een Landi Renzo uit Italië, Auto is gemaakt met de gedachte dat deze veelal op slecht wegdek zal rijden in de balkanlanden. Wij hebben alleen strak glad asfalt met af en toe een drempel. Dit is de comfort uitvoering met als extra 2 pakketten pack easy en pack assist.
Lichtmetalen wielen  met Continental eco 6  205-60-16  banden. In alles merk je dat er over nagedacht is, het moest een praktisch automobiel worden voor mensen die functionaliteit prevaleren boven het imago, belangrijkste functies door middel van knoppen.handmatige airco, kachel is
snel warm na 500 meter blaast die al warme lucht.
Achterzijde verzameld door zijn vorm nogal wat troep waardoor achteruitrij camara onbruikbaar wordt. Ik wilde heel veel ruimte, mijn vorige auto de Hyundai Ioniq zat ik nagenoeg altijd alleen in en kon geen grote dingen meenemen. Ik mis de voortreffelijke DCT bak als enigste van de Hyundai.
Als je zo aan komt lopen valt het niet direct op maar het is een lel van een auto met zijn lengte van 4,56 meter breedte 178 en hoogte is 163 cm. Achterruiten zijn voorzien van heel erg donker privacy glas, je kunt in de auto niets zien . Achterbank is binnen enkele seconden neerklapbaar wat resulteert in 180 cm ruimte achter de bestuurder met volledig vlakke laadvloer. Zithoogte is een 76 cm. Rijklaar gewicht is 1298 kg.

Ik rij al ruim 40 jaar motor, mijn huidige is een 135 pk sterke 3 cylinder Triumph, leuk vergelijk, deze motor heeft een inhoud van 1215 cc veel meer als deze Dacia. De Triumph heeft geen enkele moeite met zijn gewicht of harde tegenwind. Dan deze Dacia, met zijn slechts 100 pk en een gewicht van 1298,kg er mag dan nog ruim 500 kg geladen worden en een aanhanger van 1200 kg maakt een totaalgewicht van 3 Ton !! Tja, op youtube is een filmpje dat men er een grote caravan achter hangt, en ja hij trekt het.

Rotondes kunnen zeer soepel in de derde versnelling genomen worden, ik schakel tot 3000 toeren en sla de vierde versnelling over, geen probleem, 50 km/h kan in de 5 zonder tegensputteren. Om u een indruk te geven van de elasticiteit van dit kleine 3 cylinder blokje.

Remmen zijn prima , trommelremmen achter, ik vind dat cosmetisch een mooie oplossing, de lichtmetalen wielen hebben een open structuur en je kijkt dan op die roestende schijfremmen.
Van 100 naar stilstand = 36 meter, ook vol beladen blijft de remafstand 36 meter, dus de remmen zijn niet onderbemeten.

Dacia en Renault leveren als 1 van de weinigen een motor die af fabriek op LPG loopt.[ bi-fuel ] .
De 1000 cc 3 cilinder  heeft een Garret compressor met intercooler meegekregen en levert 100 Pk met een koppel van 160 Nm bij 2000 tpm.  Blok is voorzien van een speciale kop met geharde zetels, [setelliet] klepstellen hoeft nooit, wordt gelukkig hydraulisch geregeld. Nokkenas aandrijving geschiedt door een ketting.
Uitlaat zit aan de zijkant ipv achter. Betreft de meest moderne motor die Renault in het schap heeft liggen. met variabele inlaat. Handgeschakeld via een 6 versnellingsbak, zeer licht en trefzeker. Auto rijdt zeer prettig zonder rare bijgeluiden, uiterst fijne rechtuitstabiliteit ! Stuurt erg licht, kan me goed voorstellen dat niet iedereen hiervan gecharmeerd is.. Onderstel is zeer duidelijk op comfort afgesteld icm met de dikke banden, scherp sturen doet hij niet, maar al met al zeer acceptabel.

Buiten het iets rooskleuriger financiële plaatje vind ik LPG een prachtige brandstof, motor blijft brandschoon. Het gas wordt via aparte injectoren gedoseerd, benzine  injectoren worden alleen bij koude start gebruikt. E10 benzine heeft een RON getal van 95 of de premium 98 en als u in Duitsland bent kunt u zelfs 102 RON tanken., LPG heeft een RON getal tussen 105 en 108, uiterst klopvast.
Bij een lpg prijs van 0,75 cent en een verbruik van 1:15 zal de km prijs ongeveer 0,05 cent zijn.
 
Een tijdje geleden was een Dacia zeker wel budget, dat is verleden tijd! LED verlichting , rondom sensoren, achteruitrijcamera, gestoffeerd dashboard, navigatie via apple of android carplay , regensensor en lichtsensor.  Dubbele make-up spiegels in zonneklep, groot handschoenen kastje met verlichting! Wat een luxe. Cruise Control, DAB radio, kwaliteit van de speakers is goed, niet meer dan dat , zender op zak houden en deuren sluiten en openen als je er 50 cm vanaf bent. 
Iedere 30000 km onderhoud of 2 jaar.LPG verbruik is wat moeilijk te meten omdat iedere koude start de motor de eerste 600 m op benzine loopt en dan automatisch overschakelt op LPG, LPG tank bevat zo'n 40 liter en met een verbruik van tussen 1;14 en 1; 16 is de actieradius zo tussen de 400 en 500 km. op Benzine tussen de 1; 14 en 1; 20.
Motor klimt zeer snel in toeren, kleine draaiende massa. Benzinetank bevat 50 liter brandstof, hier zou je erg lang mee kunnen doen, ik rijdt hem leeg en af en toe tank ik 10 liter, waarom zoveel nodeloze liters meeslepen, spul zou te oud worden.

ik moet u mijn eigen fotos schuldig blijven, wat ik ook probeer ik kan ze niet toevoegen.




 

update

  • 11.000 km

De eerste 11000 km zijn onder de wielen doorgerold.
 --mijn eerste dacia en hoe nu ?
Samengevat heeft de auto mij wel positief verrast .
- Lakkwaliteit is bijzonder goed, super strak gespoten.
- Plaatwerk zit naadloos in elkaar, overal dezelfde afstand.- Geen kraakjes of ander onheilspellend geluid.- Zeer sterke kachel , uitermate goed ventilatiesysteem.- Rechtuitstabiliteit is zeer goed, zijn sterkste punt. Rijdt echt goed op lange afstanden.- Olieverbruik niet meetbaar.- De toch wel kleine 3 cilinder doet zijn werk met verve, zeer soepel en prettig in gebruik.- Bij 2000 tpm tot 4000 tpm draait de motor in zijn ideale  werkgebied, minder is niks en boven de 4000 toeren is ook zinloos.- Aan de auto zie je het niet echt maar best een hoge zitpositie waardoor je een fijn zicht hebt op de weg.- De achterbank bestaat uit 2 gedeeltes , 1 stoel en een gedeelte 2 stoelen, de 2 verwijderd in 5 min. Nu een enorme ruimte om flink wat mee te slepen.
- Een nadeel is wel dat er wat extra geliud bij is gekomen, een grote klankkast is het.- Mijn vorige auto had allerlei luxe zoals de automatische  temperatuurregeling en cruisecontrol met zelf afstand houden, deze dacia moet dat ontberen, maar ik mis helemaal niets, dit is beter.- Als je stopt en de versnelling in z'n vrij zet en de gordel losmaakt gaat de auto automatisch op de handrem, vind ik wel prettig.
Wat is er minder fijn ?- Nog slaat de motor me soms af bij koud wegrijden, zit een dood punt zo bij 1000 toeren, op het moment dat ik gas bij wil geven of de koppeling intrap is de krukas al gestopt met draaien.- Bestuurdersstoel heeft duidelijke slijtage aan de wangen.

Brandstofverbruik is moeilijk meetbaar, je moet de tank vol doen en dan wel bij hetzelfde tankstation tanken, er zit verschil in de pomp die het LPG in je tank pompt, in tegenstelling tot benzine is gas comprimeerbaar.Ik heb  een verbruik gemeten van 1 op 9  tot 1 op 20, kan natuurlijk niet.Als je er op let, zie je op de manometer van het tankstation een druk van soms 9 bar tot wel 13 bar, krijg je een heel onbetrouwbare meting van, maar gemiddeld kan ik met een liter lpg een 15 km afleggen. betekent dat je ongeveer 600 km kunt met de inhoud van je gastank.- Betaal nu 78 euro maandelijkse wegenbelasting. lpg is heden een 0,70 eurocent maakt een 0,046 cent brandstofkosten per km.

Defect

  • 17.000 km

Ik vindt mijn Dacia Jogger een zeer fijne ruime goed uitziend en prettig rijdend automobiel.

Helaas heeft het vertrouwen in Dacia een fikse knauw gekregen.

Na aanschaf zo bij tellerstand 9000 km stond oliepeil al eens op het minimum , en bij 17000 km alweer, dat is erg vreemd gezien het feit dat deze blokken gewoon geen olie verbruiken.

Ik moest zelf tot de conclusie komen dat er ongeveer 1 liter olie bij in de koelvloeistof gekomen is. Tankje was gewoon een mayonaise pot van binnen, van die lekkere dikke drap.
Maar nu ?
Auto heeft eerst 2 weken op de parkeerplaats staan wachten, druk druk, gewoon geen tijd.

Eerst is de koelvloeistof/oliewisselaar afgeperst, was niet lek.
Daarna is de turbo verwijderd, dit huis is olie en vloeistof gekoeld, was het niet.
Cilinderkop is verwijderd, kop is afgeperst, niet lek.

Dit heeft de dealer veel tijd en geld gekost, wat niet of gedeeltelijk door de importeur vergoed wordt.
Auto is nu ruim een maand bij de dealer en het probleem is nog steeds niet gevonden, waarschijnlijk een breuk onder de zuigers, daar is het gietsel zeer dun om snel op te warmen.

Importeur heeft toestemming gegeven om de gehele motor te vervangen door een nieuw exemplaar , incluis cilinderkop.

Motor is niet zomaar op voorraad en moet uit de schappen komen van de fabriek . Kan nog een hele tijd duren.... ben er best chagrijnig van.
Heb nu al een maand een nagelnieuwe Renault Captur in de duurste uitvoering als pleister op de wonde.

Mijn eerste defect in mijn auto leven, dus tja, er zit straks gewoon een nieuwe motor in, auto is dan weer als nieuw.
Eerste wat ik dacht, had ik mijn Hyundai Ioniq maar nooit verkocht.

Valse start

  • 30.000 km

Na het plaatsen van de nieuwe motor gaan we met goede moed verder, valt me niet mee. iets met vertrouwen...
Nog nooit een auto stuk gereden, gewoon pech denk ik.

Eerste onderhoud gehad, 1 gasfilter, olie, intrieurfilter en geheel nazicht
gehad, 345 euro, weer goed voor 2 jaar of 30000 km

Vind de Dacia echt heel fijn rijden, vooral op grote afstanden.
Motor loopt echt heel rustig en trillingvrij.

Met de beste wil kan ik geen nadelen opnoemen van dit automobiel, zeer fijne versnellingsbak, zeer goede ventilatie/kachel, apple carplay is ook een welkome toevoeging, nergens gezeur over updates.

Ik mis niets aan deze auto en er zit niets teveel in.

En ook leuk, in Doetinchem weggegaan naar Koblenz en terug, bij terugkomst tank LPG schoon leeg ging voor 22 euro in!

update 60000 km

  • 60.000 km

Nog 6 maand en dan alweer 3 jaar in bezit, ook einde van de 3 jaar garantie.

Zomer van 2024 heeft de Dacia zijn land van geboorte bezocht, zwarte zee bij Constanta Romanie. 6000 km gereden in 1 maand.
Verbruik 1;15, is 400 liter LPG bij 0.80 cent gemiddeld totaal 320 euro, is 0.05/ km.
Auto doet buitengewoon fijn waarvoor hij bedoeld is, probleemloos rijden.
Geen enkele storing , geen rammeltje of gekraak.

Ik snap best dat 300 + Pk fijn rijdt, ik mis ze niet, vaak vanuit Doetinchem naar de randstad, 100 pk is echt ruim voldoende.

Start/stop werkt voortreffelijk maar ik zet het bij iedere rit direct uit, ECO knop ook altijd gedeactiveerd, volkomen nutteloos.

Heeft nu zijn 60000 beurt gehad.

Vervangen zijn de bougies, 2x LPG filter, luchtfilter olie + filter, intrieurfilter
Rekening bedroeg een niet misselijke Euro 771.

Bosch carservice gaf mij een 200 euro goedkopere offerte, volgens deze garage heeft mijn dacia maar 1 lpg filter, ook na mijn aanhouden dat er toch echt 2 lpg filters zijn blijven ze volhouden dat er slechts 1 filter in zit.
Jammer maar na de beurt werden mij 2 lpg filters overhandigd, een droog en een nat filter, droogfilter zit in de verdamper en was redelijk smerig.
Ik had dus 200 euro uitgespaard maar dit had zeker wel shit opgeleverd. LPG dient brandschoon aan te komen bij de injectors, het is een erg gevoelig systeem.
Hiermee kan ik weer tot km 90000 verder en dan pas weer bij 120000 een grote beurt, zal erop neerkomen een 0.02 cent per km aan onderhoud. Voorbanden heb ik bij 40.000 vervangen door Kumho , veel fijner als de standaard conti banden, stuur veel strakker.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Dacia Jogger

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (15)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.