Dacia Jogger Hybrid 140 Extreme 7P (2023) #5
autoreview
Signalement
Uitvoering | Jogger Hybrid 140 Extreme 7P |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2023 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand bij aanschaf | 6.399 km |
KM-stand laatst | 12.500 km |
Dacia Jogger Hybrid (2023)
- 12.500 km
Wegens gezinsuitbreiding moest ik opzoek naar een andere auto. We hebben 5 jaar genoten van een Toyota Prius 3, die ons probleemloos van A naar B bracht. We waren erg te spreken over de hybride aandrijflijn en het gunstige verbruik wat daar bij hoort, en ik wilde uit principe geen volledige verbrandingsmotor meer. De vrouw wilde graag een 7-zitter (dit ivm grootouders/vriendjes/vriendinnetjes e.d.) en een automaat (ivm bekkenklachten) en vanzelfsprekend voor deze levensfase, een gigantisch laadruim. Met dat eisen- en wensenpakket begon de zoektocht.
De keuze bleek eigenlijk vrij beperkt. Binnen budget viel de Prius Plus, en de Jogger Hybrid.
Ik bleek er zelf veel moeite mee te hebben om ontzettend veel bij te moeten leggen voor een technisch identieke auto, waarmee mijn voorkeur al uitging naar de Dacia. We hebben ook een proefrit gemaakt in een VW Touran (niet hybride), maar ondanks dat het een prachtige wagen is, zijn ze duur in aanschaf en verbruik en zou er dus al aardig wat op de kilometerteller staan om binnen ons budget te vallen.
Terug naar de Prius Plus en de Jogger: mijn zithouding in beide auto's was niet super, maar tijdens de proefrit goed genoeg, en aangezien de vrouw het meeste rijdt, was haar mening hierin doorslaggevend. Ze had de Dacia eigenlijk op voorhand al afgeschreven, maar nadat ik er een bij de lokale Renault dealer tegenkwam met maar 6k op de klok, heb ik toch een proefrit gepland en haar thuis opgehaald om een rondje te rijden. Ze was direct verkocht.
Ik heb vrij snel de knoop doorgehakt, en heb de Jogger aangeschaft, en er nog een trekhaak op laten zetten voor een fietsendrager.
Ik keek uit naar vele fijne kilometers.
De ervaring in de eerste periode was top, mogelijk ook omdat ik de auto bekeek door een roze bril. Na een maand of twee begonnen er wel wat ergernissen op te bouwen.
- De auto blijft (heel) erg lang hoog in de toeren voor hij doorschakelt. Dit kun je vaak beïnvloeden door gas terug te nemen, maar het is onrustig.
- De auto is soms wispelturig tussen welke versnelling hij moet hebben ivm bijladen van de accu en vermogen.
- Hybride systeem werkt via aan/uit principe, dus er lijkt weinig synergie zoals bij de aandrijflijn van Toyota. Dat maakt de rijervaring onrustig door het aan en uitschakelen van de verbrandingmotor.
- Veel geluid in de cabine van zowel de banden/weg als de motor.
- Beenruimte achterin is krap, erg krap. De kinderen zijn nog klein en hebben er weinig last van, maar de jongste zit in een base. Deze past niet direct achter de bestuurdersstoel als die op mij ingesteld is, waardoor die altijd achter de bijrijder moet zitten ivm ISOFIX. Dat betekent ook dat meest eenvoudige toegang tot de derde zitrij altijd bezet is.
- De auto is vrij smal, dus 3 naast elkaar op de 2e zitrij is een uitdaging. Vooral het vastmaken van de riemen is een frustratie punt.
- Verbruik op alleen de verbrandingsmotor is erg hoog, en zit tussen de 8 en 12L per 100km. Ik had hier meer van verwacht, maar mogelijk komt dit door het afwijkende verzet van de versnellingsbak?
- De zithouding en aanpasbaarheid van de stoelen is voor mij ronduit oncomfortabel. De zitting is kort en niet kantelbaar. Ik heb vrij lange benen, waardoor de stoel flink hoog moet zetten om een beetje steun te krijgen. Vervolgens zit ik te hoog om een goed beeld op de weg te hebben. Ik mis een lendensteun en krijg op langere ritten last van mn onderrug.
- Het klimaatsysteem werkte niet naar behoren. De automatische stand schroeft al veel te snel het blaasvolume omlaag, waardoor de gewenste temperatuur nooit gehaald wordt. Daarbij bleek er ook te weinig vloeistof in het systeem te zitten waardoor het koelen ver ondermaats was. Dit is onder garantie opgelost.
Dat klinkt allemaal vrij negatief...Is er dan niets positiefs? Ja, zeker wel!
- De ruimte... daar komt bijna geen einde aan en dit was de voornaamste reden om naar een andere auto over te stappen. Helemaal als je stoel 6 en 7 verwijdert, blijft er een gigantische open ruimte over. Kinderwagens, babybedjes, noem maar op, het past allemaal.
- Praktijkverbruik is behoorlijk netjes voor een auto van dit formaat. In de winter was het wat minder, maar de boordcomputer geeft nu zon 4.7L/100km aan. De verbruiksmonitor staat nu op 5.22L/100km.
- Ik vind het nog steeds een gaaf ding om te zien. Echt een one of a kind auto, een mix van SUV/MPV/Station auto.
Al met al, ondanks de vele negatieve punten, dient de auto z'n doel. Hij brengt me van A naar B, op een relatief zuinige wijze.
Echter, als ik de keuze nu opnieuw zou maken, zou ik andere prioriteiten stellen en voor meer comfort gaan ten koste van verbruik en een hogere kilometerstand voor lief nemen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Dacia Jogger
Had je deze auto's al gezien?

Dacia Jogger 1.0 TCe 100 ECO-G Expression 7p. | Keyless Start | Achteruitrijcamera | Voordelig rijden op LPG (G3) |
- 2023
- 14.566 km

Dacia Jogger 1.0 TCe 100 ECO-G Extreme 5p. | Trekhaak 1200 kg | Navigatie |Achteruitrijcamera |Cruise & Climate Control
- 2023
- 35.873 km

Dacia Jogger 1.6 Hybrid 140 Extreme 5p.
- 2023
- 30.023 km
Lezersreacties (0)
Reageren