Dacia Jogger Hybrid 140 Extreme 7P (2023) #4
autoreview
Signalement
Uitvoering | Jogger Hybrid 140 Extreme 7P |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2023 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand laatst | 7.300 km |
Weer een fijne Dacia!
- 7.300 km
Onze vorige wagen was de Dacia Logan MCV op diesel. We hebben daarmee 300.000 kilometers gereden in 8 jaar. Geweldige auto, actieradius van ruim 1.500 km, verbruik richting 1:25. En nooit problemen gehad. Zelfs geen druppel olie hoeven toe te voegen in al die kilometers.De volgende auto werd dus vanzelfsprekend weer een Dacia.
De Jogger is de logische opvolger van de Logan. We hebben de Hybride gekozen bij gebrek aan een dieselmotor. Mocht er iemand van Dacia meelezen: heel graag weer een dieselmotor in het personenauto segment!
Met de hybride uitvoering komen aardig wat toeters en bellen, zeker in de extreme uitvoering. Als extra’s hebben we de dode-hoek indicatie, stoelverwarming en een trekhaak.
Uit milieu overwegingen hebben we de groene kleur gekozen omdat daar geen micro-plastic in verwerkt zit. Alle kleine beetjes helpen !
Eerst enkele kanttekeningen:
- de geluidsinstallatie is ronduit teleurstellend. De Logan had een veel beter geluid.
- ruimte op de eerste achterbank is wat krapper dan de Logan, maar nog steeds wel goed genoeg.
- de dode-hoek indicator is een soort van roulette. Soms doen ze het goed, dan weer niet, dan weer pas heel laat. En soms brandt de indicator zonder auto naast je . Dus vooral niet op vertrouwen en als extra is het jammer van het geld.
- de auto heeft Apple CARplay, maar die valt regelmatig weg. Erg vervelend als je net in een vreemde stad rijdt 😔. Verder is het kabeltje waarmee je iPhone met de auto verbonden wordt erg belangrijk. Een origineel nieuw Apple kabeltje viel heel vaak weg, een goedkoop imitatie kabeltje werkt veel beter. Tsja….
- het aantal opbergvakjes valt wat tegen, zeker vanaf de bestuurdersstoel.
- ik noem de wagen wel eens een stoomboot. Hij is groot en log en dat merk je met name in krappe parkeergarages. Af en toe een keer extra steken dus.
- Je kunt de wagen in deze uitvoering alleen als 7-persoons kopen. Dat betekent dus een hogere aanschafprijs, maar ook 20 kilo extra gewicht, waardoor de wagen net in een hogere wegenbelasting klasse valt. Jammer en overbodig…
Ondanks deze kanttekeningen bevalt de Jogger erg goed. Hij rijdt fijn en is comfortabel:
- de 140 PK motor kan de auto prima aan.
- bij 100 km op de snelweg is het verbruik richting 1:20, zoals Dacia belooft. Bij 130 km rond de 1:16. Zoals altijd, op zomerbanden zuiniger dan op winterbanden.
- Tot mijn verbazing werkten de bandenspanningssensoren van de winterbanden direct, zonder aanmelden op de auto.
- actieradius was even slikken na de Logan, maar met 700-900 km nog steeds keurig. We waren tenslotte erg verwend 😊
- remmen doet de wagen fantastisch goed
- de hulpmiddelen zoals parkeersensoren, achteruitrij-camera, cruise control, etc doet allemaal wat je er van verwachten mag. Gewoon keurig dus
- de automatische handrem is verbazingwekkend prettig, evenals de Hill control. Werken prima en maken het leven makkelijker. Dat geldt ook voor de keyless entry (card)
- bagageruimte is enorm. Standaard zijn de laatste twee stoelen verwijderd bij ons. Je hebt dan echt een enorme hoeveelheid ruimte.
- De Jogger voelt robuuster aan dan de Logan, en is veel rijker uitgerust. Het prijsverschil is er ook naar natuurlijk: de Jogger is bijna het dubbele van de prijs van de Logan.
Al met al zijn we blij met de Jogger!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.