Dacia Duster TCe 100 Bi-Fuel Prestige (2022) #4

autoreview

Dacia Duster TCe 100 Bi-Fuel Prestige (2022)

Signalement

UitvoeringDuster TCe 100 Bi-Fuel Prestige
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2022
Jaar van aanschaf2022
KM-stand bij aanschaf1 km
KM-stand laatst50.450 km
Lezerswaardering: 80%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Aangenaam verrast

  • 50.450 km

Tijd voor een review, want mijn Dacia Duster 2 Phase 3 op LPG van juni 2022 is ingeruild voor ...... een nieuwe Dacia Duster 3, ook weer op LPG.
In 2022 een proefrit gemaakt in een Dacia Duster. Dat beviel goed en toen ik ook nog eens een prima inruilprijs kreeg ben ik overgestapt. En van die overstap heb ik geen spijt van gekregen. De Duster rijdt prima met zijn 1.0 turbo 3 cilinder motor. Ik ben een rustige rijder en scoor een LPG verbruik van 1 op 13,7. Prima! Ook het comfort van de Duster vind ik echt dik in orde. Ik zit goed op de stoelen en het geluid van de ingebouwde speakers vind ik gewoon voldoen. Nu heb ik wel een vol uitgeruste versie, dus dat helpt.
In de afgelopen twee en half jaar ben ik alleen voor regulier onderhoud bij de dealer geweest. Geen storingen en ook geen klachten. Het turbomotortje is lekker levendig en ook het trekken van mijn caravan van 1200 kilo leverde geen problemen op. De 5e versnelling is met caravan prima bruikbaar en de trekkracht is ruim voldoende zolang je maar boven de 2000 toeren blijft.

Is mijn Dacia Duster dan helemaal zonder op of aanmerkingen? Nee, dat nou ook weer niet. Bij de koude start op benzine bij kouder weer bokt de motor wat. Als hij op LPG overspringt is dat over. En dat overschakelen gaat heel snel. In de zomer na enkele seconden en in de winter altijd binnen 1 km. Helaas is de cruise control niet heel verfijnd. Bij optrekken naar de ingestelde snelheid, schiet hij er altijd een paar kilometer overheen en gaat dan weer terug. Als je de CC soms een klikje lager zet, dan gebeurd het zelfde. Dat moet toch veel beter kunnen. Een ander kritiekpuntje is Apple Carplay dat geheel kabelloos werkt. De bluetooth verbinding wordt soms niet opgebouwd, voornamelijk na een korte stop (even tanken). Via het menu van het multimediasysteem moet je het dan handmatig opnieuw activeren, waarna het dan wel weer probleemloos werkt.

Toen ik deze auto kocht werd mij door de ‘kenners’ een stevige afschrijving voorspelt. Nu ik een nieuwe Duster krijg weet ik ook dat dit erg mee valt. In juni 2022 heb ik iets minder dan 25.000 euro betaald. Nu, twee en een half jaar later heb ik een inruil gekregen van 20.280 euro. Dit komt neer op een afschrijving van nog geen 1900 euro per jaar voor een nieuwe auto. Ik vind dat echt heel netjes.

Al met al heeft de overstap naar Dacia mij aangenaam verrast, zowel op het gebied van rijden als ook financieel. Ik hoop dat mijn nieuwe Duster mij evenveel weet te verrassen.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Dacia Duster

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.