Dacia Duster dCi 110 4x4 Prestige (2014) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | Duster dCi 110 4x4 Prestige |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 11 km |
KM-stand laatst | 91.000 km |
prima auto
- 6.750 km
De eerste 5 maanden zitten er bijna op. Wij hebben de 4x4 Dacia Duster gekocht omdat hij ook in het natte seizoen goed "uit de voeten" moeten kunnen in het veld. Onze weide verandert ieder najaar in een onbegaanbare drassige modderpoel. Tot nu bevalt de auto uitstekend. Waar we met de vorige al zonder getrokken last vast kwamen te zitten, trekt de Dacia Duster de maximale last van 1.500 kg zonder problemen uit de weide. De auto is soepel. ook op langere ritten rijdt de Duster comfortabel. De rijgeluiden zitten ruim binnen de acceptabele grens. het motor vermogen is onder normale omstandigheden voldoende. Met de maxamale last er achter valt het wat tegen. het verbruik is zeer goed te noemen, met een gemiddelde van 5,8 ltr op 100 km, bij alleen stadsverkeer. Bij alleen autosnelweg is het verbruik een krappe 5,2 liter op 100 km. enkele minpunten zijn de stoelen, zij zouden iets meer steun kunnen bieden en het naviagatiesysteem deze is op een onmogelijke plek ondergebracht.
Fun!
- 7.800 km
Vanochtend eindelijk een dik pak sneeuw in onze omgeving. Ik ben direct met mijn dacia naar een maagdelijk witte parkkerplaats gegaan. Heerlijk alle functies uitgeprobeerd. Zonder ESC, met ESC met 4-wheel drive locked. Bochten met handrem. Hard accelereren. Vol op de rem, slalom rijden om bomen. Heeeerlijk. Na deze capriolen alle soorten wegen gereden. Ik kwam een berg sneeuw van 50 cm tegen, opgeworpen door een sneeuwschuiver. De auto er in geparkeerd en langzaam weggereden. Geen enkel probleem. Met deze auto is autorijden geen kunst. Ik moet daarbij wel melden dat ik zo'n beetje de beste winterbanden die er zijn onder de auto heb liggen. In scandinavie rijden ze er bijna allemaal mee.
bijna één jaar
- 17.810 km
Ik rijd de Dacia Duster nu bijna één jaar en heb bijna 18.000 km op de teller. Ik ben inmiddels een onderhoudsbeurt verder en heb een lange rit (2.500 km) er op zitten. Laat ik met de belangrijkste conclusie beginnen. De Duster is mij tot op heden zeer meegevallen. Ook tijdens de langere ritten heb ik ondanks de voor mijn lengte (1,86) korte zitting geen klachten gehad. De steun in de onderrug zou iets beter kunnen. Instelbare rugleuningen (niet alleen verstelbaar in stand) zou de zit aanmerkelijk comfortabeler maken. Maar ook zonder was een rit van 1.000 km (opgedeeld in vier stukken) goed te doen.
Bij de onderhoudsbeurt, die ik persé voor de vakantie heb willen laten uitvoeren, heb ik achter de voorwielen spatlappen laten monteren. De zijkant van de auto werd bij het minste of geringste vuil op de weg zo smerig dat uitstappen zonder vuil op de broek te krijgen bijna onmogelijk was. De spatlappen hebben dit euvel verholpen.
Voordat ik op vakantie ben gegaan heb ik het navigatiesysteem ge-update. Dit systeem is de grootste teleurstelling aan de auto. Ondanks de meest recente update begon het systeem mij op de A4 in Duitsland te vertellen dat ik moest afslaan, omkeren of gaf ander onmogelijke opdrachten. De A4 is al zeker een jaar op delen van het tracé verlegd, van enkele meters tot 100 meter, naar links of rechts. Op wegen in Italië waar duidelijk snelheidsborden de maximum snelheid aangaven, gaf het systeem in 50% van de gevallen foute waardes en begon hinderlijke signalen te geven (in het begin is de zachte dong aandoenlijk, doet denken aan riemen los in een vliegtuig).
Naast de klaarblijkelijk verouderde informatie is het scherm bij veel zonlicht slecht, of helemaal niet te lezen. Het laatse minpunt is het feit dat ik al mijn muziek op een mp3 speler heb moeten zetten, want een simpele cd-speler kent het systeem niet. Overigens werkte dat via de usb-aansluiting perfect.
Het verbruik in de bergen is mij erg meegevallen. Op hele stukken een 5,5 op 100 km. Het verbruik op de autosnelwegen, met een maximale snelheid van 130 km/h viel mij toch wat tegen. De lichte motor zorgt ervoor dat je in de bergen flink aan het werk gezet wordt. Constant schakelen tussen de 3, 4 en 5 (en soms helemaal terug naar de 2). Ik denk dat het werk met een caravan, vier personen en volle bagage alleen maar toeneemt. Nu waren we met zijn tweeën en licht bepakt. Dacia doet er goed aan voor de Duster ook een zwaardere Dieselmoter te ontwikkelen.
Ondanks het hogere zwaartepunt (waarvoor je op de binnenkant van de zonneklep gewaarschuwd wordt) is de wegligging goed. Hij rijdt soepel. Als je hem laat "rollen" zijn de bochten een waar genoegen. Bij een noodstop (twee maal, één keer bij 120km/h) voelt hij solide aan, trekt niet naar links of rechts, reageert goed op stuurbewegingen en ondanks de trommel-remmen achter staat hij binnen de korste keren stl.
Alles bij elkaar ben ik zeker tevreden. Dat klinkt raar na mijn kritiek op het navigatiesysteem, maar dat is dan ook werkelijk het enige onderdeel dat van mij een dikke onvoldoende krijgt.
Ruim een jaar, klaar voor nieuw winterseizoen
- 21.000 km
Wij rijden onze Dacia Duster nu ruim een jaar. In mijn vorige beoordeling gaf ik al aan dat de montage van de spatlappen achter de voorwielen een enorme verbetering zijn. De zijkanten van de auto blijven realtief schoon, ook na geploeter in het drassige weiland. Het verbruik valt toch tegen. Voor de jaarbeurt lag het gemiddeld gebruik op ongeveer 1:16. na de jaarbeurt en een software update, is het verbruik op 1:13/14 uitgekomen. Ik heb hierover contact met de garage gehad. Zij konden hier niets aan doen. Daarna contact met de importeur opgenomen. Ik wacht nog steeds op een bevredigend antwoord. Ik heb bewust voor de diesel 4x4 gekozen om maximaal 1.500 kg te kunnen trekken. Ik sta nog altijd achter deze keuze. Met de benzine-motor mag je maximaal 1.200 kg trekken, fors minder (20%). Ondanks alle kanttekeningen in diverse tests, is het comfort voldoende. Ik las in een test dat de reviewer zich stoorde aan de wijze waarop de brandstofdop geopend wordt. Als dat de grootste klacht is!!!!!Wel jammer dat de 4x4 diesel nauwelijks in (Nederlandse) tests voorkomt. Wil je iets meer te weten komen, dan zal je moeten uitwijken naar Duitse tests.
Mocht je overwegen om een stevig werkpaard te kopen en als je minder gevoelig bent voor "status" dan is de Dacia Duster nog altijd de beste keus. Ik hoop wel dat Dacia in de volgende versie een oplossing heeft voor de plek van het navigatiesysteem.
nog altijd goede keuze?
- 23.139 km
Over onze Duster zijn we nog altijd zeer tevreden. Zonder enig probleem hebben we de 23.000 km vol gereden. We hebben de Duster in 2014 gekocht. Op dat moment was een 4x4 benzine in Nederland niet te koop. We hebben in Duistland geïnformeerd, waar hij wel gewoon te koop was (wel de 1,6 lrt benzine versie), maar met BPM en overige invoerkosten zou onze Duitse 4x4 benzine met het zelfde pakket duurder zijn dan de Nederlandse diesel 4x4. Inmiddels is de 4x4 benzine ook weer gewoon in Nederland te krijgen. En wat blijkt? De meest luxe uitvoering is ongeveer 5.000,- euro goedkoper dan de diesel. Als je dan bedenkt dat de wegenbelasting voor de diesel (1324,- euro per jaar) 2x het bedrag van de benzine (660,- euro per jaar)is, dan moet je heel wat km per jaar rijden om het prijsverschil terug te verdienen. Bij een prijsverschil van 0,30 euro per liter en een verbruik van 1 ltr op 14 km, voor de diesel en 1 lrt op 11 km voor de benzine moet je om het brandstof/wegenbelasting verschil op te heffen ruim 30.000 km per jaar rijden. Dan heb je nog niet het verschil in aanschafprijs mee gerekend. jammer dat in 2014 de benzine versie niet in Nederland te koop was. Nu zou ik waarschijnlijk voor de benzine versie kiezen. De definitieve keuze hangt ook af van de motor karakteristieken. Zodra ik die boven water heb, zal ik ook deze hier vermelden.
Schrikken
- 23.000 km
Van de Dacia Duster 4x4 diesel kom je niet snel af, het is een relatie voor meerdere jaren. Nu de 4x4 benzine weer in Nederland te koop is, was ik benieuwd hoeveel ik zou moeten bij-betalen bij een "omruil". Dat was schrikken! Voor mijn 16 maanden oude diesel met nog geen 24.000 km op de teller zou ik maximaal 15.500,- terug krijgen bij inruil. De nieuwprijs was 28.000,- euro. een afschrijving van 12.500,- euro in nog geen anderhalf jaar. Dit heb ik met nog geen enkele auto meegemaakt, zelfs mijn benzineslurpende Volvo V50-T5 verloor minder in twee jaar tijd. De Dacia Duster is geen aanrader voor iemand die overweegt om binnen vijf jaar een andere auto te kopen.
nog altijd juiste keuze
- 26.280 km
Ik ben nu ruim anderhalf jaar in het bezit van de Dacia Duster 4x4 diesel (2014). Ook na anderhalf jaar sta ik nog altijd achter onze aankoop. Inmiddels heeft Dacia een versie uitgebracht met meer technische snufjes. Voorlopig helaas niet voor ons weggelegd (zie mijn vorig verslag over de exorbitant hoge afschrijving). Het navigatiesysteem blijft de achilleshiel van de auto. Ook na een software update in februari 2016 blijft het navigatiesysteem mij op de A4 in Duitsland allerlei onmogelijke instructies geven. Nu ken ik de route naar Keulen vrij goed, dus daar raak ik niet door van de wijs. Maar hoe zit het met de betrouwbaarheid op andere wegen? Veel vertrouwen heb ik niet in het systeem. Ik denk dat ik mijn oude Tom-Tom maar weer uit de kast haal.
nog steeds tevreden
- 31.679 km
Wij rijden de Dacia Duster inmiddels twee jaar. We gebruiken hem intensief voor onze hobby (paarden, wei). We zijn nog altijd zeer tevreden. Bij de tweede (jaar)beurt geen verassingen. Het verbruik blijft schommelen, maar dat heeft waarschijnlijk meer te maken met de korte afstanden die we rijden en dan ook nog regelmatig met een aanhanger. Ook op langere afstanden is het een auto waar je met plezier in rijdt. De auto reageert betrouwbaar op het gas en remt uitstekend. Wel zo prettig als je op de Duitse autowegen rijdt met grote snelheidsverschillen. Ook als je plotseling bij een snelheid van 140 km/h geconfronteerd wordt met een mede weggebruiker die ineens naar links komt om met zijn sleurhut een vrachtauto in te halen, heb je voldoende mogelijkheden om te handelen (remmen of gas geven of uitwijken). Kortom nog altijd een keuze waar we volledig achter staan.
eerste apk
- 46.387 km
We zijn nu bijna drie jaar in het bezit van deze auto. Vorige week bij de onderhoudsbeurt ook de eerste apk gehad. Alles was prima in orde. We maken nog iedere dag met plezier gebruik van de 4x4. Het verbruik vertoont wel grote schommelingen. Het zuinigst rijdt de auto bij een snelheid van 90 a 100 km/h. Bij 130 (op de Duitse autoweg toch wel het prettigst) loopt het verbruik stevig op. Ook met een volle aanhangwagen merk je dat het motorvermogen niet veel overhoudt en dat de motor dit compenseert met een stevige stijging van het brandstofverbruik.
Het navigatiesysteem blijft een bron van ergernis. Als Dacia bij de volgende update niet een beter systeem heeft, dat bovendien beter geplaatst is (kijk naar de plek bij de Renault Capture), kunnen ze het wat mij betreft beter weglaten. Ik heb nu ook standaard TomTom als meest betrouwbaar navigatiesysteem aan boord.
Maar dat is dan ook de enige ergernis. De auto is betrouwbaar, trekt met gemak een aanhanger van 1.500 kilo door het heuvelland van Limburg en komt uit de moeilijkste locaties moeiteloos weg. Kortom, een zeer betrouwbare en functionele auto waarmee je ook gemakkelijk grotere afstanden aflegt.
drie en half jaar
- 57.763 km
Wij zijn nu drie en een half jaar in het bezit van de Dacia Duster 4x4 Diesel. De prestaties van de auto zijn prima. Buiten de reguliere onderhoudsbeurten hebben we geen kosten gehad voor reparaties. Ook in de huidige koude periode presteert de auto goed. Dankzij de 4x4 geen enkel probleem met sneeuw of gladheid.
Ik heb voor de auto een groene "umwelt" sticker. Daarmee mag ik tot op heden alle Duitse steden in. We zijn benieuwd hoelang dat zo blijft. In 2018 is de Dacia Duster in Nederland niet meer met een Dieselmotor te koop. In tegenstelling tot 2014 is in 2018 wel de benzineversie in 4x4 te koop. Gelet op onze eisen en ervaringen met de huidige 4x4, zouden we altijd weer voor die versie kiezen.
eerste extra kosten
- 65.000 km
We rijden de auto nu vier jaar. In deze vier jaar hebben we 65.000 km gereden, wat erg weinig is voor een diesel. Dit heeft nu ook tot de eerste extra kosten geleid, de gloeibougies moesten vervangen worden. Na 65.000 km met verschillende belastingen kan ik concluderen dat het gemiddeld verbruik 1:14 is. Dat is ruimschoots meer dan de fabrieksopgave.
De auto voldoet volledig aan onze verwachtingen. Hij doet wat wij van hem verwachten: probleemloos op de weg en op ruw terrein.
De volgende auto zal nog even op zich moeten laten wachten, want met de (in mijn ogen) onterechte hetse tegen de diesel levert hij op de tweedehands markt lang niet op wat hij gelet op prestatie en onderhoudsstaat zou moeten opbrengen.
Kosten nemen toe
- 91.000 km
We zijn nu bijna zes jaar in het bezit van deze alleskunner. In zijn algemeenheid zijn we nog altijd tevreden over de aankoop in 2014. In de vijf jaar van de garantietermijn hebben we geen noememswaardige reparaties gehad.
Dat veranderde na afloop van de vijf jaar garantietermijn. Natuurlijk mag je verwachten dat onderdelen slijten. En in eerste instantie heb ik het ook onder gebruiksslijtage gebracht. Nu valt het wel op dat we twee grotere reparaties vlak achter elkaar hadden.
Eind vorig jaar moesten beide achterschokbrekers vervangen worden. Redelijk normaal bij ca 80.000 km en stevig terrein gebruik.
Afgelopen maand bleek de waterpomp lek en moets vervangen worden. Dit is al minder gebruikelijk. Hopelijk blijft het voorlopig bij deze wat grotere uitgaven.
Alles overziend voldoet deze "budget-auto" en is zelfs als je hem bij de dealer laat onderhouden, redelijk in de kosten.
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Dacia Duster
