Dacia Duster 1.6 16V 4x2 Ambiance (2011)

autoreview

Dacia Duster 1.6 16V 4x2 Ambiance (2011)

Signalement

UitvoeringDuster 1.6 16V 4x2 Ambiance
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2025
KM-stand bij aanschaf179.000 km
KM-stand laatst183.500 km
Lezerswaardering: 64%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Dacia Duster gekocht

  • 183.000 km

Introductie

Ik heb een Dacia Duster gekocht van de eerste generatie van bouwjaar 2011, dit is toevallig ook een auto waar ik al heel lang een zwak voor heb.
Enkele kameraden en buren die ook autoliefhebber zijn lachen mij uit omdat ‘mensen die niets met auto’s hebben een Dacia kopen’.
Hier ben ik het dus totaal niet mee eens, ik heb ook enkele Daihatsu’s gehad (3 Cuores en 1 Trevis) waar ik ook mee uitgelachen werd.
De eenvoud van een auto vind ik juist prachtig en in een wereld waarin het niet luxe genoeg kan in de auto en je tegenwoordig zelfs LED sfeerverlichting aan boord hebt in verschillende kleuren om van je auto een tweede huiskamer te maken vind ik rijden in zijn puurste vorm nog wel het leukste, het liefst zonder radio aan om het motortje aan het werk te horen.
En ik kan alvast verklappen: dat laatste is bij deze Dacia Duster geen enkel probleem, motorgeluid is er volop voor de liefhebbers.
Ik twijfelde nog om een review te schrijven totdat ik zag dat reviews over Dusters van de beginjaren best zeldzaam zijn, ook de serieuze autobladen uit binnen en buitenland hebben er niet bijzonder veel aandacht aan besteedt in de vorm van autotesten voor zover ik online kan terugvinden, alles is een beetje beknopt.
Wat mij betreft zonde omdat dit destijds toch wel een ruimtewondertje was, vooral met zijn vanaf prijs van slechts 13.990 euro en als je het echt gek wilde maken kocht je het full options model voor slechts 20.290 euro. Dat waren nog eens tijden, als je tegenwoordig met 14.000 euro aan komt zetten voor een splinternieuwe auto kan de autodealer helaas niks voor je betekenen en ga je hooguit met een tweedehands autootje van enkele jaartjes oud naar huis.
Nu moet ik er wel bij zeggen dat dit de nieuwprijzen waren tot 2012, vanaf bouwjaar 2013 betaalde je voor precies dezelfde Dacia Duster zo’n 2000 tot 2500 euro extra, afhankelijk van het type uitvoering en uitrusting.

Waarom een Dacia Duster

Mijn vorige auto (Mazda 2 uit 2008) moest op korte termijn een grote beurt en apk hebben en het was met name het 3-deurs model dat mij steeds meer begon te irriteren, zowel met boodschapjes op de achterbank zetten als passagiers achterin, steeds moest de stoel weer goed gezet worden (de juiste zitpositie vinden was nogal lastig) en voor grote boodschappen de achterbank weer neergeklapt en terug omhoog geklapt.
Ook de kofferbak bleek nét niet ruim genoeg voor de boodschapjes aangezien ik sinds kort ook voor moeders de grote en zware boodschappen moet meenemen.
Ook het kleine 75pk 1.3 motortje van de Mazda waarvan het vermogen ook nog eens heel laat beschikbaar kwam met veel te lange bakoverbrengingen zorgde voor nog meer irritaties dat rijden uiteindelijk een ergernis was aan het worden, terwijl ik altijd juist enorm van autorijden hield.
Toevallig tijdens het kijken op de bekende auto-verkoop-sites kwam ik deze Duster tegen voor een mooi prijsje een dorpje verderop, dus maar een bezichtiging gedaan, de advertentie stond net online.
Gelijk gebeld en 2 uur later al de bezichtiging, want voor het prijsje waarvoor ie te koop stond zijn ze zo weg op de oververhitte occasionmarkt weet ik als iemand die de verkoopprijzen en het autoaanbod nogal nauwlettend in de gaten houdt.

Proefrit

De verkoper kwam toen ik net geparkeerd stond aanrijden met de Duster, deze was net terug van de APK.
Het is een Duster van inmiddels heel wat jaartjes oud die bijna de 2 ton aantikt dus ik had niet zo’n hoge verwachtingen.
Totdat ik wegreed in de Duster, wat een prettige motor is dit toch dacht ik.
Ook moeders (die vaak mee moet rijden op langere afstanden) was meegegaan naar de proefrit en ze kon ondanks haar lengte van slechts 1.50 meter goed in en uitstappen, beter dan in de Mazda.
Oke, het is niet allemaal perfect want de portieren zowel aan de bestuurderskant als aan de passagierskant zijn in slechte staat en de ‘stang’ die je vast pakt om de voorste deuren dicht te trekken is de zwarte lak vanaf, dus een en ander aan slijtagesporen.
Maar dit vind ik helemaal niet erg gezien dat onderdelen voor een Dacia nu eenmaal heel goedkoop zijn en ook makkelijk te vervangen zijn, dat wordt dus een ritje naar de autosloop voor wat nieuwe deurpanelen als het mij zou gaan storen.
Wat mij meer zorgen baart waren de versleten banden die zowat rond de 2mm zaten en vol droogtescheuren, dit allemaal terwijl de auto een verse APK heeft gehad zonder opmerkingen of adviespunten.
Dat zoiets door de APK mag vind ik gewoon niet kunnen, maar dit mag blijkbaar gewoon.
Hier wordt gelijk na aankoop wat aan gedaan dacht ik uiteraard bij mijn inspectie.
De verkoper wilde nog meedenken aan ‘zo goed als nieuwe bandjes’, maar hier heb ik vriendelijk voor bedankt gezien eerdere negatieve ervaringen: je betaald meestal een hoop centjes voor deze gebruikte a-merk bandjes met genoeg profiel, maar meestal zijn ze al op leeftijd en moeten alsnog vrij snel vervangen worden vanwege droogtescheuren.

Aankoop

Voor mijn Mazda 2 kreeg ik nog een leuke prijs terug, de handelaar leek redelijk betrouwbaar en was zeer behulpzaam, de deal was daarom ook nog dezelfde dag gemaakt.
Ik kon de auto twee dagen later al ophalen en mijn opmerking over de sleutel die uit elkaar viel van ellende en met plakband aan elkaar hing was opeens gratis vervangen voor een hagelnieuwe sleutel, wel zo prettig aangezien ik weet wat de prijzen voor een standaard sleuteltje met handzender is.
Ik moet tot mijn schaamte bekennen dat ik (ondanks mijn geklaag) nog niet heb gekeken voor andere bandjes, ik moet nog even wat speurwerk doen welke het beste te nemen en uiteraard ook controleren of deze leverbaar zijn bij de lokale bandenspecialist.
Vooral nu de herfst eraan komt en het wat kouder en natter gaat worden is wat profiel aan de bandjes geen overbodige luxe.

Het rijden in een Dacia Duster

Tja, wat moet je hier nu over zeggen, ik heb niet zoveel vergelijkingsmateriaal van auto’s uit dezelfde klasse.
Ik kan nu heel veel schrijven over het storen aan de hard plastic materialen en de ‘niet premium’ feel en look, maar Dacia heeft het gewoon prima voor elkaar en het is gewoon een no-nonsense bakkie.
Ik vind de Duster uitstekend rijden in de stad en op de snelweg voldoende, rijd alleen niet te hard door de bochten, maar hier kom ik later nog wel op terug.
Wat een negatief puntje zou kunnen zijn is dat ie nogal hoogtoerig is (rond de 130 km/u al zo’n 4000rpm), dus hij had best wel een extra versnelling kunnen gebruiken of juist wat langere versnellingen gezien de bakverhoudingen wel erg aan de korte kant zijn (de eerste versnelling kun je in principe gewoon overslaan op vlakke wegen en zonder al te zware belading), maar ik stoor mij er persoonlijk niet aan.
In de stad is het juist prettig dat dit 1.6 motortje (Het relatief betrouwbare K4M blok, dat toen al heel wat jaren bestond en in vele types Renaults lag van de Clio tot de Kangoo) heel veel koppel onderin heeft waardoor je best schakellui kunt rijden en het gevoel hebt dat er een grotere en krachtigere motor in ligt, pas met tussenacceleraties, met name op de snelweg, verraad het een-punt-zesje dat ie er echt aan moet sleuren om de gang erin te houden.
Tot 100 km/u is het prima vol te houden qua geluid, maar hoe harder je vanaf dit punt gaat rijden, hoe meer geluid er het interieur binnen komt, zowel van de motor als van de wind die overal langs giert.
Het helpt ook niet echt mee dat de Duster waarschijnlijk bijna de Cw-waarde van een baksteen heeft en enorm tegen de luchtweerstand moet vechten op hogere snelheden, dus goed voor het brandstof verbruik is dit ook zeker niet.
De zitpositie is voor mij prima, met mijn 1,70 meter lengte zijn de stoelen ook prima.
Het sturen heb ik een beetje gemengde gevoelens over.
Uiteraard is het geen sportauto, maar de Duster helt wel heel ver over in een iets te snel genomen bocht.
Na wat onderzoek te hebben gedaan kwam ik erachter dat de aankoop van mijn versie van de Duster niet aangeraden werd vlak na de introductie omdat ie bij een uitwijkmanoeuvre nog al eens om kan vallen.
Ik dacht eerst aan een overdreven flauwe grap, maar video’s die online van de elandtest zijn te vinden tonen het nogal gevaarlijke weggedrag in dit soort situaties waarbij ie bijna omkiepert.
Dacia wist dit schijnbaar ook want aan de zonneklep zit een waarschuwing dat de Duster inderdaad kan kantelen bij een snelle stuurbeweging.
Dit schijnt trouwens makkelijk te voorkomen zijn door een luxere versie te kiezen die ESP aan boord heeft volgens enkele autotesters en reviewers, dit optionele hulpsysteem is dus geen overbodige luxe.

Opties

Voor een Dacia uit deze tijd heb ik niet de goedkoopste versie, maar een klein stapje hierboven.
Dus elektrische ramen en centrale vergrendeling, maar er ontbreekt wel een airco, heeft zwarte (niet meegespoten) bumpers en metallic lak ontbreekt ook.
De Duster is dus een standaardkleur, namelijk hagelwit, op een kleine beschadiging rechtsachter na (waar ie ook is bijgewerkt met een lakstiftje) zit ie nog helemaal strak in de lak en deze kleur vind ik de Duster best goed staan en de zwarte bumpers zorgen juist voor wat accenten.
Het ontbreken van een airco snap ik ergens wel, dat was een meerprijs van bijna 1000 euro of een optiepakket dat nog veel duurder was.
Op een auto met een nieuwprijs van nog geen 15000 euro in 2011 is dit een vrij hoog bedrag en als koper moet je ergens een grens trekken aan wat je uit wil geven.
Ik had persoonlijk de airco toch gekozen, al is het maar voor de toekomstige inruilwaarde.
Maar ik heb er voordeel gehad aangezien de aanschafprijs voor mij uiteindelijk veel meer dan 1000 euro goedkoper was dan een versie met airco.
Voor mij is geen airco prima en de auto is wit dus reflecteert veel warmte, dus een airco zal denk ik niet heel vaak nodig zijn, anders zijn er ook nog raampjes die open kunnen en de kachelaanjager die lucht het interieur in kan blazen.
Wat mij wel in positieve zin verbaasd is dat de Duster standaard een remassistent heeft, een optie die destijds niet verplicht was en de meeste auto’s uit deze prijsklasse en deze tijd niet standaard hebben.

Verbruik

Tja, dit valt wel een beetje tegen, de Duster komt nauwelijks in de buurt van de 1 op 12.
1 op 10 is een realistischer verbruikscijfer heb ik al ervaren na enkele tankbeurten.
Hierbij rijdt ik ongeveer de helft stad en de helft N-wegen en snelweg.

Maar ook hier mag ik niet over klagen aangezien ik 4 kilometer van de Duitse grens woon (en de benzine zo’n 20 cent per liter goedkoper is) en ik werk vlakbij de Belgische grens (waar het nóg goedkoper is).

Problemen

Op dit moment heb ik nog geen problemen met de Duster, ik heb de auto ook nog niet zo lang in bezit.
Een bekend probleem van deze motoren zijn de bobines die best snel kapot kunnen gaan (na +/- 30.000 kilometer is geen uitzondering).
Een alternatief hiervoor zijn bobines bedoeld voor LPG die ongeveer 3 keer zo lang mee zouden moeten gaan heb ik diverse keren gelezen op verschillende forums.

Conclusie

De Dacia Duster uit deze bouwjaren is een prima auto, maar zeker niet perfect.
Kilos aan isolatiemateriaal ga je in deze auto niet vinden en ook het plaatwerk is slechts iets dikker dan een Daihatsu Cuore dat de staaldikte had vergelijkbaar met een conservenblik.
Het zoeken naar het juiste model met bijbehorende opties kan nogal een uitdaging zijn omdat veel opties die we tegenwoordig als ‘standaard’ beschouwen niet geheel standaard waren op een Duster en vaak ook nog niet eens af fabriek leverbaar (denk bijvoorbeeld aan parkeersensoren of cruise control dat als het erop zit altijd after market is).
Als je veel luxe verwacht en ook veel opties, bespaar je dan de moeite want dit ga je op dit model niet vinden en kun je beter op zoek naar iets anders, maar dan moet je ook rekening houden met een iets hoger prijskaartje.
De Dacia Duster is een allemansvriend en een no-nonsense wagentje dat over het algemeen bekend staat om zijn betrouwbaarheid.

Tot zover mijn (nogal lange en uitgebreide) review en ik houd jullie op de hoogte.

Nieuwe bandjes en nieuwe bevindingen

  • 183.500 km

Onder de motorkap van de Duster

De ruitensproeiervloeistof was op, dus eventjes snel bijvullen dacht ik.
Dit bleek echter wat ingewikkelder dan ik dacht, want ik kon het reservoir niet vinden.
Na heel wat zoekwerk bleek ie bij het ruitenwissermechanisme aan de linkerkant te zitten en heeft een zwarte dop, een blauwe dop zou uiteraard makkelijker en herkenbaarder zijn geweest.
Het reservoir bleek wel lekker ruim en ik kon er een grote kan bijna helemaal in leeggieten, bij mijn voorgaande Japanse auto’s was het reservoir na 1 litertje of hooguit 1,5 liter helemaal vol.
Ook blijft de motorkap open staan door middel van een gasveer, ik heb alleen maar auto’s gehad met een ijzeren stengel die je in een inkeping moest klemmen, dus dit vind ik wel een beter systeem.
Mits het goed blijft werken uiteraard want het nadeel van een gasveer is natuurlijk dat ze naar verloop van tijd langzaam naar beneden zakken en er een nieuwe gemonteerd moet worden.
Waarschijnlijk had Renault nog wat gasveertjes over, want een dunne ijzeren stengel monteren lijkt mij toch wat goedkoper dan een gasveer.
Ik heb gelijk even de stickertjes gecontroleerd en alles komt overeen met het onderhoudsboekje en wat de verkoper mij heeft verteld, eigenlijk te dom voor woorden dat ik dat niet gelijk gecheckt had bij de proefrit.
Zo is de remvloeistof vorig jaar vervangen en de multiriem is uit voorzorg vervangen door de handelaar die mij de auto heeft verkocht.
Met name de multiriem op tijd vervangen is aan te raden bij deze motor (type K4M) want als de multiriem knapt kan ie soms tussen de distributieriem komen met alle mogelijke gevolgen van dien.
Volgend jaar is de distributieset weer aan de beurt om te vervangen (De Duster heeft netjes elke 5 jaar een nieuwe riem gekregen) en pak ik evengoed weer de multiriem mee voor die paar tientjes extra, gewoon voor de zekerheid en dat alles weer helemaal volgens schema loopt aangezien zowel de multiriem als de distributieriem elke 5 jaar vervangen dienen te worden.

Wij van WC-eend: Toiletblok onder het motorkapje

Wat verder opviel onder de motorkap was iets dat ik nog nooit eerder had gezien, namelijk een toiletblokje voor in de toiletpot te hangen dat vast zat aan een slang (wel gelukkig aan de rechterkant waar zich geen riemen of andere beweegbare onderdelen bevinden).
Toen ik even opzocht op Google wat dat voor moest stellen kreeg ik al snel een geruststellend antwoord op mijn vraag wat dit voor ‘functie’ heeft: namelijk het verjagen van (steen)marters die de leidingen kapot kunnen knagen. Ze houden niet van sterke geuren en een toiletblokje heeft dus een afweerwekkende functie, of dat is het idee tenminste.
Persoonlijk geloof ik daar niet zo in nadat ik eens anti-muizenkit had gebruikt en de muizen hier vrolijk doorheen kwamen, maar nu dwaal ik iets te ver af, dus terug naar de Duster.

Maandelijkse kosten

Ik heb het ook nog helemaal niet over misschien wel het belangrijkste gehad van een Duster: de maandelijkse lasten.
De Duster weegt enorm weinig voor een auto uit die tijd (2011) en van dit formaat, namelijk slechts 1135 kilo.
Ter vergelijking, de directe (maar ook duurdere) concurrenten van de duster, de Opel Mokka en de Ford ecosport wogen ongeveer 1250-1300 kilo.
Dit betekent dat de Duster dus ook niet alleen voordeliger was in aanschaf is, maar ook voordelig in de motorrijtuigenbelasting, slechts iets minder dan 50 euro per maand.
De concurrentie zit dus 1 tot 2 schalen hoger in de motorrijtuigenbelasting, maar zijn ook iets krachtiger gemotoriseerd en ook iets zuiniger in brandstofverbruik (tenminste op papier) dat in hun voordeel spreekt.
De verzekering valt ook reuze mee voor de Duster aangezien deze slechts 34 euro per maand betreft tegenover 33 euro voor mijn vorige auto, een veel kleinere Mazda 2.
(Ik beschik wel over de maximale no-claim korting en heb beperkt casco + inzittenden verzekerd met 150 euro eigen risico)
Dus voor zo’n 80 euro per maand staat dit type Duster voor mijn deur.

Nieuwe bandjes

Ik heb daad bij het woord gevoegd en nieuwe bandjes aangeschaft.
Mijn keuze is gevallen op Atlas Green HP bandjes, een redelijk goede band en hoewel de naam anders doet vermoeden blinkt ie nergens echt in uit en is totaal niet ‘groen’.
Tja, energielabel C krijgt ie voor prestaties in nat weer, zelfs label E in brandstofverbruik, het productieproces is niet schoon en de band is zwart van kleur, dus de type benaming ‘green’ is voor mij een raadsel, ze hadden het net zo goed de ‘nothing special’ kunnen noemen.
Wel is het geluidsniveau op orde in deze prijsklasse ‘slechts’ met 69dB (tegenover 72dB voor een Linglong) en ik denk dat door het ontbreken van enige geluidsisolatie in deze Duster elke dB minder een genot voor je oren is voor de meeste inzittenden.
Bij mijn lokale bandenboer waren deze Atlas bandjes maar liefst 42 euro (per stuk!) goedkoper dan A-merk bandjes die slechts een klein beetje beter presteren.
Ik wilde eerst voor Maxxis banden gaan die uitstekend uit de testen van ADAC kwamen en ik ook onder mijn Polo Bluemotion had, maar ze vragen hier tegenwoordig Hollywood prijzen voor, waarschijnlijk omdat deze bandjes nu eenmaal goed scoren in testen kan men er voor vragen wat ze willen.
Atlas is trouwens een merk uit Australië en was bij mijn bandenboer slechts 1 tot 3 euro per stuk duurder dan Hifly of Linglong banden.
Hifly is over het algemeen een prima band (bijvoorbeeld een Euromaster monteert dit merk zo graag dat ze er wel aandelen in lijken te hebben), maar slijt relatief snel en Linglong is gewoon een horrorband dat veel automerken (zoals ook Dacia) in het goedkope segment tegenwoordig standaard monteren en komt de rijeigenschappen (zodra het al enkele druppeltjes begint te regenen en het asfalt vochtig wordt) zeker niet ten goede.
Een goede autodealer adviseert je dus gelijk een nieuwe autoband bij de koopovereenkomst zodra er af-fabriek Linglong op ligt.
Er waren nog enkele andere merken en typen bandjes verkrijgbaar, maar de alternatieven in deze prijsklasse waren allemaal (enkel Chinese prullaria) veel slechter dan dat ik nu heb gekozen.
Alles bij elkaar was ik 360 euro kwijt voor mijn nieuwe Atlas bandjes, incl. montage en een gratis kopje koffie en cup-a-soupje in de wachtruimte van de lokale bandenspecialist.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Dacia Duster

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.