Dacia Duster 1.6 16V 4x2 Lauréate (2010)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Duster 1.6 16V 4x2 Lauréate |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand bij aanschaf | 138.600 km |
KM-stand laatst | 139.611 km |
Eerste ervaringen
- 139.611 km
Omdat we wegens verandering van werk (veel) minder kilometers zijn gaan rijden, hebben we besloten onze Skoda Fabia Greenline op diesel (2011) te verkopen en een benzineauto aan te schaffen.
Als jong gezin waren we vooral op zoek naar een auto die veel ruimte biedt (het hele huis moet mee bij een logeerpartij) en niet teveel kost. Omdat we nu serieus minder rijden (maximaal 10.000 km per jaar) heb ik daarbij vooral gekeken naar vaste lasten en minder naar benzineverbruik. De Dacia Duster heeft mij persoonlijk altijd getrokken (in Frankrijk staan ze bijna letterlijk op elke straathoek) en daarom ben ik op zoek gegaan naar een tweedehands exemplaar. Uiteindelijk uitgekomen bij onze huidige 'Dusty'. Ik som hieronder graag een aantal positieve en negatieve punten op die ik in de eerste anderhalve maand ervaren heb.
Positief:
- Hoogte: in- en uitstappen is een verademing in vergelijking met de Skoda. Door de hogere zit heb je ook een goed overzicht. Onze zoon laat zich ook gemakkelijk inladen. :)
- Looks: oké, dat is natuurlijk persoonlijk. Ik vind de Duster een fijne auto om te zien.
- Eenvoud en degelijkheid: één van de dingen die mij als eerste opviel in de Duster was de eenvoud in de auto. Ondanks dat niet alles op een 'logische' plek zit (denk aan de bediening van de ramen) en de cockpit volledig is opgetrokken uit hard plastic, werkt alles prima. Het is een teruggang naar de jaren '90, en dat bevalt mij prima. De auto lijkt behoorlijk 'hufterproof' wat fijn is met kleine kinderen.
- Ruimte: voor- en achterin is meer dan voldoende ruimte voor de passagiers. De voorstoelen zijn wat korter dan ik gewend was, maar op de achterbank is er behoorlijk veel meer ruimte dan in de Skoda Fabia. De zitting van de achterbank is juist langer dan in de Fabia (waardoor zoonlief nu lekker kan spelen tijdens het rijden zonder al te veel speelgoed op de vloer te gooien). Over de kofferbak ben ik ook te spreken: ondanks het lagere volume in vergelijking met de Skoda Fabia is de ruimte erg praktisch in afmetingen (vrijwel rechthoekig). Alles kan mee.
- Comfort: dit is eigenlijk zowel positief als negatief opvallend. Na een paar jaar VAG rijdt de Duster heerlijk Frans. Als je geen snelheidsmonster bent komt de Duster prima mee en rijdt daarbij heel comfortabel. Drempels worden met gemak genomen en het overhellen in bochten valt mij persoonlijk erg mee.
Negatief:
- Comfort: zoals aangegeven ook negatieve punten. In vergelijking met de Skoda Fabia zijn er beduidend meer piepjes, kraakjes en geluid in de cabine. Dat hoort natuurlijk wel een beetje bij een oudere Dacia, maar het is even wennen. Qua comfort ontbrak voor ons een belangrijk element wat we wel gewend waren: cruise control. Dat hebben we dus een paar weken na aanschaf laten inbouwen voor €600,- bij een professioneel bedrijf. Ik vond de kosten persoonlijk meevallen.
- 'Koud' wegrijden: na een koude start 'hikt' de Duster wat bij het wegrijden. Dit lijkt te maken te hebben met de koppeling. Ik moet nog achterhalen waar dit aan ligt.
- Audio: man man, wat een achteruitgang is dit in vergelijking met onze vorige auto. Het is dat we er minder om geven, maar de standaard speakers zijn echt om te huilen.
Al met al zijn we tot op heden tevreden met de aanschaf van de Duster. Het is een simpele en voor ons leuke auto die ons beduidend minder vaste lasten oplevert dan de diesel hiervoor. Of dat op de lange termijn ook zo zal zijn, moet de tijd uitwijzen.
'Aanpassingen' en toevoegingen:
Gelijk na aanschaf heb ik een aantal zaken in de Duster aangepakt, vooral naar persoonlijke smaak.
- Rubbermatten (originele set voor de Duster 1, nieuw aangeschaft uit overtollige voorraad van een Renault-dealer).
- Rubber kofferbakmat (universele mat met een maat van 90 x 100 cm, wat precies past in de kofferbak van de Duster)
- LED-interieurverlichting (de halogeenlampen geven vrij weinig licht, standaard W5W led-lampjes passen in de armaturen en geven gelijk een bak meer licht)
- Cruise control (dit hadden we al meegenomen in de aanschaf, moest er sowieso inkomen. We hebben een John Gold-set laten installeren en deze bevalt tot op heden erg goed.)
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties4
- Comfort4
- Kosten5
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Dacia Duster
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Dacia Duster – Occasion Aankoopadvies

Dacia Duster 1.5 dCi - 2011 - 306.273 km - Klokje Rond

Test: Dacia Duster 1.6 16V 4x2 – Nissan Juke 1.6 – Suzuki SX4 1.6

Dacia Duster 1.6 16V 4x2 Lauréate (2010)

Test: Dacia Duster dCi 4x4 - Land Rover Freelander 2 2.2 SD4
