Dacia Duster 1.6 16V 4x4 Lauréate (2011)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Duster 1.6 16V 4x4 Lauréate |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand bij aanschaf | 129.770 km |
KM-stand laatst | 173.000 km |
Iets anders,,.
- 129.950 km
Een radicale ommezwaai. Na ruim 6 jaar een Mazda MX-5 te hebben gereden, heb ik besloten deze Dacia Duster 1e generatie aan te schaffen als vervanger. Bakken ruimte met veel meer praktische toepassingen en een rustieke charme. Bovendien wilde ik een 4x4.
Dit is de introductie, ik heb de auto pas 2 weken en kan er eigenlijk nog weinig over zeggen. Gekocht voor een scherpe prijs, de proefrit was vertrouwenwekkend en de auto heeft een verse APK en nieuwe remmen vóór en nieuwe banden achter. Trekhaak erbij en het interieur is in een behoorlijke staat. Het is de laureate uitvoering, dus mét essentialia als airco, 6-bak en radio. De 1.6 benzine is nou niet direct de beste motor die je je kunt voorstellen, maar hij doet wat ie moet doen en de véél hogere MRB voor diesel is voor mij als particulier niet rendabel.
De eerste indrukken zijn heel positief, hoge zit, goed uitzicht naar alle kanten. De versnellingsbak en koppeling vergen gewenning, de 1e versnelling is zo kort, dat je in de praktijk eigenlijk makkelijk in z'n 2 vanuit stilstand kunt wegrijden. Bij 70 leg je hem al probleemloos in z'n 6 en tot 110-120 blijft het geluidsniveau binnen de perken.
Vandaag is hij bij de garage voor algeheel groot onderhoud (de autohandelaar waar ik 'm heb gekocht had géén onderhoudshistorie en je wilt géén risico nemen met de distributie) en de plaatselijke Renault dealer meldde dat de auto in prima staat verkeert, behoudens de accu die aan vervanging toe is en de middelste uitlaatdemper die minder wordt.
Binnenkort méér.
Pittig verbruik
- 130.251 km
Verbruik valt niet bepaald mee... Ruim 9 liter op 100 km bij rustig snelweg tempo. Groot onderhoud laten plegen, volledige service met distributie en de auto is weer pico bello. Rijdt fijn comfortabel en op de snelweg is het ook bij 130 niet overdreven rumoerig. Wordt vervolgd.
Vierseizoenenbanden
- 131.000 km
Afgelopen week de Vredestein Quatrac vierseizoenen band laten monteren (Autoweek testwinnaar!) voor zekerheid en gemak het hele jaar rond (als er iemand nog 4 goede zomerbanden 215/65R16 nodig heeft ... ze zijn voor een zacht prijsje af te halen).
Verder een kleine hik: kortgeleden wilde de motor na warm starten niet stationair rond draaien, sloeg telkens weer af. Na een aantal pogingen en wat gas bijgeven lukte het wel, maar toch een vreemd incidentje. Ik heb gelezen dat de ontsteking bij deze 1.6 benzine een kritisch punt is en dat de penbobines op elke bougie zonder waarschuwing de geest kunnen geven. Ook liep de motor ten tijde van de storing op E10 (95), maar dat zou dunkt me niet verklaren waarom de motor na wat aandringen wel normaal loopt.
Verbruik blijft fors, veel beter dan 1 op 11 lukt me echt niet - met stadsverkeer is het nog een stukje beroerder.
We hebben veel plezier van grote laadruimte en de auto is best comfortabel op lange ritten.
Deze specifieke auto bezit helaas geen cruisecontrol en das wel een dingetje... Naderhand inbouwen is erg prijzig (850 EUR). Voor aspirant Duster kopers iets om op te letten.
Vakantiereis
- 140.000 km
Net terug van een vakantiereis naar Denemarken, 1500 km in 1 week, gemiddeld benzineverbruik 8,5l / 100 km, met Duitse Autobahn en ook stadsverkeer in Kopenhagen.
De ruimte in de auto blijft ons verbazen, geen passen en meten voor de vakantieuitrusting, gewoon leg maar in en de ' hoedenplank' kon gewoon op z'n plek blijven.
De storing die ik al eens eerder beschreef (slecht stationair rond draaien) kwam op deze reis terug, met een inhoudende motor en een knipperend motorstoringslampje. Op goed geluk de meest linkse bobine (van voren gezien) vervangen en dat verhielp het probleem. Na terugkeer ook de overige 3 uit voorzorg vervangen en een nieuw setje besteld. Schijnt toch een bekend euvel bij deze motor te zijn.
Ook heeft de motor op deze reis wat olie verbruikt, van 'max' naar 'midden' van de peilstok, lijkt me niet dramatisch.
In het kort, na bijna een jaar, tevreden met de auto en geen grote problemen.
LPG ombouw
- 143.770 km
Na een tijdje wikken en wegen hebben we besloten de auto op LPG te laten rijden, zelfs bij 12000 km per jaar is de balans positief (natuurlijk is de investering nodig) maar bij een verbruik van 9l op 100 km en een bezineprijs van praktisch 2 EUR / l is de maandelijkse besparing puur op brandstof al zo'n 100 EUR. Dat is serieus geld, elke maand weer...
De benzineprijs zal vast wel weer wat naar beneden gaan, maar dat geldt dan ook voor lpg, het verschil blijft rond de 1 EUR / l schommelen
Ook geeft mijn Renault garage het advies om E5 te blijven tanken om problemen met de injectoren te voorkomen (?) - dat maakt de brandstofkosten nóg hoger.
Ik vind dit advies van de garage overigens twijfelachtig. Volgens Dacia zijn alle benzine modellen ná 2005 'geschikt' voor E10 benzine, maar de discussie over vóór- en nadelen van bio ethanol lijkt eindeloos en onbeslist.
Hoe dan ook, de locale lpg specialist Nieuwenhuizen is bezig met de ombouw, vanaf morgenavond loopt onze Dacia op autogas.
We hebben gekozen voor een Prins systeem, iets hogere prijs maar volgens de geleerden op termijn minder kosten voor het onderhoud.
Ik ben benieuwd.
8€ minder brandstof kosten per 100 km!
- 144.530 km
Eerste indruk bij het rijden op lpg: je merkt er niets van. Het systeem start altijd op benzine en schakelt zo gauw het mogelijk is (temperatuur) over naar lpg. Motor loopt prima en levert dezelfde prestaties, echt geen verschil. Het verbruik over de eerste 1500 km ligt op 10,5 l / 100 km (+15% t.o.v. benzine - dat wordt als normaal gezien).
Dit betekent dus een besparing van 8€ per 100 gereden kilometers en dat is prima natuurlijk. De MRB is 34€ per maand hoger omdat de auto net in een hogere schaal uitkomt ná de lpg inbouw.
Om de snelwegstations te mijden, heb ik een app gevonden (myLPG.eu) die op basis van je GPS locatie de dichtstbijzijnde lpg pomp aangeeft. Werkt ook goed in het buitenland.
Onderhoud nodig.
- 150.700 km
De Duster bezemt probleemloos verder en toont zich telkens een prima werkpaard bij het aanhanger trekken en vakantieritten door bergachtig terrein. Het is vooral deze probleemloosheid die indruk maakt.
Het is géén verfijnde rijauto, maar het vertrouwen dat de simpele techniek je geeft, is veel waard. Het rijgedrag is helemaal in lijn met het rustieke en utilitaire karakter van de wagen: comfortabel genoeg en zonder pretenties.
Het verbruik op lpg stabiliseert zich rond de 11 liter op 100 km (ja, hij lust een stevige slok) en dat komt dus neer op zo'n € 12 per 100 gereden km. Prijs 1,159 op 21-4-2022.
Aanstaande maandag heb ik afspraak met de garage om het onderstel van wat nieuwe onderdelen te voorzien: de schokdempers achter doen niets meer, de stabilisatorstangetjes achter klapperen in hun bussen en de middelste uitlaatdemper is lek en rammelt. Slijtage na 11 jaar en 150000 km, niet uitzonderlijk.
Kortgeleden kreeg ik van mijn dealer een uitnodiging om de nieuwe Dacia Jogger te komen bekijken en hierin zat een raamsticker met de kreet 'Doe mij maar Dacia'. Ik heb 'm gelijk op de achterruit geplakt!
Vakantie in Frankrijk
- 157.900 km
Terug van 10 dagen 'ronde van Frankrijk'. Van Dieppe via Rouen, Chartres en Orléans naar Limoges en terug via Dijon en Parijs, ruim 3000 kilometer over 'autoroutes' en enkelstrooks, halfverharde bergweggetjes.
Geen noemenswaardige problemen en een brandstofverbruik van 11.5 l lpg per 100 km. Lpg is goedkoper dan in Nederland, maar de verkrijgbaarheid is niet altijd optimaal, zeker in landelijke streken.
Op de Franse binnenwegen komen de wat merkwaardige overbrengingen van de 6 versnellingen ineens beter tot hun recht: iets meer doortrekken in de toeren en wat sneller terugschakelen doen de motor goed en bij constant heuvel-op-heuvel-af hou je de vaart er beter in.
Bij langdurig snelweg rijden daarentegen lijkt het soms wel of het geheel een beetje ' buiten adem' raakt. Bij een lang viaduct omhoog moet je al snel terug naar 5 om snelheid te houden en veel sneller dan 120 op de gps moet je niet willen. De motor draait dan 3750 rpm (maximaal draaimoment volgens de fabrikant) en loopt dan nagenoeg trillingvrij.
De airconditioning werkt prima, maar de pomp jankt wel goed hoorbaar.
Maar goed, 30 jaar geleden vonden we het normaal dat we aan de stoel vastplakten met de raampjes open, wat bij 33 graden natuurlijk maar zeer beperkt helpt.
Goede ervaringen dus en ik raak meer en meer verknocht aan het rustieke no-nonsense karakter van de auto.
Overigens: in Frankrijk barst het van de Dusters... Zeker 4WD diesels zijn heel populair.
Jaarlijkse servicebeurt en APK
- 160.895 km
Na 2 jaar en ruim 30.000 km nog steeds tevreden, behoudens het hoge verbruik. De brandstofkosten op lpg liggen rond de 10 € per 100 gereden kilometers bij een verbruik van ruim 11 liter op 100 km, of 1 op 9 wat toch wel fors is anno 2022. We doen het ermee...
Gelukkig zijn de prijzen voor brandstof de laatste maand weer naar een wat normaler peil terug gezakt.
Gisteren service + APK met een nogal knullig afkeurpunt: de claxon werkte niet met ingeschakelde verlichting. In de Duster zit de claxon niet op het stuur (waar hij hoort!) maar in de lichtschakelaar-combistengel links van het stuur. Deze moest worden vervangen wat 180 € extra betekende op een verder schappelijke factuur van € 250 voor servicebeurt en APK (bedragen inclusief de BTW).
Ook is recentelijk de voorruit vervangen vanwege een grote barst (ca. 25 cm) bovenin. Dit kwam gelukkig voor rekening voor mijn WA+ verzekering :).
Nu weer super helder zicht, belangrijk voor het aankomende winterseizoen.
Koele cijfers, harde feiten
- 164.404 km
Vandaag heeft de Duster op de kop af 1 jaar op lpg gereden. De cijfers:
- 21.608 km
- 2390 l brandstof
- 2206 € (gemiddelde pompprijs € 0,92/l)
Dit levert een gemiddelde op van 11,1 l/100km (of 1 op 9) en € 10,22 per 100 gereden kilometer.
Wanneer ik dezelfde afstand op bezine zou hebben gereden, had dit € 4070 gekost (bij een verbruik van 9l/100km en een gemiddelde pompprijs van €2,09/l over de laatste 12 maanden volgens het CBS).
Hierbij direct de kanttekening dat de Duster drinkt als een tempelier! Met een zuinige (hybride) benzine verstook je tegenwoordig zo'n 5 a 6 liter per 100 km, dus dat komt dus neer op zo'n 11 a 12 € per 100 km.
Hoe dan ook, mijn bruto besparing is dus zo'n € 1850 puur voor de brandstof.
Daar moet ik dan de extra MRB (€ 404 per jaar) en de extra verzekeringspremie (€ 125 per jaar) van af halen om op een netto besparing van pakweg € 1300 per jaar uit te komen.
De conversie naar lpg kostte € 2090, dus in jaar 1 heb ik nu ruim 60% van mijn investering terug.
Wist u vast ook niet, dat de verzekeringspremie voor een lpg auto zo'n € 12 per maand stijgt - WA+ met maximale no-claim korting. Dit is bij alle verzekeraars zo, kennelijk is het risico op schade met een lpg auto statistisch groter... (??)
En dan nog even subjectief: het rijden op lpg is probleemloos en er is géén verschil in vermogen of rijgedrag. En het is toch bijzonder plezierig dat je in België slechts € 0,75/l en in Frankrijk hier en daar zelfs maar € 0,70/l afrekent!
Het tanken in het buitenland is overigens niet overal even simpel. Je hebt verloopnippels nodig, de lpg pompen zijn niet altijd makkelijk te vinden en vaak moet je vooraf betalen voordat je kunt tanken. Maar goed, mijns inziens vallen deze probleempjes in het niet bij het financiële voordeel.
Kleine anecdote: tijdens de recente stakingen en brandstofschaarste in Frankrijk stopten we bij een 'gesloten' pomp. Het enig voorradige product was -u raadt het al- lpg!
Bandenslijtage?
- 168.200 km
De Vredestein Quatrac vierseizoenenbanden zitten er nu 2 jaar en 37000 km onder en ik meet tot mijn verbazing rondom nog steeds 5 mm profiel! Dat betekent dat ze nog makkelijk 2 jaar meekunnen, een bijzonder lange levensduur dus van zo'n 75000 km.
Ik rijd afwisselend in de 4WD auto stand en 2WD (alleen voorwielen). Normaal verwacht je de dat de aangedreven wielen harder slijten, maar dat is niet het geval. De bandenspanning houd ik rondom op 2.4 bar en dat is behoorlijk meer dan de 2.0 die Dacia voorschrijft. Dit werd mij indertijd door Kwikfit aangeraden en het heeft blijkbaar resultaat!
Cruise control!
- 173.000 km
Sinds afgelopen weekend heeft de auto cruise control. In een eerder commentaar van deze review meldde ik dat inbouw zo'n € 850 ging kosten en dat vond ik toendertijd te duur.
Feit is echter, dat op lange reizen een cruise control wel heel fijn is. De Duster is natuurlijk een basaal vervoermiddel, maar ik wil niet meer zonder airconditioning en cruise control...
Welnu, de airco zat er al in en toen ik via Remenko / Autovoordeelwinkel een auto-specifiieke John Gold inbouwkit zag voor € 450 inclusief BTW, heb ik de knoop doorgehakt. Afgelopen vrijdag met monteurshulp ingebouwd en de zaterdag besteed aan het inregelen van de reactiesnelheid en gevoeligheid. Het geheel werkt zonder meer goed en langere ritten zijn een stuk prettiger geworden!
Ik heb een lijstje gemaakt van de accessoires die ik na de aankoop zelf heb bijgekocht / ingebouwd, puur ter vehoging van het comfort:
- middenamsteun, breed met opbergvak (€ 59)
- motorkapisolatie (€ 90)
- motorkap afdichtrubber (€ 15)
- verstelbare motorkapsteunen (4 stuks € 20)
- rubber mattenset inclusief kofferruimte (€ 25)
- set luidsprekers achterportieren (kringloop € 7,50)
- led lampjes voor binnenverlichting, kofferbakverlichting, stadslichten en nummeplaatverlichting (€ 25)
- lendesteun kussen memory foam (€ 10)
- cruise control (€ 450)
Ik kan nu met de beste wil van de wereld niets meer verzinnen wat ik nog mis... Happy Dacia Driver!
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties3
- Comfort4
- Kosten3
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Dacia Duster
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Dacia Duster – Occasion Aankoopadvies

Dacia Duster 1.5 dCi - 2011 - 306.273 km - Klokje Rond

Test: Dacia Duster 1.6 16V 4x2 – Nissan Juke 1.6 – Suzuki SX4 1.6

Dacia Duster 1.6 16V 4x2 Lauréate (2010)

Test: Dacia Duster dCi 4x4 - Land Rover Freelander 2 2.2 SD4
