Dacia Bigster Hybrid 155 Launch Edition (2025)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Bigster Hybrid 155 Launch Edition |
---|---|
Versnellingen | 6, Automaat |
Bouwjaar | 2025 |
Jaar van aanschaf | 2025 |
KM-stand bij aanschaf | 2.200 km |
KM-stand laatst | 2.200 km |
De eerste kilometers
- 2.200 km
---- Keuze voor de Dacia Bigster ---
Na bijna 6 jaar een Ford Focus station te hebben geleased (1.0 handbak, en naar volle tevredenheid) was het tijd om een nieuwe leaseauto uit te zoeken.
Lang getwijfeld tussen elektrisch en brandstof, maar uiteindelijk gekozen nog éénmaal voor een brandstofauto te gaan, maar dan met automaat.
Op het lijstje stonden met name traditionele stations, denk aan weer een Focus, de Octavia, Golf Variant, Leon station, Kia Ceed en Toyota Corolla. De Corolla viel af omdat ik die echt niet mooi vind vanbinnen, de Ceed vond ik wel lekker zitten maar was luidruchtiger dan de andere alternatieven. De Golf te duur ten opzichte van de rest. De Leon en Octavia bleven over, na proefritten zou de Octavia het meest geschikt zijn. Ik had een voorkeur voor de automaat en wat opties die ik fijn vond aan de Focus (stuurverwarming, voorruitverwarming, trekhaak). Al met al kwam ik bij de Octavia uit op zo'n 38000 euro fiscaal met metallic lak en trekhaak (die bij de dealer helaas niet achteraf geïnstalleerd kon worden).
En toen werd de Bigster gepresenteerd, een SUV met net zoveel ruimte als de stations. Ik heb uitgebreid proefgereden waarbij ik met name benieuwd was naar het comfort en de eventuele luidruchtigheid bij Dacia's. Ik vond dit tijdens de proefrit erg meevallen en heb er toen ook uitgebreid mee op de snelweg gereden. Hij leek zelfs stiller dan de Focus. Over dit onderwerp later meer.
Fiscaal bleef hij net onder de 38000 euro en ik vind de Dacia Bigster een enorm gave uitstraling hebben. Uiteindelijk ging het dus tussen de Octavia en de Bigster. De Octavia vind ik degelijk maar toch ook wel erg saai, dus gekozen voor de Bigster Launch Edition 155pk hybrid met als enkele optie de trekhaak en in blue indigo.
--- Ervaring eerste kilometers ---
Ruimte
De Bigster ging gelijk mee kamperen in Frankrijk en kon dus goed aan de tand gevoeld worden. Met de dakkoffer op het dak en de fietsendrager achterop ging alles goed mee: grote tent, veel kampeerspullen en vier gezinsleden, het past allemaal in de Dacia! Dit is echt een super fijne eigenschap aan de auto. De hybrid heeft iets minder bagageruimte dan de handbak, vanwege het accupakket. Toch wel jammer, want als je onder de auto kijkt zie je dat er enorm veel ruimte onbenut is onder de vloer, gemiste kans. Onder de voorstoelen zit ook ontzettend veel ruimte, daar kan je bijna onder elke stoel een halve boodschappenkrat kwijt. Qua ruimte geen enkele klacht over de Bigster.
Uitrusting en looks
De Launch Edition is eigenlijk een journey, maar dan met alle opties. Het panoramadak is echt gaaf, net als de lak die mooi schittert. Op de Focus had ik geen metallic lak en dit is toch wel een heel stuk mooier. De 19 inch wielen geven de auto een mooie uitstraling.
Het exterieur van de Bigster vind ik echt tof, elke keer als ik er naartoe of vandaan loop krijg ik daar wel een glimlach van :)
Het interieur is traditioneel vormgegeven, maar de schermen werken snel en voor mij persoonlijk zijn de materialen prima, de één is hier nou eenmaal gevoeliger voor dan de ander. De draadloze Carplay werkt feilloos. Wel is de draadloze lader een stuk langzamer dan via de usb-c kabel, waardoor ik toch vaak van die laatste optie gebruik maak. Verder is stoel- stuur- en voorruitverwarming aanwezig, die ik uiteraard nog niet gebruikt heb :). De stoelen en het stuur zijn voldoende verstelbaar om een goede positie te vinden. Het audiosysteem is duidelijk minder van kwaliteit dan de B&O uit mijn Focus, maar voldoet. Bellen vanuit de auto gaat luid en duidelijk, en ik ben duidelijk hoorbaar.
Comfort/rijden
De Dacia rijdt in de stad super soepel, is er stil en heeft behoorlijk wat vermogen door de elektro kracht. De motor schiet op random momenten aan en uit, bergop in Frankrijk kan hij soms wat lang en eentonig toeren blijven maken wat dan wat vervelend klinkt, maar in Nederland heb je daar geen enkele last van bij normaal gebruik. Ik heb het comfort op de snelweg tijdens de proefrit toch wel wat overschat. In mijn geheugen was de auto tijdens de proefrit echt stiller bij 120km/u. In de praktijk (en zeker een hele dag naar Frankrijk - toch ook wel een van de redenen dat ik nog een keer voor benzine ben gegaan) valt dit toch wat tegen. Het kan ook aan de dakdragers en dakkoffer hebben gelegen, maar ik ben toch wat teleurgesteld in het windgeruis op de snelweg. Zonder dakkoffer/dakdragers is het bij 100km/u heel goed te doen en comfortabel genoeg, maar daarboven wordt het echt wel wat vervelend en daarin valt de auto me het meeste tegen. Als de auto van mijzelf was zou ik zeker gaan zoeken naar isolatie upgrades en dergelijke. De dakrails van de Bigster zijn behoorlijk enorm te noemen, wellicht speelt dat ook mee in het windgeruis, want de spiegels zijn niet persé heel groot.
Betrouwbaarheid/verbruik
Na 2200km kan er nog niet zoveel over betrouwbaarheid gezegd worden, de linkerdeur rammelt soms heel licht, soms wel soms niet, als dit doorzet ga ik ermee naar de dealer (was ook een bekend probleem bij Australs als ik het internet mag geloven). Verder geen issues. Het verbruik tijdens de vakantie (met grote dakkoffer) was 5.5liter per 100km, dat is wel echt netjes en ik verwacht dat dit in Nederland zonder dakkoffer nog lager komt te liggen de komende periode.
Voorlopige voorzichtige conclusie
Ik heb het gevoel dat de Dacia en ik nog een beetje naar elkaar toe moeten groeien :)
Ondanks de luidruchtigheid boven de 100km/u vind ik de Dacia echt een hele toffe verschijning die ons gezin veel ruimte biedt en redelijk comfortabel van A naar B brengt, voor een OK prijs. Ik heb lichte twijfel of ik toch niet voor een op de snelweg comfortabeler elektrisch alternatief had moeten kiezen (Model Y, Xpeng G6) maar vind het toch ook wel fijn om een soort van Europees en niet een dertien in een dozijn leasebak te rijden.
Ik houd jullie op de hoogte bij verdere ontwikkelingen!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.