Cupra Terramar 1.5 e-HYBRID VZ Performance (2025) #4
autoreview

Signalement
Uitvoering | Terramar 1.5 e-HYBRID VZ Performance |
---|---|
Versnellingen | 6, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2025 |
Jaar van aanschaf | 2025 |
KM-stand laatst | 15.000 km |
Eerste termijn 15000 km
- 15.000 km
Omdat ik Autoweek veelvuldig gebruik heb voor het vergelijken van auto's (Carbase) bij de zoektocht naar een nieuwe auto, vind ik het plaatsen van een review wel het minste wat ik kan doen als wederdienst.
Maar goed, de Cupra Terramar VZ Performance!
Sinds maart 2025 in bezit en inmiddels ca 15.000km verder. Een hoop woon-werk verkeer en een vakantie met caravan erachter naar Spanje en Frankrijk.
Waarom de Cupra Terramar VZ Performance?
Vanwege een andere en zwaardere caravan was het ook nodig voor een andere auto met een bijpassend trekgewicht. Oja, en ook een E achter de B-rijbewijs. De Essential en Business uitvoering zouden met 1.800 kg trekgewicht ook voldoende zijn voor de caravan van 1.500 kg, maar ik heb graag wat capaciteit over voor in de bergen en bij het inhalen. Dus vandaar de keus voor de uitvoering met 2.000 kg trekgewicht. Alle opties zitten erop op de aangepaste remklauwen na. De kleurencombinatie bestaat uit Dark Void lak (paars) en High Canyon leder interieur (ook paars).
En de VZ American's Cup uitvoering is het niet geworden omdat ik de mogelijke kleurencombinatie tussen binnen en buiten niet mooi vind. Sowieso is het dan matte lak.
Ter info: Mijn vorige auto was een Dacia Lodgy en eerlijk gezegd heb ik deze met tegenzin verkocht. Nauwelijks kosten aan onderhoud, reed zuinig, weinig afschrijving, mega ruimte voor- en achterin. En dan die kofferruimte nog… Mocht ik een verwijzing of vergelijking maken naar of met de vorige auto dan weet je ongeveer wat je in beeld moet houden.
Comfort
Het ligt eraan wat je natuurlijk gewend bent, maar voor ons was het een gigantische sprong vooruit. De lange afstanden zijn wel echt merkbaar fijner dan de vorige auto. Alle toeters en bellen zitten erop en worden veelvuldig gebruikt.
Naast Comfort, Race en Cupra heb je ook een profiel die je persoonlijk kunt instellen. Dat is mijn caravanprofiel geworden met in principe alles op standje Cupra, maar dan niet het neppe V6 motorgeluid. Het geluid is leuk voor even, maar niet de hele vakantierit. De vering met een caravan op comfort laten staan vind ik niet prettig vanwege het geschommel. Dit is mogelijk op de achterbank nog meer aanwezig. Ook vind ik het fijn om de beweging van de caravan te kunnen voelen mocht deze gaan slingeren. Al lag de combinatie als een blok op de weg en heb ik na een tijd de snelheidslimiet aan moeten zetten omdat je auto’s zonder aanhanger begint in te halen. Oftewel heel comfortabel zonder enig gebrek aan vermogen richting Spanje en terug kunnen rijden.
De fysieke knoppen aan het stuur zijn zeer fijn! Het scherm gebruik je natuurlijk ook, maar dat is meer voor de instellingen die je meestal een keer geparkeerd doorloopt. Voor de rest gebruik ik het voor CarPlay om te switchen of te selecteren dat ik op accu, hybride of benzine wil rijden.
Tip: De app Kaarten van Apple toont de route ook op je dashboard/display en HUD. Google Maps doet dit dan weer niet.
Iedere keer als je de auto start staan ook de rijhulpsystemen verplicht aan voor zoals Lane assist en Intelligent Speed Assistance. Deze kun je gelukkig met 4 simpele fysieke knoppencombinatie op je stuur direct uitzetten. Ik ben er niet op tegen, maar meestal aan het begin en eind van een rit komt wel een 60km/h weg, waar je over de lijn moet. Dit systeem is ook wel gevoelig voor oude gele lijnen, uit-/invoegstroken en hard contrast tussen schaduw en zon op het wegdek van een bomenrij. De snelheidswaarschuwing beperkt zich tot een vrij zacht attentiedeuntje.
De kofferruimte is voor dagelijkse zaken prima. Soms wel eens gevloek over het gebrek aan ruimte in de koffer, maar dat komt meer omdat er dan extra handelingen nodig zijn die voorheen niet nodig waren. Denk dan aan de achterbank (gedeeltelijk) naar voren schuiven of plat klappen. Prima als er achterin niemand meer mee hoeft, maar met kleine kinderen en autostoeltje(s) is het soms even vooraf nadenken.
Ik mis wel een 12 volt of stekker aansluiting in de kofferbak, terwijl de 12v accu in de zijkant van de kofferbak is ingebouwd. Wellicht dat ik deze achteraf nog eens inbouw. De enige 12 volt aansluiting vind je onder je armsteun, met een kabel langs de middenzit naar de kofferruimte is dan je optie.
Het gebrek aan ruimte hebben wij opgelost met andere hulpmiddelen, zoals een inklapbare fietsendrager, grote dakkoffer voor vakantie zonder caravan en de nieuwe caravan is al groter dan de vorige met een hoge koelkast. In de vorige auto ging er met gemak een tafelkoelkast mee en lagen alle tentdoeken en tentstokken in de koffer met nog wat gevulde kratten. Nu is het beperkt tot een kleine compressie koel-/vrieskast van 30 l met wat kleinere kratjes.
Dagelijks ligt er een boodschappenkrat in met spullen voor mijn werk. Met de fietsendrager ingeklapt ernaast en de oplaadkabel ligt de koffer vol. Onder de bodemplaat heb je nog een beetje ruimte om wat kleinere spullen op te bergen die je niet vaak nodig hebt. Zoals de langzame oplader, kentekenplaat, etc.
Voor de dakdragers houdt er dan rekening mee dat je de wat hogere variant aanschaft als je een dakraam hebt die open kan.
Prestaties
Heerlijk! In principe rij ik altijd op standje comfort (snelweg icoontje) en elektrisch. Soms zet ik de motor een keer per week aan op een lang stuk snelweg om ook deze even te laten werken.
De verleiding is groot om af en toe bij een stoplicht op standje Cupra te zetten. Schakelen met de flippers is dan wel aan te raden om de maximale acceleratie eruit te halen. Daarna wel even de hendel van de automaat naar voren kantelen om terug in S-stand te komen, anders sta je door het schakelen al snel in M-stand waar die dan in blijft.
Ook in Cupra stand kun je volledig elektrisch rijden met meer vermogen dan in Comfort. Dit moet je wel steeds instellen via het grote scherm (favoriet icoontje aangemaakt), want standje Cupra start altijd in Hybride.
Verbruik benzine:
1x /week de motor even warmdraaien op de snelweg: 1-2l / 100km
Continue op benzine: 6-7l / 100 km (750-800km/volle tank)
Met caravan 1500 kg: 13 l /100km (350-400km/volle tank)
Verbruik stroom:
18-22 kwh/100km, ligt vooral aan je rechtervoet.
met caravan: alleen gebruikt bij aankomst en vertrek van de camping, onderweg op hybride gezet met accu behouden wat er nog in zit. Deze heb je nodig voor extra vermogen of bij files. Ik denk dat je op de snelweg na 40 km wel klaar bent elektrisch te rijden. Alleen met de auto elektrisch rijden zit tussen de 70-120 km afhankelijk van de temperatuur (winter-zomer)
Betrouwbaarheid
Een auto vol sensoren geeft ook wel meer kans op een melding. Ooit de melding gehad over de schokbrekers, maar na een keer uit en aanzetten was deze weer weg. Voor de vakantie is oranje motorlampje nog even komen kijken. Deze bleef ruim een dag aanwezig ook na het stoppen en starten. Na het weekend laten controleren bij de garage en konden ze niet veel meer terughalen dan het waarschijnlijk een signaalstoring van een lamp was… Maar goed, niets wat de vakantie in de weg zou staan.
Op de terugweg van vakantie met flinke waarschuwingssignalen dat de oliedruk en aandrijfsysteem niet op orde was met het verzoek om de auto onmiddellijk te stoppen i.c.m. noodloop van max. 3000t/min. Het duurde even voordat wij de snelweg af konden en een plek hadden gevonden in een plaatsje in Luxemburg om te stoppen. De auto reed voor de rest nog prima met de caravan en hoefden we geen hoge toeren te maken. Auto even uitgezet en weer aangezet en we konden weer verder zonder storing.
Verder kleine dingen zoals eerder benoemt de gevoeligheid van Lane assistent, de waarschuwing van een botsing op voorligger (voorganger die afslaat, of een geparkeerde auto in een bocht langs de weg) terwijl er nog voldoende ruimte is. Ook bij het achteruit rijden dat de noodrem soms activeert voor iets waar nog voldoende ruimte is.
Iets wat wel irritant begint te worden is dat bij ieder rit de melding komt of je nieuwe instellingen wilt gebruiken voor je gebruikersaccount. Als je nee klikt krijg je de melding de volgende keer weer opnieuw. Als je ja klikt zijn een aantal instellingen weer terug naar basis gezet. Geen spannende zaken maar bijvoorbeeld de kleur van de interieurverlichting gaat dan terug naar standaard oranje. Dat vind ik niet fijn omdat oranje ook gebruikt wordt (in dezelfde lijn) als er een auto naast je rijdt. Dit deel brandt dan wel wat feller. Ik vind Boreal (paars/blauw) prettiger vanwege het verschil in kleur en het oogt voor mij rustiger in de nacht.
Kosten
Naast de aanschafprijs heb ik er nog geen onderhoudskosten aan gehad. Ik tank in Nederland met woon-werk verkeer benzine 98, omdat de tank niet snel leeg gaat en alles elektrisch kan afleggen. Met de caravan is het eigenlijk altijd benzine rijden en kan je ook kiezen voor benzine 95, omdat de tank dan meestal na een paar uur of dagen weer leeg is. E10 mag er ook in, maar dat doe ik pas als mocht er echt geen alternatief zijn.
De meeste extra kosten zitten voornamelijk in de aankoop van zaken specifiek voor de auto, zoals de fietsendrager, dakkoffer en dakdragers.
Op korte termijn zitten er alleen nog de aanschaf van winterbanden aan te komen, i.c.m. met sneeuwkettingen zijn er maar een beperkt aantal opties mogelijk volgens het boekje en natuurlijk afwijkend van de standaard zomerbanden vanuit fabriek. Het verschil in rolomtrek is behoorlijk en tegen advies van de bandenboeren. Nog iets wat loopt om verder uit te zoeken.
Ten slotte
Volgende review in het nieuwe jaar? Dan zitten er weer wat meer km’s op de teller en ook een wintersportvakantie met de dakkoffer erop om mee te nemen in de ervaring.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.