Citroën ZX Reflex 1.4 (1993)
autoreview

Signalement
Uitvoering | ZX Reflex 1.4 |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1993 |
Jaar van aanschaf | 2004 |
KM-stand bij aanschaf | 165.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Deze Citroen ZX is mijn eerste auto. Het is een leuke auto om mee te beginnen, want ze zijn goedkoop in aanschaf. Het voordeel van een goedkope auto is dat je daarna nauwelijks meer afschrijft.
De auto is groot genoeg en met mijn 1.90 kan ik prima zitten. Achterin is het wat krapper, maar kortere mensen kunnen er goed zitten. De bagageruimte is gemiddeld voor een auto van dit formaat. De bank is heel simpel neer te klappen voor meer ruimte. Zelfs een fiets gaat erin.
De vering is behoorlijk comfortabel, drempels zijn geen enkel probleem. Gelukkig heeft de wegligging daar niet onder te lijden, die is lekker strak. De keerzijde van dit onderstel is dat de auto al snel door de veren gaat als je vier personen meeneemt. Dan gaan zowel het comfort als de wegligging achteruit. De besturing voelt scherp aan, ook bij hogere snelheden (tot 170). Het onderstel is behoorlijk rumoerig op slecht wegdek of kuilen. Je voelt de hobbels niet, maar je hoort ze wel.
De motor moet op toeren gehouden worden als ik wil opschieten. Voor een volgende auto zou ik toch iets meer vermogen wensen. Verder is het fijne motor die ook bij weinig toeren niet protesteert. Als je vlot wilt inhalen op een provinciale weg dan is terugschakelen wel gewenst.
Het interieur ziet er netjes uit, alles is redelijk goed afgewerkt en zit goed in elkaar. Kraken is hem niet vreemd, maar het blijft binnen de perken. Op de tellerkast van mijn auto valt nog wel het één en ander aan te merken: de benzinemeter leeft een eigen leven (bekende kwaal van de ZX), de dagteller is stuk, de klok ook en de kilometerteller zwabbert tussen de 40 en 80.
De carrosserie is behoorlijk roestbestendig, alleen op de motorkap zit een heel klein plekje door steenslag. Dat is bij veel Duitse/Japanse auto’s van die leeftijd wel anders...
Na bijna 30.000 kilometer in 2,5 jaar heb ik de ZX weggedaan en een Lancia Delta HPE gekocht. Ik had al een tijdje de wens om Italiaans (Alfa, Lancia) te rijden. Ik denk nog graag terug aan mijn ZXje, met z’n geweldige weggedrag.
PROBLEMEN
Ik heb twee keer de ANWB moeten bellen, beide keren was er niets ernstigs aan de hand. De eerste keer was het stekkertje van de ventilator kapot waardoor de motor niet gekoeld werd in de file. De tweede keer was er een boutje uit het schakelmechanisme gelopen waardoor ik niet meer kon schakelen. Blijkbaar ooit een keer niet goed aangedraaid door een monteur.
Een vervelend en irritant probleem dat ook de garage niet kan vinden/oplossen, is dat een half-warme motor bij het starten erg chagrijnig is. Bij koppelen en gas liften/bijgeven schokt de motor verschrikkelijk. Bij het koppeling op laten komen valt de motor (bijna) uit, dus ik moet flink gas bijgeven dan. Na vijf minuten (als de motor warm is) is het weer over. Bij een koude start is er geen vuiltje aan de lucht.
Buiten normaal onderhoud (banden, uitlaat, remschijven) nog een aantal kleinere dingen. Helaas blijken kleine dingen moeilijk te vervangen bij een ZX. De ruitensproeiermotor was lek, de bestuurdersstoel is afgebroken (!) en de knipperlichtschakelaar begaf het. Verder zijn er bij de APK al eens wat dingen vervangen als handremkabels en een stuurashoes.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.