Citroën ZX 16V (1992) #2

autoreview

Citroën ZX 16V (1992)

Signalement

UitvoeringZX 16V
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1992
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf111.000 km
KM-stand laatst158.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Dit is een ronduit geweldige auto. Stuurt geweldig, wat zwaarder met veel gevoel en heel strak, hangt lekker aan het gas en in staat om menig mede-weggebruiker met een redelijk snelle auto het nakijken te geven. Een wolf in schaapskleren, want je ziet aan de buitenkant niet dat dit gewoon een snelle dame is.

Onderhoud is niet altijd goedkoop, onderdelen zijn, vooral van de motor (XU10J4 RFY), aan de prijzige kant en soms moeilijk verkrijgbaar. Dit is ook wel een auto die je goed moet bijhouden en regelmatig onderhoud moet geven want ze laat het meteen weten als ze niet lekker in dr vel zit, de prestaties zijn dan een stuk minder.

Kortom een heerlijke auto die veel te bieden heeft! Ik heb haar nu bijna een jaar en ze gaat nooit meer weg! Een zeldzaamheid op de weg, in Nederland rijden van dit type ongeveer 75 exemplaren rond.

PROBLEMEN

Doordat de dame inmiddels al weer 15 jaar oud is zijn sommige rubberen slangetjes uitgedroogd en aan vervanging toe. Kleine dingetjes die samen een hoop kosten. Ook de vacuumpotjes van het ACAV inlaatsysteem waren lek. Verder raammechaniek moeten vervangen, radiateur en windtunnel. Eigenlijk dus allemaal slijtage onderhevige delen en dus niet echt heel bijzonder. Gelukkig geeft ze er veel rijplezier voor terug...

Update

  • 158.000 km

Nog steeds een feestje om met deze auto te mogen rijden. Alleen goedkoop is het helaas niet. Inmiddels heeft het nodige onderhoud moeten plaatsvinden aan remmen, ashoezen, koppeling, draagarmen (voorzijde), naas het reguliere onderhoud. Vorige week redelijk ingrijpend onderhoud uit laten voeren, zoals het monteren van een andere versnellingsbak daar de bestaande bak niet helemaal fris meer was, synchronisatie van de tweede versnelling was kapot en de rest voelde ook niet geheel zuiver meer aan. Tegelijkertijd de pakkingen van het uitlaatspruitstuk laten vervangen, daar deze aan blokzijde praktisch geheel weg was. Gelijk een APK keuring uitgevoerd, kwam weer een ashoes uit, samen met remslangen en handremkabels achter. Alles bij elkaar en redelijk prijzige bezigheid. Aan de andere kant, ze rijdt nu als nooit tevoren, wat maakt dat de kosten haar vergeven zijn. Alleen hoop ik wel nu voorlopig even zonder problemen door te kunnen.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.