Citroën Xsara Picasso 1.8i 16V Image (2004)

autoreview

Citroën Xsara Picasso 1.8i 16V Image (2004)

Signalement

UitvoeringXsara Picasso 1.8i 16V Image
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2004
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf98.600 km
KM-stand laatst239.600 km
Lezerswaardering: 78%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Verrassend

  • 104.000 km

Het is een hele overgang: van een Volvo 940 Estate naar een Citroën Xsara Picasso, maar toch werkt het!

De Citroën is verrassend ruim en comfortabel, al moest ik natuurlijk wel bagageruimte inleveren. Het dashboard is verrassend overzichtelijk en de auto zit beter in elkaar dan ik verwachtte.

De ruimte achterin is voor 2 pubers nog groot genoeg en zij vinden het fantastisch, dat er een oplaadpunt voor de DS direct achter hen zit. De auto heeft een paar aardigheidjes, die ik wel kan waarderen: opbergvakken in de bodem, aflegruimte op het dashboard, la onder de stoel, lendensteun etc. Ik heb al het nodige gespeeld met de stoelopstelling: opvouwen, verwijderen, schuiven: alles doet het en alles is even gemakkelijk.
De hoeveelheid opbergruimte in de auto bevalt ook prima, al mis ik soms wel eens een gewone bekerhouder. Het bagagekratje achterin gebruik ik sporadisch: het oogt vrij groot, maar verdraagt niet al te veel gewicht. De radio zit zódanig onder handbereik, dat ik voor de bediening ervan de satelliet aan het stuur niet gebruik.

Rijden is geen straf: natuurlijk heeft deze 1.8 een heel andere karakteristiek dan de 2.3 uit de Volvo, maar ik heb niet het idee, met een ondergemotoriseerde auto onderweg te zijn. Wél rijd ik sneller in de 5e versnelling: dan is de auto ook prettig stil. Ik merk dat ik in de Xsara Picasso veel op de cruisecontrol rijd: voelt het rustigst aan en houdt het verbruik binnen de perken; de boordcomputer geeft bij 120 op de snelweg een verbruik van 7.1 l/100 km aan en dat vind ik niet heel veel.

Twee dingen vind ik niet zo heel handig aan de auto: de achterklep kan weliswaar in twee standen open, maar ook de hoogste stand biedt mij nauwelijks sta-hoogte onder de klep: dat is soms lastig bij het in- en uitladen van boodschappen.

Het andere wat (écht) stoort, is het gegeven, dat je het stuurwiel niet over de lengte-as kunt verstellen: als ik voor mijn rug en benen comfortabel ga zitten, kan ik eigenlijk niet lekker het stuur vasthouden. Dus rijd ik meestal met één hand of moet mijn rug van de stoelleuning loskomen, als ik twee handen aan het stuur nodig heb.

Verbeterpunten?
- Graag een iets langere stoelzitting
- Toch wel graag een toerenteller
- lengteas-verstelling van het stuur
- iets hoger openende kofferklep

Update in 2013:

Inmiddels rijd ik de auto alweer bijna 2 jaar en de kilometers worden zonder noemenswaardige problemen afgelegd: de eerste grote beurt liep nogal in de papieren vanwege het vervangen van een waterpomp en een distributieriem, maar de laatste APK (afgelopen december) leverde (afgezien van een gebarsten mistlampje) geen extra of 'rare' kosten op.

"Frans rijden" in een 10 jaar oude Citroën is dus helemaal geen straf en de auto vertoont ook nog geen spoortje roest.
Alles doet het, alles werkt en ook op de Autobahn staat de Xsara Picasso haar mannetje.

De auto wordt ouder

  • 155.000 km

Tot mijn niet geringe verrassing rijd ik nog steeds in dezelfde auto rond: het ding gaat simpelweg niet stuk!

Wél merk ik nu, dat de auto ouder wordt: de bestuurdersstoel vertoont 'vermoeidheidsverschijnselen' en ook de motor gedraagt zich niet meer heel 'kwiek': stoplichtsprintjes kan ik écht wel vergeten, maar daar was een Xsara Picasso tóch al nooit voor gebouwd.

Helemaal vlekkeloos is de auto niet meer, na een wat te haastig genomen bochtje en een 'over het hoofd gezien' paaltje. Maar inmiddels beginnen kosten van serieuze reparaties de dagwaarde van de auto te benaderen..... Voorzichtig is dan ook het 'oriënteren op een vervanger' in gang gezet. Wat dat moet worden? Ik ben er nog niet uit, maar ik merkte op de RAI, dat er niet heel veel auto's zijn, waarin ik 'achter mezelf' kon zitten en dat is in mijn geval (met een boomlange puberzoon) wél een vereiste......

Vooralsnog past hij (met enige moeite) achter in de Xsara Picasso, dus we zoeken nog even door.

Terug van een vakantierit

  • 183.500 km

Inmiddels is de Xsara Picasso alweer zo'n kleine 5 jaar bij ons en hebben we zojuist weer een vakantierit naar Frankrijk achter de rug: ruim 2.500 km in 10 dagen en geen centje pijn. Wel vroeg de auto om een litertje of 2 olie en heb ik vlak voor vertrek de airco laten doorspoelen en opnieuw laten vullen.
Maar verder: geen centje pijn.

Comfortabel op de franse Payages en in de Pyreneeën, Filerijden en stevig doortrekken (130 op de cruise control). 'Ze' doet alles nog steeds naar behoren!
Grappig eigenlijk: ik heb van alles en nog wat gereden op zoek naar een betrouwbare auto (van Nissan tot VW en Opel tot Volvo), maar uiteindelijk houdt een Citroën het het langst vol! Wie had dat verwacht?

Nog steeds onder ons

  • 210.000 km

Hoewel we al langere tijd uitkeken naar een vervangende auto, is het er nog steeds niet van gekomen. Dus ook deze zomer 'moest' de Xsara Picasso aan de bak. In 12 dagen ruim 4.000 kilometers weggezet voor een vakantie in Toscane: via Duitsland heen en via Zwitserland terug.

Technisch doet de auto het nog steeds uitstekend: wat waren we blij met airco bij meer dan 35 graden in Italië. Rustig cruisend (130 km op de cc) in Duitsland, bergweggetjes niet vermijdend in Italië en Zwitserland. Met een kleine beurt vlak voor vertrek was het qua onderhoud wel weer bekeken.

Geen geringe prestatie voor een inmiddels bijna 14 jaar oude française van bescheiden komaf....

De Xsara Picasso is niet meer bij ons

  • 239.600 km

De garagist gaf aan, dat de kosten om de Xsara op de weg te houden, nu toch wel zeer hoog gingen worden. Ik was al een tijdje op zoek naar iets anders, maar dit was de reden, om eindelijk de knoop door te hakken.

Ze is ingeruild op een stal- en generatiegenote: als vervanger van de Xsara Picasso is er een C5 Break gekomen. Voor ervaringen daarmee: zie de desbetreffende review.

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.