Citroën Xsara 1.6i 16V Différence (2003)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Xsara 1.6i 16V Différence |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2003 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 53.000 km |
KM-stand laatst | 57.900 km |
ERVARINGEN
- 57.900 km
Na 9 jaar een ZX te hebben gereden en daarvoor ook weer 6 jaar een BX viel het oog al snel op een model uit Citroen stal. Na enig rondneuzen kwam ik op dit exemplaar uit bij dealer Driessen in Eindhoven. Voor mij een bekend adres waar de ZX ook vandaan kwam. Enfin, sinds september in bezit en zonder spijt. Rijdt als een tierelier, lekker soepel, krachtige motor. Hoewel het wel even wennen is na de ZX. Kopppeling is een stuk zwaarder, stuurbekrachtiging weer veel lichter. Motor is sterk en remmen ook. De wagen trekt vlot weg en de wegligging voelt solide. Maar bij de hogere snelheden is ze toch wel wat zijwindgevoelig. Ook na enkele dagen stilstaan bij (nacht-)vorst start de motor als een zonnetje. De nieuwe accu zal hier natuurlijk ook wel debet aan zijn.
Uitrustingsniveau is veel hoger dan ZX. Kofferruimte zit qua omvang tussen die van BX en ZX in. Er zitten een paar leuke/gekke dingen in. Op de boordcomputer zie je welke deur er niet dicht zit, interieurlampje blijft even branden als je in/ uitstapt, deuren vergrendelen automatisch na halve minuut als je per ongeluk de afstandsbediening indrukt. Dubbele dagteller. Bediening radio vanaf het stuur. Als je in achteruit schakelt maakt de achterwisser een zwieper bij ingeschakelde ruitenwisser vóór. Ruitwissers vallen terug op interval stand als je stilstaat. Zodra je weer rijdt gaan ze terug in oude stand. Binnenspiegel is ook hoger of lager te stellen. Cruise control was even wennen en niet altijd bruikbaar in druk en onrustig (spits)verkeer. Airco was een voorwaarde voor de aanschaf en werkt fijn. Bevroren en beslagen ramen zijn echt in een mum van tijd weg.
Update 25 maart 2008
Stand nu bijna 60000km. Rijdt probleemloos. Overgestapt op Euro 95 en dat geeft geen problemen. Verbruik ongeveer 1 op 14 (mix van snelweg en stad).
Update 2 oktober 2008
Een jaar verder. Ik rij niet zo veel,11000 km en veel stads-en provinciale weg. Maar nog steeds zeer tevreden rijder. inmiddels 1 beurt ondergaan en behalve ruitenwissers geen problemen bij APK. Verbruik 1 op 14. gebruik van cruise control levert in stadsverkeer nauwelijks zuiniger gebruik. Wel op de snelweg en je rijdt een stuk rustiger. Rarigheidje is dat er een vertraging zit bij het in/uitchakelen van ventilator, en koplampen Als je wilt knipperen met grootlicht is het moment al voorbij. Fabrieksradio valt wel eens weg aan één zijde,luidspreker is niet goed denk ik. Banden blijven goed op spanning. Bij inschakelen van de achter-uit gaat het achteruitrijlicht én een remlicht aan! klusje voor de electricien.
update 23 december 2008
ontdekt dat je de kofferbakknop kunt uitschakelen door de kleine knop op de afstandsbediening 2 sec in te drukken. Aan de claxon kun je horen of de knop uit-(1x) of ingeschakeld is (2x). Leuk geintje. Verder eigenlijk zo goed als probleemloos. Klepje van CD bakje is helaas afgebroken.
PROBLEMEN
- 57.900 km
Na 2000km bleek de radiateur lek, is onder garantie gemaakt. Het lijkt alsof ze nu nog wel iets koelvloeistof verbruikt maar dat is niet goed waarneembaar.
Ze drinkt Ron 98 en dat was eigenlijk een tegenvallende verrassing na de aankoop. Het is wel een stukje duurder dan 95!
In de kofferruimte zitten enkele ogen voor spanbanden. Ik mis eigenlijk ogen aan de zijkant.De achterklep voelt wat minder solide aan dan bij de ZX.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.