Citroën XM V6 Exclusive (1996) #2

autoreview

Citroën XM V6 Exclusive (1996)

Signalement

UitvoeringXM V6 Exclusive
Versnellingen4, Automaat
Bouwjaar1996
Jaar van aanschaf2005
KM-stand bij aanschaf196.200 km
KM-stand laatst233.000 km
Lezerswaardering: 83%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 233.000 km

Update 08-05-2009
De XM is alweer enkele maanden geleden verkocht (om nu na inruil van de diesel-Grande-Punto samen plaats te maken voor een BMW 320i Touring E91 uit 2005). We rijden véél minder kilometers waardoor 3 autos (ook nog klassieke CX) echt teveel is, auto's moeten rijden. Dus XM+Punto=320i ;-)

Terugkijkend op 3 jaar XM V6:
+ Wat een prachtig ontwerp blijft het, normaal ga ik voor minimalistische ontwerpen, maar de barokke XM mag er wezen zeg
+ Heel soepele combinatie van V6 en automaat, echt comfortabele toeren (en als het moet nog snel ook, leuke nachtelijke rit naar Dusseldorf Flughafen vergeet ik niet)
+ Wat een ruimte: kinderstoelen, IKEA-kasten, het kan allemaal. Vorig jaar zijn we verhuisd en heeft de XM véél vervoert voor ons. Ook zonder te piepen over belading natuurlijk: sterke motor en vlak liggen door hydrauliek
+ Na vullen van alle veerbollen en reset van veercomputer (kun je zelf!) echt SUPERcomfortabel veergedrag. Mét goed stuurgedrag door het hydractieve systeem: bij snel bochtenwerk maakt de XM zichzelf veel stugger en strakker.
+ Verbruik viel ons niet tegen voor een grote XM met dikke V6 en automaat, gemiddeld 1:9.9 over de drie jaar gemeten (aan de pomp, niet via boordcompu).

- In tegenstelling tot al mijn andere hydraulisch geveerde XMs bevestigde de XM wel wat vooroordelen: kapotte drukregelaar, lekkende drukregelaar, lekkende achterveerpoten (2x!), loszittende aansluiting op stuurhuis (gelukkig niet stuurhuis zelf).
- Geluidsniveau is toch wat achterhaald. Liefhebbers roemen de stilte van de V6, klopt, maar vooral het wind- en bandengeruis is toch wat ouderwets aan het worden. De Grande Punto met 1.3 dieseltje uit 2006 was gewoon stiller boven de 100km/u. Jammer en voor mij echt een reden om dan maar echt klassiek (CX, mag herrie maken) en echt modern te gaan rijden (320i, stille motor én carrosserie).

AANKOOP
Met 2 kleine kinderen moest met pijn in het hart de klassieke GSA plaats maken voor een grotere, modernere Citroën. Een compromis, maar een prachtig compromis:
- de ruimte en instelbaarheid (stoelen, stuur) en het excellente ontwerp van de XM TD12 die we al hebben gehad
- de besturing en karakter van de CX 22 TRS die we eveneens hadden

Want een XM V6 van voor modeljaar 1998 heeft nog de ouwe PRV 12-kleps V6 en (helaas) de oude 4HP18 automaat van ZF, maar WEL de ononvertroffen DIRAVI stuurbekrachtiging van de SM en CX. Hydraulisch zelfcentrererd, sterk snelheidsafhankelijk: heerlijk. Het zo sterk snelheidsafhankelijke en directe heeft de concurrentie pas sinds de elektrische stuurbekrachtiging toegepast (bijv. de meest recente CITY-mode van FIAT; de Ford C-max kun je alleen uit 3 programma’s kiezen voor je gaat rijden).

De XM zweeft heerlijk, de automaat schakelt bijna altijd vloeiend, alleen bij zachtjes afremmen op een afrit wil er wel een klapje van 4 naar 3 uitgedeeld worden. De combinatie met de oude V6 doet trager aan dan werkelijk:
- lange 4-bak maakt dat de auto niet vlot in toeren klimt en dus langzaam LIJKT
- maar een blik in de spiegels en op je tellers zet je dan snel aan het denken ;-)
- en heeeerlijk weinig toeren op de snelweg: 130 is 3000rpm, net dieselwaarden dus wat een stilte in het interieur (zeker vergeleken met de vele benzine-Hertz-mobielen die ik voor het werk meekrijg: zelfs een V50 of Laguna loeit dan vaak al 4000rpm om je oren).

Vergeleken met de TD12 uit 1993 is dit een XM van na de facelift, die vooral in het interieur (helaas wat saaier, Xantia-achtig geworden, maar wel duidelijker ontworpen, imposanter door de grotere hellingshoek van console en dashboard) en onderhuids uitgevoerd werd. Geen BX-elektronica meer, maar Xantia-werk. En dat scheelt gewoon precies de stap die de Fransen in de jaren 90 wel moesten maken om weer mee te kunnen. Voorlopig doet alle elektra het 13.000 km perfect.

Ruimte is er natuurlijk meer dan voldoende, al was de kofferbak van de Xantia Break nog een tikkie groter. Maar alles voor 2 weken vakantie met de kinderen (1 en 3 jaar, dus kinderstoel, kinderbedje etc. moesten mee) paste erin. En vooral EINDELIJK een auto waar de kinderen in de grote, moderne kinderstoelen goed achter mijn 1m90 passen. En door de lage raamlijn kunnen ze ook lekker goed naar buiten kijken (bij de nieuwe Punto wel anders).
De voiture reedt voortreffelijk, ook op bergwegen net als de CX veel kleiner aanvoelend door de geroemde DIRAVI voelt het als een maatje minder. Op snelwegen uiteraard onevenaarbaar comfortabel, dat zal niemand verrassen. Snel en relatief zuinig (1:11 op snelweg goed haalbaar), op bergweggetjes is de automaat verre van efficient (1:8 goed haalbaar). Mix was rond 1:10, zoals altijd eigenlijk (in Nederland zelfde effecten voelbaar: zuinig op A- en N-wegen, zuiperd in file en stad).

PROBLEMEN

  • 233.000 km

Problemen na garantie
- zie boven, veel moeten vervangen aan hydraulisch systeem (meestal trouwens NIET duur, alleen de veerpoten achter waren flink aan de prijs; drukregelaar was gebruikt onderdelen, stuurhuis-wartels aandraaien was uiteindelijk paar minuten werk voor monteur)
- aandrijfaslager vervangen: mag toch na meer dan 2 ton
- vooral heel goed motorolie en bakolie ververst, dan kunnen ze tonnen mee
- bekleding (alcantara) was bij aanschaf al niet zo mooi meer, jammer, doet toch afbreuk aan kwaliteitsgevoel
- bediening van climate control weigerde soms. Bekend euvel: nieuwe zekering of zekeringhouder erin en klaar.
- ABS lampje lichtte soms op, maar te weinig om een garage hier goed naar te kunnen laten kijken

Verder niets: vlak voor verkoop nog vol vertrouwen mee naar en door Engeland gezweefd. Heerlijk op de hobbelige B-wegen daar, de V50 van mijn vader stuiterde daar vooral :-)

Probleem in garantie:
- lekkende kachelradiateur
- moest halve dashboard voor gedemonteerd, kon meteen de ontbrekende IR-afstandsbediening voor de vergrendeling worden vervangen door een HF-exemplaar (geen 50cm maar 20m bereik)

Niet opgelost in garantie: vooral met ingeschakelde hoofdschakelaar van cruise control blijft na gas loslaten het gaspedaal soms nogal VAST zitten. Erg fijn bij een stoplicht na een afrit e.d.: groen, rem los, automaat kruipt wat, gas zit vast, rechtervoet harder doortrappen, pedaal schiet weer los, VROEMMMMM doet de V6 tot vlak achter je voorligger.
APK en beurt gaat waarschijnlijk door andere garage uitgevoerd worden, aangezien ik dit toch echt opgelost wil hebben nu. Want met kouder/vochtiger weer treedt het ook weer vaker op. Vermoed een simpele elektromagnetische klem/klep van de cruise die blijft hangen (de cruise pakt nog ouderwets de gaskabel vast, en het symptoom is aan de cruise gerelateerd).

Probleem buiten garantie:
- airco bleek niet te werken toen het warmer werd, en dat bleek niet slechts een vulprobleem te zijn
- droger vervangen, maar die bleek nog origineel en als je die niet iedere 1-2jaar (garage-advies, praktijk meer 2-5jr) vervangt kan die intern PLOFFEN: overal droogkorrels in je systeem
- systeem gereinigd, en toen bleek na 1 wk functioneren nog een leiding lek (systeem weer leeg dus)
- en na 2 maanden weer leeg: maar dat was gelukkig (voor mij) een fout gemonteerde o-ring die lekkage had veroorzaakt.

Maar overall: prima tevreden, met een 10-jaar jonge voiture met 2 ton op de teller zou probleemloos teveel van het goede zijn. Zolang het hier bij blijft, hoor je mij niet klagen...

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.