Citroën Xantia Break 1.9 TD SX (1997)

autoreview

Citroen Xantia Break

Signalement

UitvoeringXantia Break 1.9 TD SX
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1997
Jaar van aanschaf2000
KM-stand bij aanschaf121.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Een schot in de roos deze Xantia. De signalen waren vooraf al dat Citroën er ditmaal in was geslaagd een auto met Duitse ’gründlichkeit’ te produceren en wat mij betreft maken ze dat helemaal waar. Het interieur is niet erg spectaculair maar vormt gewoon een prettige verblijfsruimte. Het enige irritante is, maar dan moet ik echt zoeken, dat het lampje van het knopje van de airco zo zachtjes oplicht dat je bij daglicht niet kan zien of ie aan of uitstaat. Even op drukken en je voelt het aan de lichte variatie in het vermogen. De vering blijft natuurlijk ongeëvenaard en er is veel meer ruimte binnenin dan het uiterlijk van de auto doet vermoeden. Voor een kampeervakantie met drie kleine kinderen (en je weet wat je dan allemaal wel niet meesjouwt) is beslist géén dakkoffer nodig.

De diesel doet z"n werk ondertussen heel netjes. Het is geen ’stoplichtracer’ maar juist in het bereik tussen 80 en 140 reageert ie aangenaam op het gaspedaal. Rond de 2800 toeren voel je dat de turbo mee gaat doen en dan doet ie er nog een schepje bovenop. Daar waar het mag kan je prima met 150 -160 kruisen. Bij dit alles blijft het verbruik bescheiden. Kortom een heerlijke reisauto.

Wat betreft onderhoud gebeuren er ook géén rare dingen. In 165000 km niets meer dan de gebruikelijke accu, remblokken etc.

PROBLEMEN

Het enige noemenswaardige is eigenlijk dat in de loop van de tijd nog wel eens een trilling bij het remmen in wil sluipen. Na het vervangen van blokken (en één keer ook de schijven) is dat dan weer over. Volgens mijn -uitstekende- vakgarage (de dealers vind ik onbehoorlijk duur) zullen de remklauwen vóór binnenkort wel een keer moeten worden vervangen. Overigens had mijn Peugeot 405 soms last van hetzelfde euvel. Een PSA probleem?

Kortom, problemen? Nee.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.