Citroën Xantia Break 1.8i 16V (1998)

autoreview

Citroen Xantia Break
Citroen Xantia BreakCitroen Xantia BreakCitroen Xantia BreakCitroen Xantia BreakCitroen Xantia - interieurCitroen Xantia - interieur

Signalement

UitvoeringXantia Break 1.8i 16V
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1998
Jaar van aanschaf2001
KM-stand bij aanschaf78.000 km
KM-stand laatst273.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 273.000 km

Eind 70-jaren was ik in het bezit van een 2CV6. Daarna vele jaren andere merken gereden, totdat
in 1993 gezinsuitbreiding ons weer richting Citroen “dreef”. Grotere auto (BX) en niet te duur in 2e
hands aanschaf. Na de 1e volgende een 2e BX, daarna onze 1e Xantia 1.8 8v uit 1994. Die was een
klasse luxer dan de BX en reed uitstekend, behalve dat geleidelijk het olieverbruik toenam.
Probleem zat in de motor van dat type bouwjaar. Helaas werkte Citroën Nederland niet echt mee
dit probleem op te lossen, uiteindelijk bij 138 dkm ingeruild voor ... weer een Xantia, een Break
type II, 1.8i 16v uit 1998. Aangeschaft met 78 dkm op de teller, nu 4.5 jaar later staat de teller op
221 dkm! Motorisch een probleemloze auto, mijn beste Citroen ooit! Uiteraard geldt ook hier:
regelmatig onderhoud loont. Al die jaren het normale onderhoudsschema gevolgd en nooit (op één
keer na) stilgestaan. Die ene keer, de auto was nog in de garantietermijn, viel het hydraulisch
systeem uit, de lekkage bleek niet te verhelpen door de wegenwacht. Gevolg: auto op de oplegger
naar de garage, reparatie uitgevoerd onder garantie.

De auto wordt heel regelmatig bereden, wij rijden 30 dkm per jaar. Naast de onderdelen die
gewoon slijten door het gebruik en dus moet worden vervangen (banden, uitlaat, remmen,
distributieriem, multiriem, etc etc) zijn in mijn geval maar twee punten te noemen die opvallen en
dus te melden zijn onder de kop Problemen.

Deze Xantia Break is een uitstekende, probleemloze familie- en reisauto, met een ongekend hoog
veercomfort, mits het hydraulisch systeem goed wordt onderhouden.

In december 2005 is de distibutieriem voor de 2e maal vervangen, en toen is ook maar de
waterpomp vervangen (meer uit voorzorg), hij zweette enigszins. Wat mij met name opvalt (en dat
geeft de kwaliteit van de onderdelen aan) is dat bijna alle losse onderdelen nog origineel zijn:
bobine, dynamo, startmotor, koelsysteem, LHM pomp. Dat was ten tijde van de BX wel anders: na
120 dkm een nieuwe koppakking bijv. Bij de Xantia geen spoor van dergelijke problemen! De
Xantia de beste Citroen allertijden, een uitspraak die ik in een ander review aangehaald zag? Als ik
naar mijn exemplaar kijk, zeg ik JA!

PROBLEMEN

  • 273.000 km

De bevestiging van de scharnieren van de voorportieren van de 1e exemplaren type II (begin 1998)
is slecht uitgevoerd, de portieren gaan uitzakken, na 6 a 7 jaar en de nodige km’s. Enige
oplossing: de scharnieren laten lassen, anders wordt het van kwaad tot erger (passagiersportier net
deze week gedaan).

Rond de 180 dkm bleek de motor op de meest vreemde momenten (koud of warm, hoge of lage
snelheid) heel even een hik te geven, om direct daarna weer door te lopen. Oorzaak: de MAP
sensor (in het spruitstuk) moest worden vervangen.

Update november 2006:
Nog steeds een probleemloze Xantia Break! Kmstand intussen op 241.000 km. Het normale
onderhoud wordt uitgevoerd en er zijn geen bijzonderheden te melden. O ja, toch eentje: er vielen
een aantal dashboardlampjes uit, die heb ik zelf vervangen. Is goed te doen, steeklampjes bij de
autoshop, Haynes handboek en 1,5 uur werk. Functioneert allemaal weer prima.

Update februari 2007:
Na de aanschaf van een nieuwe Citroen C1 Ambiance 5d heeft de Xantia wat minder km’s te
maken. Zojuist een grote beurt laten uitvoeren: het koppelingspedaal ging sinds kort behoorlijk
zwaar, en dat moest nader onderzocht worden. Resultaat: na 243.000 km is de drukgroep +
koppelingsplaat vervangen. De achterdemper was na 150.000 km aan vervanging toe, die is
vervangen door een originele Citroen demper. Ook de spanrol multiriem en de accu zijn vervangen.
Nu dus groot onderhoud, maar verder geen problemen. In januari j.l. twee banden Michelin E3A
vervangen. De Xantia gaat m.n. voor lange (vakantie)ritten gebruikt worden.

Update april 2008:
Weer een jaar en 15.000 km verder. Kmstand nu 261.500. Zomer 2007 probleemloos 3,5 week
naar Italië, zo’n 4800 km. In het voorjaar 2007, na de koppeling/drukgroep: remschijven voor en
blokken vervangen en de airco laten controleren. Die airco is éénmaal, rond de 180.000 km
opnieuw gevuld. Ook in het voorjaar 2007: universele cruise control laten inbouwen: Waeco MS-50.
Perfect ding, kan niet anders zeggen. December 2007 onderhoudsbeurt en APK: één opmerking:
binnenste stuurkogel heeft (binnen de marges) speling. Moet op termijn vervangen worden. Sinds
de nieuwe remschijven en blokken heeft de auto wel iets last van ’plakkende’ remblokken, net
voordat de auto helemaal tot stilstand komt voel je een lichte schok: vaak, maar ook niet altijd.
Oorzaak is de rempomp, bouwt nog wat langer druk op na de remactie. Heeft met de leeftijd te
maken, maar behoeft niet vervangen te worden. Met de controle van de remmen kwam wel aan het
licht dat de retourslangen verdroogd zijn, die zijn vervangen. Op naar de volgende vakantie: eind
april/begin mei wederom Italië!

Update september 2008:
Probleem met binnenste stuurkogel bleek buitenste kogel, die is vervangen voor de zomervakantie.
Vakantie in mei (Italie) en Zweden (augustus) probleemloos verlopen, kmstand nu 273000km. Enig
mankementje: de cruise control (2 jaar terug ingebouwd) deed het niet meer. Oorzaak: loszittende
magneet bij koppelingspedaal. Zelf in Zweden gerepareerd. Verder niks te melden, gewoon tanken
en rijden! Verbruik heel netjes: rond de 1 op 12,5 soms nog stukje zuiniger. Vakantie met
vouwwagen (en fietsen) uiteraard minder zuinig.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.