Citroën Grand C4 Picasso THP 155 Tendance (2011)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Grand C4 Picasso THP 155 Tendance |
---|---|
Versnellingen | 6, Semi Automaat |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand laatst | 34.000 km |
Comfortabel, ruim en probleemloos
- 14.000 km
Na een Fiat 500/600, Deux Chevaux AK 400 (1974), twee Lada's, Toyota Lite Ace, Mitsubishi 300, Maza 626, Kia Pride weer terug bij Citroen: eerst een Berlingo en nu dan bij deze C4 Grand Picasso in Tendance-uitvoering.
Berlingo beviel goed. Toch op zoek naar iets meer comfort en vooral power. De nieuwe Berlingo was niet in dieseluitvoering proef te rijden, vreemd! Diesel is bij mijn jaarkilometrage van 20.000 niet direct interessant. Maar de diesel karakteristiek spreekt me erg aan. Ook de Kangoo van Renault was niet in dieseluitvoering proef te rijden. De nieuwe Berlingo-benzine beviel tijdens proefrit maar matig: onprettig geveerd (stugger dan mijn vorige Berlingo); de motor maakte veel lawaai bij 120 km (3500 toeren).Die viel af. Dan maar naar Peugeot. Om de diesel 1.6 met stevig koppel en rustige loop te proeven in een 5008 gestapt. Dat was een feest. Dat gold niet voor de inruilprijs van mijn Berlingo. Weer terug naarCitroen om de C4 1.6 THP te testen. Wat een souplesse, heerlijk. Semi-automaat voldoet bij rustige rijstijl en iets gas terug bij schakelmomenten prima. Totaal kostenplaatje maakte het beeld compleet. Ik was bij Peugeot voor een vergelijkbare uitvoering bijna 6000 euro duurder uitgeweest.
Deze riante ruimtewagen bevalt nog steeds goed. Vlot door het hoge koppel. Stil op kruissnelheid. Redelijk zuinig: 1 op 14. Ik rijd nooit sneller dan 130. Dorstig met mijn kleine (850 kg)caravan: 1 op 8.5. Op de tweede zitrij is het aangenaam toeven. Met de tweede stoelenrij neergeklapt een balzaal. Ik heb de uitvoering met vijf stoelen. Dat scheelt bijna duizend euro en levert een handige extra bagageruimte op voor allerlei rondslingerende spullen.
Als de boel heel blijft en de dsg-bak geen kuren gaat vertonen ben ik dik tevreden. De citroen-technici moeten de problemen nu toch wel onder controle hebben. Bij het tevredenheidsonderzoek van Autoweek kwam de Picasso maar matig uit de bus. De uitvoering van 2011 is waarschijnlijk beter doorontwikkeld.
Klein ongemak
- 15.000 km
Bij de stevige vrieskou gaf de C4 bij het starten geen krimp: bleef vlot aanslaan. Na tien dagen kou toch ineens een startprobleem. Met veel kunst- en vliegwerk eindelijk aan de gang. Volgende ochtend idem dito. Het leek wel of ik teruggeworpen was in de tijd en weer achter het grote stuurwiel van mijn oranje Lada zat: een paar keer het gaspedaal intrappen, bijna volle choke, starten, bij de eerste pruttels lichtpompend gasgeven, weer stilvallen en dan met halve choke en halfgas een geslaagde startpoging. Garage "las" een probleem met de lamdasonde "uit'. Na twee dagen vervangen. Probleem opgelost. Onder garantie natuurlijk.
Elle roule bien
- 34.000 km
Ze blijft het lekker doen. Comfortabel, vlot, prima stoelen, veel ruimte voor passagiers en bagage.
Problemen met de THP moter zijn er niet. Slaat vlot aan, loopt evenwichtig en rustig. Geen olieverbuik.
De versnellingsbak is niet de lekkerste: mijn schakeltechniek wordt wel steeds verfijnder. Door licht te spelen met het gaspedaal bepaal jezelf voor een deel het schakelmoment. Domweg het gaspedaal intrappen is niet de methode. Terugschakelen gaat prima. Vooral in de bergen is dat, ook met de caravan, een genot. "Manueel" schakelen heb ik uitgeprobeerd maar is geen interessante optie.Op heuvelende snelwegen schakelt de bak zelden terug naar 5, zelfs met sleurhut(je).
Benzineverbuik is met mijn rustige rijstijl netjes: 1 liter op 14 echte kilometers. Ik meet steeds aan de pomp. De boardcomputer smokkelt er snel een vette kilometer bij.
Mooie auto ook,al is dat van ondergeschikt belang. Met enkele vlotte lijnen heeft Citroen de C4 met maximale binnenruimte op de tekentafel gezet. Veel huidige auto's zitten vol met maffe hulplijnen.
Enige kanttekeningen:
*Grote voorruit had bescheidener gemogen; rolgordijn waaraan de zonneklep gemonteerd is, verplaats je vaak ongemerkt.
*Metalen "accenten" op stuur en dashboard geven vaak vervelende reflecties.
*Mijn eigen Tomtom met 6 inch scherm en degelijke draaizuigknop maakt duur ingebouwd spul overbodig.
*Mijn technische zoon heeft zelf sensoren in de achterbumper ingebouwd (scheelde 1800 euro met het accesoirepakket.
*Grote beurt bij de 30.000: "pas de problemes". Houen zo.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.