Citroën Grand C4 Picasso e-HDi 115 Intensive (2014)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Grand C4 Picasso e-HDi 115 Intensive |
---|---|
Versnellingen | 6, Semi Automaat |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 17 km |
KM-stand laatst | 30.000 km |
- 400 km
Na anderhalf jaar gereden te hebben met een Toyota Prius Sol uit 2011, mocht ik een nieuwe leasingwagen uitkiezen.
Gezien ik ondertussen 2 kinderen heb, waarbij ik vaak kinderwagen en allerhande moet meenemen, moest de opvolger een grote kofferruimte en genoeg ruimte voor 2 kinderstoelen hebben.
Omdat de Prius een automaat was, zou het leuk zijn om dit terug te hebben. In files zou ik dit meteen missen!
Meteen was het duidelijk dat de keuze niet groot was binnen mijn budget en CO2 uitstoot klasse: Skoda Octavia Combi DSG of de Citroen C4 Grand Picasso ETG.
Bij alle andere kanshebbers (zoals de Renault Grand Scenic) was de prijs of de C02 te hoog.
Voor ik de Prius had, reed ik al een jaartje met een C4 Picasso (geen Grand) uit 2009, en die beviel me wel (rijcomfort en grootte).
De meeste logische keuze van uitvoering was de Business versie geweest, maar daar kan je in Belgie geen enkele optie bijnemen, je moet hem nemen zoals hij is.
Gelukkig pastte de Intensive ook binnen het budget, en ik kon nog enkele dingen extra nemen:
- 3D Style Pack:
Donkergetinte ruiten achteraan
3D achterlichten in LED
LED-richtingaanwijzers
- Vaste trekhaak
- Kids pack
De kleur Bleu Kyanos zag je hier in Belgie al vaak rondrijden op een Picasso, en dat leek me de mooiste keuze.
Weer eens wat anders dan grijze muizen in het verkeer.
Het is dus een 1.6 e-HDi Intensive ETG 85kw/115pk met die beruchte electronische handgeschakelde bak geworden.
Uiteraard kan ik na 400 km nog niet veel zeggen, maar toch snel mijn eerste pro's en contra's uit de eerste indrukken:
Positief:
- Enorm zacht rijcomfort: vluchtheuvels en putten in de weg voelen een stuk minder hard aan, en de zetels bieden genoeg steun.
- Heel ruim: beenruimte achteraan is royaal, zeker met 2 kinderen die nog met de beentjes recht vooruit zitten. De koffer is een vlakke ruimte, met 2 aparte vakken eronder (waar 2 extra stoelen zitten indien je die optie neemt).
- De ETG is wennen, maar na een paar uren ervaring ermee is dit geen euvel meer. Terugschakelen bij optrekken doe je best manueel met de flappy paddles, om de bruuske beweging te omzeilen bij het terugschakelen van 6de naar 4de bijvoorbeeld.
- Veel multimedia features, die allemaal zonder haperen hun ding doen.
Negatief:
- voorlopig niets, misschien wel spijtig van het drukke stuur: daar staan zoveel knoppen op dat het wat verwarrend werkt (al zal het wennen zijn).
Binnenkort meer review, dit was maar een basis voor de komende 4 jaar ervaring met deze mooie wagen...
2 weken en bijna 1000km verder...
- 1.200 km
Even een kleine update na 1000km sinds de laatste review.
Vorige week mocht ik even voor mijn werk richting Luik, waardoor ik een ganse dag in mijn nieuwe C4 Grand Picasso mocht zitten.
Ideaal om eens te kijken of langere ritten aangenaam zijn.
Het blijft een ongelofelijk zachte reiswagen.
Geen zere rug, steeds fris op de baan en gewoon zoeven over de weg.
Toch minpuntje gevonden: het start/stop systeem is verschrikkelijk irritant in files, of wanneer je vertraagt aan een kruispunt. De motor slaat meteen af, waardoor het een onaangenaam schokkerig gevoel geeft.
Uiteraard kan ik die S/S uitzetten, maar dat moet elke keer bij een herstart van de wagen.
In vorige wagen die ik had met S/S sloeg die pas aan na 5 tot 10 seconden stilstand, terwijl de C4 het razendsnel doet. Dat maakt van de kruipfunctie op de ETG bak een lastig iets, tenzij je S/S uitzet.
Zou een erkende garage met een uitleescomputer deze functie niet gewoon kunnen uitzetten of toch tenminste minder gevoelig maken, en dus de tijd verlengen?
Oke, ik weet dat mijn wagen slechts 104 gram CO2 heeft, en dat getal moet ergens vandaan komen, maar toch...
Paar maanden en duizenden km's verder...
- 9.000 km
Ondertussen 9000km gereden in mijn Citroen C4 Grand Picasso, en nog steeds geen spijt van de keuze.
Autobahn in Duitsland gaat vlotjes, daar haalt hij 195km/u, en in de Belgische Ardennen geen problemen met hellingen.
Zoals anderen in reviews hier schrijven: na lange ritten kom je er dus echt niet gebroken en/of vermoeid uit.
Wel een bugje gevonden in de software:
Sinds vorige week komt het soms voor dat in het achteruitrijden het dashboard niet op het gebruikelijke beeld van de achteruitrij camera springt, maar een volledig leeg blauw vlak toont.
Dit lijkt zich ook alleen maar voor te doen als er vriestemperaturen zijn (dus echt onder 0, want bij 1 of 2 graden doet hij het niet).
Ik mag binnen 2 weken naar de garage om dit te laten nakijken.
Tripje Winterberg
- 10.500 km
Vorig weekend met vrienden naar Winterberg geweest.
Wederom een zalige rit, waarbij sneeuw en ijzel deze auto geen krimp doen geven.
Ik heb er uiteraard winterbanden op liggen, maar ondergesneeuwde en bevroren wegen zijn voor mijn C4P echt peanuts.
Ik heb echt moeite moeten doen om hem een keer door te slippen.
De extra grote koffer was een plezier om al het ski-materiaal en bagage voor 4 overnachtingen in weg te bergen.
Met een volle tank van 60 liter kon ik 860km afleggen, boordcomputer geeft verbruik aan van 6.2l / 100km.
Het euvel van de achteruitrijcamera is niet meer voorgekomen, dus ik heb de afspraak met de garage uitgesteld.
Op 20.000km is het eerste onderhoud, ze mogen er dan eens naar kijken en eventueel een software update doen...
Nog een goede tip voor andere C4P rijders: let op met de kaarthouders in de zonnekleppen! Zo is mijn parkeerbadge vorige week "ingeslikt" door de zonneklep, want blijkbaar is het uiteinde van dat sleufje niet gesloten, waardoor de kans bestaat dat de kaart wegglipt.
Gelukkig is vandaag door het bewegen van de klep de kaart er plots weer uitgefloept.
Moest dit niet gebeurd zijn, dan had ik de klep moeten molesteren, want die is gelijmd!
Total Loss
- 30.000 km
Vorige week is mijn leasing Citroen C4 Grand Picasso naar de eeuwige jachtvelden verwezen.
Een stuurfout van mezelf inclusief slecht zicht op de weg heeft de wagen total loss gemaakt.
Airbags opengegaan, voortrein gebroken en carrosserie vooraan volledig om zeep.
Het waren een fijne 30.000km met deze wagen, ik mis hem nu al...
Voorlopig rij ik met een bijna 4 jaar oude Opel Astra Break 1.3d met 95pk.
Afhankelijk van hoe lang ik hier mee rij, zal ik er ook een review over maken.
In het voorjaar van 2016 zal mijn nieuwe (nog onbekende) keuze qua leasewagen op de stoep staan.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Citroën C4 Picasso 1.2 PureTech 130PK Business 7-Pers NweMotor!|Navi|Keyless|Trekhaak
- 2016
- 188.961 km

Citroën C4 Picasso 1.2 PureTech Intensive Navi | Trekhaak | 17inch | PDC | Bluetooth | Getint glas | Cruise
- 2015
- 126.761 km

Citroën C4 Picasso 1.2 PureTech Attraction /Clima/Cruise/MMS/PDC+Camera/LED/Trekhaak
- 2016
- 149.689 km