Citroën Grand C4 Picasso e-HDi 115 Exclusive (2015)

autoreview

Citroën Grand C4 Picasso e-HDi 115 Exclusive (2015)

Signalement

UitvoeringGrand C4 Picasso e-HDi 115 Exclusive
Versnellingen6, Semi Automaat
Bouwjaar2015
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf2 km
KM-stand laatst10.300 km
Lezerswaardering: 73%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Citroen - Grand C4 Picasso e-HDi 115 ETG6 Exclusiv

  • 138 km

Na 7 jaar tevreden gereden te hebben met een Citroën Grand C4 Picasso, vond ik het tijd voor iets nieuws en begon ik uit te kijken naar een nieuw voertuig. Aanvankelijk had ik gedacht om niet opnieuw voor een monovolume te gaan maar eerder een breakuitvoering of cross-over. Toen ik naar dit type voertuigen begon te kijken werd ik toch telkens weer ontgoocheld door de aangeboden ruimte en dan vooral de kofferruimte. Wanneer je jaarlijks enkele malen met de auto op reis gaat en je een bepaald comfort qua binnenruimte gewoon bent, wordt je binnen een bepaald budget gewoonweg gedwongen in de richting van een soort monovolume.

Na enkele showrooms te hebben bezocht bleven er uiteindelijk maar 2 voertuigen over die mijn goedkeuring konden wegdragen: de Citroën Grand C4 Picasso en de Opel Zafira Tourer.
Uiteindelijk viel de Opel af. De reden hiervoor was louter subjectief, op het gevoel dus.

De keuze viel op een Citroën Grand C4 Picasso 1.6 e-HDi 115 ETG6 Exclusive, in de kleur Onyx zwart met als opties: pack nerfleder mistral zwart-parelmoergrijs, reservewiel, sereniteitspack, pack park assist 360°, 230V aansluiting, neerklapbare zetels op 3de rij, meedraaiende xenon koplampen, panoramisch dak en multicity connect.

Ik heb de wagen nu ongeveer 1 week ik mijn bezit en zal af en toe een update over mijn ervaringen in het algemeen en de rijervaring in het bijzonder plaatsen.
Ik zal dan ook pogen een woordje uitleg te geven over het hoe en waarom van mijn optiekeuzes.
Voorlopig dus enkel een positieve waardering.

Tot later...

Link MyCitroen

  • 210 km

Een tip voor alle C4 Picasso rijders (en waarschijnlijk ook nog andere recente modellen):
Installeer de app Link MyCitroen op je smartphone!
Hiermee krijg je allerlei interessante data over het gebruik en toestand van je voertuig zoals statistieken over verbruik, afgelegde routes, positie van het voertuig, service, actieradius,...
Ik heb hier geen percentje op en het is niet mijn gewoonte om reclame te maken maar probeer het uit!

UPDATE

  • 10.300 km

Een zwarte auto: ik kan het niemand aanraden, vuil dat die wordt, maar toch blijft dit de mooiste kleur. Zeker op de Citroën Grand C4 Picasso in combinatie met de verduisterde ruiten en de lichtmetalen 17” velgen Aquillon.
Regelmatig wassen dus…

Pack nerfleder: tja, leder, het blijft ook een persoonlijke (luxe)keuze. Je zal altijd voor- en tegenstanders hebben maar het staat sjiek. Voor diegenen die hun wagen buiten laten slapen zal de hierbij inbegrepen zetelverwarming zeker een aangename bijkomstigheid zijn. De programmeerbare zitpositie is ook een pluspunt. Het feit dat je hierdoor een opberg vak onder de zetel verlies is het enige negatiefs dat ik kan bedenken (en dan nog…).

Reservewiel (thuiskomertje): het geeft toch een min of meer geruststellende gedachte dat je een reservewiel bij hebt en niet moet lopen klooien met zo’n herstelkit.

Sereniteitspack: eigenlijk enkel veiligheidsvoorzieningen zoals o.a. AFIL, de actieve snelheidsregelaar en de automatische schakeling grootlichten. Heb je dit nodig: nee, maar ik wil niet besparen op veiligheid en er achteraf spijt van hebben dat ik de optie niet genomen heb.

Park assist 360° pack: een twijfelgeval. In het begin wordt dit regelmatig gebruikt maar ik heb toch zo’n gevoeld dat dit met de tijd niet meer dan een gadget zal blijken. Het is wel spooky zo je voertuig en nabije omgeving vanuit de lucht te kunnen zien.

230V aansluiting: zeker een aanrader. Tegenwoordig kan je niet genoeg oplaadpunten hebben. Gemakkelijk om je smartphone/tablet aan te sluiten.

3de zetelrij: bij ons (in België) een optie, in de meeste andere landen inbegrepen. Dit zal ik vermoedelijk niet zo veel gebruiken maar het kan handig zijn als je de kinderen samen met vriendjes ergens moet heen/terug brengen.

Xenonkoplampen: staan gewoon mooier op het voertuig. Het is maar een detail, maar zet 2 identieke C4 Picasso’s naast elkaar, de ene met de andere zonder. De xenonkoplampen geven net dat tikkeltje extra.

Panoramisch dak: heb je als bestuurder niet zo veel aan. Daarvoor ligt het dak net te ver naar achteren doordat de voorruit zover doorloopt. Enkel de achterst passagiers kunnen hiervan genieten, en dan vragen ze bij mij telkens de zon schijn om toch maar het zonnescherm dicht te doen…
M.a.w. deze optie zou ik niet meer nemen.
Beter zou zijn als ze een soort combinatie van kantel/schuifdak zouden aanbieden

MultiCity Connect: leuke gadget niets meer. Misschien wordt dit in de toekomst nog meer uitgebreid dus afwachten. Op dit ogenblik lijkt de app van Coyote (aankondiging snelheidscontroles en andere wegenhinder) mij het nuttigst.
Ik heb wel de indruk dat de 3G sleutel storing veroorzaakt in de luidsprekers (vooral in Frankrijk heeft het systeem daar last van).

De Exclusive afwerking komt nog met een paar extra’s zoals
- Het 3D style-pakket waarvan de achterlichten naar mijn menig zeer geslaagd zijn.
- Het lounge-pakket, met de verlengde voetensteun van de passagierszetel en de zetelmassage, dat geen meerwaarde is.
- Park Assist Pack, automatisch inparkeren: eigenlijk nog niet uitgeprobeerd. Wel gedemonstreerd door de dealer tijdens de aflevering en toen werkte het wonderbaarlijk goed. Zowel in de rij als dwars inparkeren.
- Nog wat andere gadgets zoals gemotoriseerde kofferklep, dodehoekcontrolesysteem, getinte ruiten,enz…

Dan de niet genomen opties:

Alarm: wie wil nu een sirene in zijn auto waar eigenlijk niemand meer van op kijkt…
DVD schermen: veel te duur systeem voor wat het maar is…
Hifi systeem: is goed voor iemand die veel tijd in z’n auto doorbrengt. Voor mij persoonlijk volstaat het standaard systeem.
CD-speler: is zo nineties…

Het enige wat ik eigenlijk nog wel wilde bestellen zijn de 18” Eole lichtmetalen velgen. Deze waren echter op mijn gekozen uitvoering niet te verkrijgen. Volgens de dealer heeft dit iets met de sensoren te maken. Jammer.

Voor de gadgetfreaks en smartphone adepten kan ik nog de app Link MyCitroën aanraden. Een leuke feature die routegegevens van het voertuig doorgeeft via Bluetooth.

Dus al bij al een zeer complete auto.
Later meer over mijn rijervaringen die tot nu toe hoofzakelijk positief te noemen zijn.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.