Citroën Grand C4 Picasso e-HDi 115 Business (2014) #9
autoreview
Signalement
Uitvoering | Grand C4 Picasso e-HDi 115 Business |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 5 km |
KM-stand laatst | 250 km |
C'est arrivé près de chez nous
- 250 km
Yes! Zelf rijdende in mijn oude 306-je is mijn vriendins leaseauto altijd dé gezinsautos. Dus stiekem ook mijn auto vind ik zelf ;)
Na een half jaar voorlopers zoals een gare Opel Astra Sports Tourer 1.4 100PK Edition uit 2011 (die gaf op na enkele maanden. Wat een gare bak) en een 2014 Volkswagen Passat 1.4 TSI Blue Motion Trendline (dit was wel een heerlijke wagen) kwam afgelopen week eindelijk de bestelde Francaise binnen! En ze was goed! Het is de Airdream Business editie in Noir Onyx.
Waarom deze wagen? Ik zelf ben redelijk Citroen minded maar wilde niet pushen op het thuisfront. De grap was dat binnen budget een diesel MPV en restrictie van paar merken niets over blijft. Touran of kale Passat konden ook nog. Kwamen vanzelf hier uit tot mijn vreugde.
We hebben werkelijk nihil extra opties aangevinkt (op een Thule trekhaak na). Is deze wagen dan kaal? Niet bepaald! Opties zoals:
- achteruitrijcamera
- dubbele displays met alle mediagekte en 220V aansluiting
- lichtmetaal
- navi
- panoramaroof
- parkeersensoren
- tig knoppen op het stuur
- super veel comfort verlichting rondom bij in- en uitstappen
- 3e zitrij
- nightvision (ziet er geweldig uit. Ok Saab had het vorige eeuw al maar dit is digitaal)
- keyless entry (top!)
Wat kan ik zeggen na paar korte en een lange rit?
Een paar eerste inzichten in willekeurige volgorde.
Design
Ik vind dat Citroen zijn best heeft gedaan wat te maken van een MPV. De meeste MPV's vind ik lelijk (Touran) tot aardig (S-Max) maar deze oogt zeker in het zwart als een heerlijk futuristische auto. Zowel van buiten als van binnen oogt het chic. Ook de materialen komen heel eind in de buurt van bv de eerder genoemde passat. De keus voor het display in het midden i.c.m. het panoramadak geven een waanzinnig rustige blik vooruit (voorruit).
Hoe rijdt het?
De 85kw diesel trekt er nog best aan. Binnen de bebouwde kom prima, op de snelweg trekt hij zeker lekker door en voor je het weet rijd je in zijn 4 of 5 al 140. En dan heb je nog zat over. De Passat en een 2e generatie Focus liggen merkbaar veel strakker op de weg en in bochten, maar dit doet zeker niet zwalkend aan. Ik noem het neutraal. Hoog op de bok en met de ruiten heb je uitstekend zicht. De B-stijl wordt vaak genoemd maar ik heb er geen last van. Zicht op de neus is slecht en ontbrekende sensoren vind ik voorin parkeren nog een crime. Went hopelijk.
Ruimte
Royaal, zeker voorin met veel aflegvakken en bergruimtes (Passat was minimaal hierin). Drie kinderstoelen op de 2e rij gaat ook weer soepel (passat en astra was ellendig, 2012 Zafira C ervoor genot). 3e rij stoelen ook best royaal voor kinderen en kleine volwassenen. De kofferbak helemaal erachter valt tegen, maar dat zou ik moeten zien op vakantie. De 2012 Zafira C was gigantisch (3e rij ontbrak daar). Ook de Passat heeft gigantische berging en ook onder laadvloer. Ik zal het eens oordelen als 3e rij uit de C4GP is. Met 3e rij onder de vloer is het ok, maar niet top.
En verder?
Audio is standaard en ik moet nog wat afstellen want nu te veel bass. Hele media spektakel is leuk. Aansluitingen voor USB, iPhone (ondersteund!), bluetooth, 220V, aux en het werkt allemaal prachtig. Als je niet zo technisch bent kan het best inkomen zijn kan ik me voorstellen. Voor mij werkt het simpel.
Comfort: eerste indruk van de stoelen is niet optimaal voor 1.88.
Zal de komende jaren de updates blijven aanvullen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.