Citroën Grand C4 Picasso e-HDi 115 Business (2014) #7

autoreview

Citroën C4 Grand Picasso
Citroën C4 Grand PicassoCitroën C4 Grand PicassoCitroën C4 Grand PicassoCitroën C4 Grand PicassoCitroën C4 Grand PicassoCitroën C4 Grand PicassoCitroën C4 Grand PicassoCitroën C4 Grand PicassoCitroën C4 Grand PicassoCitroën C4 Grand PicassoCitroën C4 Grand PicassoCitroën C4 Grand PicassoCitroën C4 Grand PicassoCitroën C4 Grand PicassoCitroën C4 Grand PicassoCitroën C4 Grand PicassoCitroën C4 Grand PicassoCitroën C4 Grand PicassoCitroën C4 Grand PicassoCitroën C4 Grand PicassoCitroën C4 Grand PicassoCitroën C4 Grand PicassoCitroën C4 Grand Picasso

Signalement

UitvoeringGrand C4 Picasso e-HDi 115 Business
Versnellingen6, Semi Automaat
Bouwjaar2014
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf34 km
KM-stand laatst172.000 km
Lezerswaardering: 70%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Een prima begin

  • 1.037 km

Ik heb deze auto nu sinds een paar dagen en hij maakt de beloftes meer dan waar! Het zitcomfort van mijn vorige auto, een Volvo V50 mis ik eigenlijk niet eens meer, de electronische koppeling (ETG) vergt wel nog enige gewenning, de auto schakelt daarmee namelijk vrij snel door naar een hogere versnelling.

Vooralsnog rijd ik dan ook voornamelijk in de manual stand, zodat je zelf het schakelmoment bepalen kunt. Waarschijnlijk kan je ook de ecostand uitschakelen maar dat moet ik nog uitzoeken.

Eerst maar eens de boel ingesteld, de gebruikersvriendelijkheid van het systeem is echt opgevallen, alles wordt stap voor stap beschreven in het instructieboekje, dat ook digitaal op de display zichtbaar is.

Wat ik wel mis, maar dat is mijn eigen fout is een instelbare lendensteun... Die zit er niet op maar ik moet zeggen dat ik hem nu ook niet echt mis, hoop maar dat dat zo blijft.

Geen spijt

  • 3.100 km

Inmiddels ruim 3000 km gereden en steeds beter gewend aan de diverse functies en toetsen. De auto komt prima mee in het verkeer, al is het natuurlijk niet de snelste uitvoering. De ETG functioneert prima en je raakt er snel aan gewend.

Wel is het rijgeluid op winderige dagen beter hoorbaar als bij mijn vorige auto, een Volvo V50. Natuurlijk is de C4 hoger, maar vandaag zag ik dat het licht klapperende geluid dat ik af en toe hoor, wordt veroorzaakt door de ruitenwissers die vibreren als ze niet in gebruik zijn.

Binnenkort de eerste lange rit door o.a. de Ardennen en de Alpen, ben benieuwd hoe de 1.6 zich daar gedraagt.

Echt een kilometervreter

  • 10.987 km

De eerste grote zakelijke reis achter de rug, begonnen in de Belgische Ardennen, daarna door naar Parijs en vervolgens via Geneve, de Franse Alpen,de Provence, de Cote d'Azur, de Midi Pyrenees, Lot, Dordogne en Afsluitend de Aquitaine.

Ik kan maar een ding zeggen, de C4 Grand Picasso is in alle opzichten een op en top reisauto. De hogere zitpositie in combinatie met de overzichtelijkheid van alle functies op het dashboard, en de uitstekende rij eigenschappen onder diverse omstandigheden maken deze auto wat hij is, een werkpaard met de nodige luxe.

De bergritten in de Ardennen, Jura, Alpen vormen geen probleem. Net zo min als de bochtige wegen in de Provence en Dordogne.
De 115 pk sterke Turbodiesel komt prima mee in het verkeer al zou ik de volgende keer denk ik toch gaan voor de 150 pk versie.

De Etg versnellingsbak is me meer en meer gaan bevallen, heerlijk in de stedelijke omgeving, maar ook als je even snel wilt optrekken om in te halen, je kunt immers ten allen tijde handmatig een lagere versnelling selecteren. De electronische handrem vergt ook gewenning, wanneer je na een stop een heel klein stukje rijd, weer stopt dan loopt de auto iets achteruit alvorens hij weer de handrem inschakeld.

Een minpuntje zijn voor mij de onder bepaalde omstandigheden licht vibrerende ruitenwissers, de rubbers klapperen dan licht tegen de voorruit. Ook maakt de dakrails soms een brommend geluid.

Rammelend geluid

  • 26.000 km

Al sinds ik de auto heb maakt deze regelmatig een soort rammelend of krakend geluid. Eerst vermoede ik dat het de ruitenwisser betrof die tegen het raam klapperde, maar nu ik er wat langer mee rijd ben ik erachtergekomen dat het bij de raamstijlen wegkomt. Deze zijn doorgetrokken vanaf de dakrails langs de voorruit. Aangezien de auto toch voor zijn eerste beurt moest, na 25000 kilometer dit irritante geluid ook gelijk gemeld aan de dealer. Bij het ophalen van de auto werd mij verteld dat het probleem gevonden was, de rails moet beter vastgezet worden en er moesten wat extra bevestigingen besteld worden. Binnenkort moet dit irritante geluid dus ook verleden tijd zijn! Dan blijft alleen de iets te gevoelig afgestelde achteruitrijcamera over, zodra er een beetje vochtigheid is, is die al van slag...
voor de rest nog steeds super tevreden over het comfort van deze auto.

Oplossing voor het rammelende geluid

  • 27.738 km

Vanochtend met de auto volgens afspraak bij de garage geweest. De bestelde onderdelen en hier en daar extra kit moesten het probleem van de rammelende raamstijlen verhelpen. Na een klei uurtje was de auto weer klaar, maar het echte testen kon ik pas vanavond doen tijdens de 80 kilometer lange snelwegrit naar huis. Helaas heeft de eerste poging niet het gewenste resultaat opgeleverd, sterker nog het geluid lijkt te zijn verergerd. Hopenlijk hebben ze nog meer trucjes...

Blijft een kilometervretertje

  • 44.000 km

Na het laatste bezoek aan de dealer, voor de 25.000 kilometer beurt vliegen de kilometers erbij. tot op heden hebben zich geen problemen meer voorgedaan en kan ik alleen maar zeggen dat het echt een rijauto is, geen snelheidsmonster maar echt een ideale gezinsauto goed voor kilometers rijplezier.

Op wat kleine problemen na... Prima!

  • 153.000 km

Inmiddels staat de teller op 153.000 kilometer en eigenlijk ben ik op het vervangen van een spanrol na geen problemen tegengekomen. Het kraken van het stuur werd opgelost met het invetten van het afdichtingsrubber. De auto heeft zich verder uitstekend gehouden in de afgelopen 2,5 jaar. Nu is het tijd voor het uitkiezen van een nieuwe, weet nog niet of het weer een Citroen C4 Grand Picasso zal worden maar wat mij betreft zeker een prima kanshebber. Het schijnt dat de navigatie sterk is verbeterd door de komst van Tom Tom kaarten en software, ook het comfort van de auto is vebeterd door het kiezen voor een echte automaat in plaats van de electronische koppeling. Al moet ik bekennen dat de nieuwe Peugeot 5008 of de Skoda Kodiaq me ook aanspreken qua vormgeving mnaar daar zijn verder nog geen prijzen van beschikbaar helaas.

Inleveren

  • 172.000 km

Zojuist de auto bij een respectabele 172000 kilometer ingeleverd. Enige echt noodzakelijke was het vervangen van de achterbrug, een schijnbaar bekend euvel voor dit type. Door de komst van een nieuwe auto is dit niet meer gebeurd.
De nieuwe is wederom een C4 Grand Picasso geworden.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.