Citroën Grand C4 Picasso 2.0 HDiF 138 Ligne Business (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Grand C4 Picasso 2.0 HDiF 138 Ligne Business |
---|---|
Versnellingen | 6, Semi Automaat |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 70.500 km |
KM-stand laatst | 150.000 km |
De eerste indrukken
- 71.500 km
Sinds 1 april rij ik in deze Citroen.
Deze leaseauto is van een collega geweest. De auto is totaal anders dan mijn vorige auto (Honda Civic), maar is wel veel meer gezinsauto en dat is wat we op dit moment ook wensten.
Hoewel geen nieuwe leaseauto vallen op dit moment toch al een paar zaken op:
Positief:
- de hoge zit
- door de EB6V (de semi automaat) ga je vanzelf relaxter rijden
- goede stereo
Negatief:
- meer windgeruis
- de EB6V is in automatische mode zeer langzaam, want niet bevorderlijk is bij het inhalen)
Benzineverbruik:
Hierover kan ik nog niets zeggen, maar bij een volgende review zal ik dat aanvullen.
Overig:
Binnenkort zal er een trekhaak onder worden gezet, ik ben benieuwd hoe deze auto onze caravan gaat trekken. Ook daarover volgt meer info, aangezien we in juni naar Spanje afreizen.
Terug van vakantie
- 88.000 km
Inmiddels heb ik de auto nu zo'n 3 maanden in mijn bezit.
Ervaringen:
De auto is zeer praktisch en ruim. Het is een auto om relaxed mee te rijden. Ook de semi-automaat nodigt niet uit tot "snelheid" maken. De gemiddelde gebruikerserervaring deel ik dan ook, te weten: langzaam opschakelen, geen goede kick-down (maar het is dan ook geen echte automaat). Ik weet niet of de nieuwe variant (de EGS van Citroen) een verbetering is.
De kwaliteitsbeleving is niet zoals in mijn vorige auto (Honda Civic, zie review), maar kan er beslist mee door.
Verbruik:
Het verbruik ligt rond de 7 liter per 100 km (zeg maar 1 op 14). Het valt mij niet tegen in ieder geval
Bijzonderheden:
Er is eenmalig een keer het rechterachterportier in het slot gevallen waardoor de deur van buitenaf niet meer openging. Dealer Dijkstra (te Heerenveen) had het nog niet eerder meegemaakt.
Caravanervaring:
Achter de auto hebben wij een forse caravan (van ca 1300 kg) gehangen. Dit ging prima richting Spanje (via Milau, Frankrijk). Een aantal forse klims, maar dat verliep prima.
Wel merk je dat je met flink wat gewicht op stap bent.
De terugweg is via Lyon/Dyon gegaan. Ook dit verliep prima. Gemiddelde snelheid lag op 100 km/u in Frankrijk en da's een fijne snelheid om mee te rijden. Het gemiddeld verbruik tijdens de vakantie lag op 1 op 9.
AANDACHTSPUNT:
Bij dit soort auto's die een relatief hoog maximum gewicht kennen (rond de 2300 kg inclusief belading), zit je snel aan te maximum van 3500 KG wat je mag trekken zonder E-rijbewijs. Wees je daar bewust van!
Check het voor de zekerheid via caravantrekker.nl
Binnenkort gaat de auto voor de 90.000 beurt. Dan wat meer bijzonderheden over de techniek.
150.000 km
- 150.000 km
Al weer een ruime tijd geleden dat ik wat over de auto heb geschreven.
In minder dan een jaar er 80.000 km bij gereden. De auto heeft in de afgelopen week z'n 150.000 km-beurt bij Citroendealer Dijkstra te Heerenveen gehad. Er waren geen bijzonderheden
Positieve punten van de auto:
+ ruimte, voorin en achterin (er kunnen echt 3 kinderstoelen zonder problemen worden geplaatst (en alle 3 met isofix)
+ de 2 extra stoelen op de 3e zitrij
+ zeer goede audio-installatie
+ zicht rondom
+ hoge zit ivm overzicht
+ de gerobotiseerde versnellingsbank ivm filerijden
+ automatische handrem
+ betrouwbaarheid
Minpunten:
- de gerobotiseerde versnellingsbak en dan specifiek het versnellen van bijv 100 naar 120; dit maakt de auto verschrikkelijk traag
- harde kunstoft delen op de deurpanelen
- armsteun in het midden van de auto, begint slijtplekken te vertonen
- stoelen op de 2e zitrij niet altijd gemakkelijk neerklapbaar (meerdere keren proberen)
- na update software van autoradio/navigatie (meest recente versie is in november geinstalleerd) is deze een stuk trager geworden
- de ingebouwde carkit: zeer slechte verstaanbaarheid (zowel bij mij als degene die belt/gebeld wordt), galm
Samenvattend:
Hoewel ik in eerste instantie zeer sceptisch was over Citroen, ben ik aangenaam verrast door de betrouwbaarheid van deze (Franse) auto. Ik zou hem zelf als leaseauto niet hebben uitgezocht, maar uiteindelijk is toch alles prima verlopen.
De komende 3 a 4 maanden nog sturen met deze auto en dan tijd voor een nieuwe, want dan staat deze auto op de 180.000.
Inmiddels al vergevorderd met het orienteren, maar wel lastig. Gaan we voor goedkoop (in bijtelling), voor emotie (een mooie, maar minder praktische auto), of voor ruimte en groot (en dus gauw een 25% auto).
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.