Citroën Grand C4 Picasso 2.0 HDiF 138 Ligne Business (2009)

autoreview

Citroën C4 Picasso
Citroën C4 PicassoCitroën C4 PicassoCitroën C4 PicassoCitroën C4 PicassoCitroën C4 PicassoCitroën C4 PicassoCitroën C4 PicassoCitroën C4 PicassoCitroën C4 PicassoCitroën C4 PicassoCitroën C4 PicassoCitroën C4 PicassoCitroën C4 PicassoCitroën C4 PicassoCitroën C4 PicassoCitroën C4 PicassoCitroën C4 PicassoCitroën C4 PicassoCitroën C4 PicassoCitroën C4 PicassoCitroën C4 PicassoCitroën C4 PicassoCitroën C4 PicassoCitroën C4 PicassoCitroën C4 PicassoCitroën C4 PicassoCitroën C4 PicassoCitroën C4 PicassoCitroën C4 Picasso 5-zitsCitroën C4 Picasso 5-zits

Signalement

UitvoeringGrand C4 Picasso 2.0 HDiF 138 Ligne Business
Versnellingen6, Semi Automaat
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf70.500 km
KM-stand laatst150.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste indrukken

  • 71.500 km

Sinds 1 april rij ik in deze Citroen.
Deze leaseauto is van een collega geweest. De auto is totaal anders dan mijn vorige auto (Honda Civic), maar is wel veel meer gezinsauto en dat is wat we op dit moment ook wensten.
Hoewel geen nieuwe leaseauto vallen op dit moment toch al een paar zaken op:

Positief:
- de hoge zit
- door de EB6V (de semi automaat) ga je vanzelf relaxter rijden
- goede stereo

Negatief:
- meer windgeruis
- de EB6V is in automatische mode zeer langzaam, want niet bevorderlijk is bij het inhalen)

Benzineverbruik:
Hierover kan ik nog niets zeggen, maar bij een volgende review zal ik dat aanvullen.

Overig:
Binnenkort zal er een trekhaak onder worden gezet, ik ben benieuwd hoe deze auto onze caravan gaat trekken. Ook daarover volgt meer info, aangezien we in juni naar Spanje afreizen.

Terug van vakantie

  • 88.000 km

Inmiddels heb ik de auto nu zo'n 3 maanden in mijn bezit.

Ervaringen:
De auto is zeer praktisch en ruim. Het is een auto om relaxed mee te rijden. Ook de semi-automaat nodigt niet uit tot "snelheid" maken. De gemiddelde gebruikerserervaring deel ik dan ook, te weten: langzaam opschakelen, geen goede kick-down (maar het is dan ook geen echte automaat). Ik weet niet of de nieuwe variant (de EGS van Citroen) een verbetering is.
De kwaliteitsbeleving is niet zoals in mijn vorige auto (Honda Civic, zie review), maar kan er beslist mee door.

Verbruik:
Het verbruik ligt rond de 7 liter per 100 km (zeg maar 1 op 14). Het valt mij niet tegen in ieder geval

Bijzonderheden:
Er is eenmalig een keer het rechterachterportier in het slot gevallen waardoor de deur van buitenaf niet meer openging. Dealer Dijkstra (te Heerenveen) had het nog niet eerder meegemaakt.

Caravanervaring:
Achter de auto hebben wij een forse caravan (van ca 1300 kg) gehangen. Dit ging prima richting Spanje (via Milau, Frankrijk). Een aantal forse klims, maar dat verliep prima.
Wel merk je dat je met flink wat gewicht op stap bent.
De terugweg is via Lyon/Dyon gegaan. Ook dit verliep prima. Gemiddelde snelheid lag op 100 km/u in Frankrijk en da's een fijne snelheid om mee te rijden. Het gemiddeld verbruik tijdens de vakantie lag op 1 op 9.

AANDACHTSPUNT:
Bij dit soort auto's die een relatief hoog maximum gewicht kennen (rond de 2300 kg inclusief belading), zit je snel aan te maximum van 3500 KG wat je mag trekken zonder E-rijbewijs. Wees je daar bewust van!
Check het voor de zekerheid via caravantrekker.nl

Binnenkort gaat de auto voor de 90.000 beurt. Dan wat meer bijzonderheden over de techniek.

150.000 km

  • 150.000 km

Al weer een ruime tijd geleden dat ik wat over de auto heb geschreven.

In minder dan een jaar er 80.000 km bij gereden. De auto heeft in de afgelopen week z'n 150.000 km-beurt bij Citroendealer Dijkstra te Heerenveen gehad. Er waren geen bijzonderheden

Positieve punten van de auto:
+ ruimte, voorin en achterin (er kunnen echt 3 kinderstoelen zonder problemen worden geplaatst (en alle 3 met isofix)
+ de 2 extra stoelen op de 3e zitrij
+ zeer goede audio-installatie
+ zicht rondom
+ hoge zit ivm overzicht
+ de gerobotiseerde versnellingsbank ivm filerijden
+ automatische handrem
+ betrouwbaarheid

Minpunten:
- de gerobotiseerde versnellingsbak en dan specifiek het versnellen van bijv 100 naar 120; dit maakt de auto verschrikkelijk traag
- harde kunstoft delen op de deurpanelen
- armsteun in het midden van de auto, begint slijtplekken te vertonen
- stoelen op de 2e zitrij niet altijd gemakkelijk neerklapbaar (meerdere keren proberen)
- na update software van autoradio/navigatie (meest recente versie is in november geinstalleerd) is deze een stuk trager geworden
- de ingebouwde carkit: zeer slechte verstaanbaarheid (zowel bij mij als degene die belt/gebeld wordt), galm

Samenvattend:
Hoewel ik in eerste instantie zeer sceptisch was over Citroen, ben ik aangenaam verrast door de betrouwbaarheid van deze (Franse) auto. Ik zou hem zelf als leaseauto niet hebben uitgezocht, maar uiteindelijk is toch alles prima verlopen.

De komende 3 a 4 maanden nog sturen met deze auto en dan tijd voor een nieuwe, want dan staat deze auto op de 180.000.
Inmiddels al vergevorderd met het orienteren, maar wel lastig. Gaan we voor goedkoop (in bijtelling), voor emotie (een mooie, maar minder praktische auto), of voor ruimte en groot (en dus gauw een 25% auto).

6,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.