Citroën Grand C4 Picasso 2.0 HDiF 138 Ligne Business (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Grand C4 Picasso 2.0 HDiF 138 Ligne Business |
---|---|
Versnellingen | 6, Semi Automaat |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand laatst | 145.000 km |
ERVARINGEN
- 17.000 km
Vlak voor de zomervakantie is de auto afgeleverd. Met gemengde gevoelens had ik er naar uitgekeken. Ik reed met veel plezier in de Volvo V50, maar vanwege de ruimte, of liever het gebrek daaraan, heb ik als opvolger voor de Grand Picasso gekozen. Een busje, naar mijn gevoel. Je zit niet in een stoel maar er op en het rijdt allemaal wat gezapiger. Wat niet persé nadelig is, want de V50 was naar mijn idee wel erg stug geveerd. De enorme vooruitgang zit hem natuurlijk in de ruimte. Voorin een heel ruimtelijk gevoel en op de 2e zitrij 3 aparte stoelen voor de 3 kinderen. En daarachter of heel veel laadruimte of nog 2 vriendjes die mee kunnen.
Dan de EB6V versnellingsbak. Hierover heb ik mijn twijfels gehad, maar ik las van diverse gebruikers dat dit uiteindelijk wel went. Tja, na 17.000 km ben ik er nog niet aan gewend. Het schokkerig aangrijpen van de koppeling en het schakelen op het moment dat je net nog wat gas bij wil geven (en daardoor extra vertraging door de trage kickdown) doet mij verlangen naar of een echte automaat of een handgeschakelde auto. Ook is het stoten/kantelen van de motor in de file sterk merkbaar. En daar had ik juist het voordeel van de EB6V verwacht. Steeds vaker maak ik nu gebruik van de flippers om handmatig te schakelen. Na een aanpassing van de software is het wel iets minder slecht geworden, maar een gevolg is wel dat je bij het in beweging komen veel gas moet geven en met een lang slippende koppeling wegrijdt.
Ondanks dat het dezelfde 2.0 diesel als van de V50 is, met minder koppel weliswaar, is de felheid er duidelijk uit. Dit komt ook door het fors hogere gewicht van de Picasso. En dat is weer plezierig bij het rijden met een caravan. In de auto heb je nauwelijks last van de reacties van de caravan bij het rijden. De prestaties zijn dan voldoende.
Wat wel duidelijk merkbaar is, is de zijwindgevoeligheid. Een meevaller is de kwaliteit van de stoelen. Na de goede Volvo stoelen hield ik mijn hart vast, maar de Picasso stoelen zijn prima. Alleen blijf ik verbaasd dat er nog steeds auto\'s verkocht worden met een niet traploos verstelbare rugleuning. Wat is hier het voordeel van?
De Ligne Business uitvoering is zeer compleet. Alles behalve Xenon verlichting en parkeer sensoren voor zit er op. Nadeel is wel dat het bedienen van de vele functies niet altijd zonder het boekje lukt. Ik ben onderweg een half uur bezig geweest om de klok op wintertijd te krijgen.
Plus
- ruimte
- compleet
- veelzijdigheid interieur
Min
- EB6V versnellingsbak
- zijwindgevoeligheid
- menustructuur van alle knopjes op het stuur
- rumoerige (diesel)motor
PROBLEMEN
- 17.000 km
Na mijn klacht over de EB6V is er nieuwe software geïnstalleerd. Dit is wel een verbetering, maar ik ben er nog steeds niet enthousiast over. Daarnaast vraag ik mij af waarom de auto niet standaard met deze aanpassing is afgeleverd, omdat ik hier meer problemen over gelezen heb.
Sindskort is de radio ontvangst een stuk slechter. Hier nog niet over gereclameerd.
update na bijna 2 jaar en 95.000 km
- 95.000 km
Een update is natuurlijk wel op zijn plaats na 95.000 km. Het is nog steeds een praktische, probleemloze auto, maar die ... EB6V. Deze robotbak verpest echt het rijplezier van deze auto. Na 40.000 km bleek de koppeling versleten en is er een nieuwe koppeling gemonteerd. Kennelijk gaat de combinatie EB6V en caravan niet samen. Dit wordt nu ook erkend door de dealer. Blijft toch raar dat de versie met EB6V zelfs 100 kg méér mag trekken dan dezelfde motorisering met handbak. Naast dit probleem blijft het karakter en het opschakelen heel vervelend. Heel veel km's heb ik de flippers gebruikt, maar ook dan slipt of schokt de koppeling regelmatig. Ondanks diverse software updates.
U begrijpt dat we met enige zorg de zomervakantie zien naderen...
update 145.000
- 145.000 km
Tot een km stand van 95.000 trillingloos met de auto gereden. Na iedere bandenwissel was er wel extra balanceren/finish-balanceren nodig. Vanaf 95k km is het mis.
Ongeveer 1-2 maanden voor deze km stand is er schade geweest linksvoor. Hierdoor zijn oa. de veerpoot en spoorstang vervangen.
Vanaf deze km stand voortdurend bezoeken gebracht aan dealer en bandenspecialis. Dit heeft geleid tot het vervangen van banden, velgen (!), een fuseekogel en beide aandrijfassen (en ik vergeet vast nog wel iets).
Na het laatste bezoek – waarbij volgens mij de aandrijfassen zijn vervangen – zijn de klachten verminderd, maar niet verdwenen.
Vanaf 140k km is het weer acceptabel maar niet weg.
Onverwacht bericht gekregen van mijn werkgever dat ik een andere auto kan gaan bestellen. Dit is mijn shortlist:
- Peugeot 5008
- Skoda Superb combi
- Ford Mondeo C-max, Mondeo station of S-max
- (Volvo V60, alleen omdat ie zo mooi is)
Wensen: een beter rijdende auto dan de Picasso, ruimte voor 3 opgroeiende kinderen en trekvermogen 1300kg.
En dat toen bleek een Volvo V70 tot de mogelijkheden behoren. Niet eerder heb ik zo snel een auto besteld...
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.