Citroën Grand C4 Picasso 2.0 HDiF 138 Ligne Business (2007)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Grand C4 Picasso 2.0 HDiF 138 Ligne Business |
---|---|
Versnellingen | 6, Semi Automaat |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand laatst | 185.000 km |
Toch weer een nieuwe
- 185.000 km
Met ruim 185.000 km op de teller is het een goed moment de balans op te maken.
Het feit dat ik al een nieuwe (Grand C4 Picasso HDi 150 EGS Ligne Business) besteld heb geeft al aan waar de balans naar doorslaat. Maar eerlijk gezegd, zonder mijn drie kids zou ik niet in een bus rijden maar in een Mondeo, ix35, Passat of iets dergelijks. Ik heb de afgelopen maanden heel wat auto's bekeken maar letterlijk geen enkele (tot aan 40.000 euro) heeft 3 fatsoenlijke zitplaatsen op de 2e zitrij. Zelfs de 5008, met dezelfde bodemplaat, en net als de Picasso met drie gelijkwaardige stoelen, geeft de middelste passagier door een onzinnig doorlopende middenconsole geen voetenruimte. Het was 'm bijna geworden (rijdt heerlijk), totdat de familie achterin kroop. De super irritante A-stijl hielp ook al niet echt, trouwens.
Kortom, gedurende mijn maandenlange zoektocht naar iets anders ging ik mijn Picasso steeds meer waarderen. Als je die ellendige gerobotiseerde versnellingsbak wegdenkt (diverse malen gerepareerd), kan ik eigenlijk niet anders concluderen dat het al die 185.000 km een betrouwbare bak is gebleken. Geen enkel mankement onderweg gehad. En zoals meerderen al concludeerden, hij nodigt uit om rustig te gaan rijden, en dat scheelt aardig in de boetes en in je eigen energiegebruik, veel relaxter. Maar ook bij kruissnelheden van 150 à 160 is het lekker toeren.
Het vele gemekker over het trage schakelen begrijp ik niet. Ik kan met een handbak nauwelijks sneller schakkelen dan met de flippers, tenminste als de bak goed werkt. Maar ik hoop echt dat die EGS beter is, zoals ze beloven. Dat geldt ook voor het terugschakelen bij een 'kick down' op een provinciale weg bij inhalen; het schakelt stevast een versnelling teveel terug waardoor je volledig geparkeerd op de linkerbaan zit (met een gebroken neus als je niet oppast).
Wat kan ik nog meer opmerken:
- de lampunits voor dim- en stadlicht vreten lampen (en ik pak die halogeen lampen niet vast); geukkig zijn ze redelijk eenvoudig te vervangen
- de wagen is een echte windvanger
- geen rammeltjes na 185.000; dat mag gezegd worden
- functie automatische parkeerrem en hill-asist zeer prettig (behalve de positie op het dashboard)
- boven de 100 geen raam open doen, want gaat deze door de anti-klem werking niet meer dicht
- de koeling is niet afdoende bij warm weer
- de regensensor is een echte ramp; het kan bij de minste motregen al in de hoogste versnelling gaan; volledig onvoorspelbaar en daardoor nutteloos; sterker nog, je mist daardoor in feite een regelbare interval
- de wagen is een waanzinnige pakezel; alles wat de familie zomers klaar zet gaat er in
- de vering valt me tegen voor een Citroën; behoorlijk stug, zeker op de achterbank - jammer dat Citroën haar identiteit alleen op de duurste uitvoeringen mogelijk maakt
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren