Citroën Grand C4 Picasso 2.0 HDiF 138 Exclusive (2009)

autoreview

Citroën C4 Picasso
Citroën C4 PicassoCitroën C4 PicassoCitroën C4 PicassoCitroën C4 PicassoCitroën C4 PicassoCitroën C4 PicassoCitroën C4 PicassoCitroën C4 PicassoCitroën C4 PicassoCitroën C4 PicassoCitroën C4 PicassoCitroën C4 PicassoCitroën C4 PicassoCitroën C4 PicassoCitroën C4 PicassoCitroën C4 PicassoCitroën C4 PicassoCitroën C4 PicassoCitroën C4 PicassoCitroën C4 PicassoCitroën C4 PicassoCitroën C4 PicassoCitroën C4 PicassoCitroën C4 PicassoCitroën C4 PicassoCitroën C4 PicassoCitroën C4 PicassoCitroën C4 PicassoCitroën C4 Picasso 5-zitsCitroën C4 Picasso 5-zits

Signalement

UitvoeringGrand C4 Picasso 2.0 HDiF 138 Exclusive
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf10 km
KM-stand laatst130.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste indruk

  • 1.020 km

Sinds vorige week de berijder van een Citroën C4 Grand Picasso 2.0 HDiF Exclusive automaat. Het is een hele mond vol maar dan krijg je ook heel veel auto voor terug.

Allereerst waarom de C4 Picasso?
Om deze keuze uit te leggen moet je eigenlijk kijken waar de auto voor gebruikt wordt. Bij mij is dat heel veel zakelijke kilometers gecombineerd met heel veel vakantiekilometers met ons gezin met drie kinderen. Dit resulteerde in twee eisen:
a. een automaat (ivm de files)
b. drie gelijkwaardige zitplaatsen op de achterbank

Vooral de drie gelijkwaardige zitplaatsen is voor veel auto's een probleem. Heel veel stationwagens vallen af omdat de middelse zitting gewoon beroerd is. 1200 kilometer tegen een armsteun aanzitten is zelfs voor een kind niet geweldig.

Wat blijft er dan te kiezen:
De genoemde Picasso
De VW Touran
De Renault Grand Scenic
De Ford S-MAX

De Touran is afgevallen omdat ik deze gewoon niet mooi vind. Smaken verschillen maar de Touran is zonder enige creativiteit vormgegeven. Bovendien vind ik deze auto op de een op andere manier klein aandoen. Komende vanuit een Passat is het Golf gehalte iets te hoog. Wel een hele mooie DSG-automaat overigens.

De Scenic is afgevallen omdat ik dat model onderhand wel ken. Niet voor niets is het nieuwe model in aantocht.

De S-MAX was als handgeschakelde versie nog wel te doen binnen het leasebudget maar de automaat werd uiteindelijk een beetje te gek. Zeker omdat de S-MAX eigenlijk op 18' velgen hoort en met een beetje aankleding kwam de automaat boven de € 50.000,-. Wel een hele fijne auto overigens en ik heb de handgeschakelde versie nog wel serieus overwogen.

Uiteindelijk had ik bij de Citroën het beste gevoel en een uitgebreide proefrit verraste mij aangenaam. Uitgesproken sportief zal een Citroën nooit worden maar het door mij gevreesde overhellen en vaag sturen viel erg mee.

Wel heb ik bewust gekozen voor de volautomaat en niet voor de EB6V versnellingsbak. De EB6V vind ik gewoon niet prettig schakelen, ook omdat ik een stevige rijstijl heb houdt deze bak bij het schakelen te veel in naar mijn smaak.

DE EERSTE ERVARINGEN:
Deze Citroën levert echt een geweldig limo-gevoel. De zéér complete uitrusting in combinatie met de zachte vering en de automaat geven een comfort ervaring die voor mij compleet nieuw is.
Geluid dringt nauwelijks door tot het interieur vanwege het gelaagde glas rondom en de stille motor.
Op de een of andere manier heb je in deze auto niet meer de neiging om hard te willen rijden. stoplichtsprintjes laat je aan anderen over en op de snelweg is 140-150 wel zo'n beetje het maximum voor je gevoel. Harder kan makkelijk maar het nodigt niet uit.

De kinderen zijn helemaal wild met deze auto. Het lichte interieur (panoramadak), de klaptafeltjes, 7 stoelen en allerlei lampjes geven op de een of ander manier diverse mogelijkheden tot vertier.
Ook de verstelbare stoelen worden als prettig ervaren.

Zijn er na deze lofzang ook nog nadelen. Ja, een paar.
Het eerste nadeel is de kosten. € 47.000,- is toch wel veel geld voor een Citroën C4 picasso. Daarnaast ligt door de automaat het verbruik wel hoog. Mogelijk daalt dat nog naarmate er meer kilometers komen iets maar momenteel zit ik op 1 op 12/13 met de eerste 2 tankbeurten.
Zeker op hogere snelheid (140/150) geeft de boordcomputer 1 op 10 waarden aan. Dat is toch wel aanzienlijk hoger als de Passat.
Het is ook best een zware auto met een gewicht van ruim 1700 kilo dus dat komt het verbruik niet ten goede.

Een andere nadeel is de wat onhandige instap naar de derde zitrij. Bij het naar voren klappen van de stoelen van de tweede rij is het terugklappen geen soepele beweging en komt de gordel tussen de stoelen. Voor ons is de derde zitrij een "nice to have" optie en worden deze extra stoelen niet frequent gebruikt.

Een laatste nadeel is dat in vergelijking met lagere auto's de zijwindgevoeligheid duidelijk iets hoger is.

Kortom tot nu toe een tevreden gebruiker, ik zal de review up-to date houden als er nieuwe zaken te melden zijn.

PROBLEMEN:
Tot nu toe niet.

Stil going strong

  • 17.000 km

Valt er eigenlijk iets te melden als een auto het probleemloos doet. De auto bevalt nog steeds prima. Laatst nog even de nieuwe Toyota Verso bekeken maar daar tref ik toch niet de ruimte van de Grand Picasso aan. Geen spijt dus.

Het verbruik schommelt rond de 7,5 tot 8,0 liter per 100km. Vooral in de stad (hoog gewicht) en bij snelle snelwegritten (+140) loopt verbruik hard omhoog. Inmiddels de eerste vakantietocht afgelegd en met 5 personen en bagage een probleemloze reis gehad. De 1200 kilometer binnen de 10 uur afgelegd inclusief de plaspauzes.

Er hebben zich nog geen storingen aangedient. Alleen de slordig gemonteerde parrot mogen ze binnenkort eens netjes bevestigen.

Een opmerkelijk punt. Ik had een 13 polige trekhaak besteld maar er zit een 7 polig ding onder geschroeft.

Al met al nog steeds in mijn nopjes met de Picasso. Vooral blij met de volautomaat na het lezen van veel negatieve reacties rond de EB6V

Vakantiepret

  • 29.000 km

Na bijna 30.000 km bevalt de auto nog steeds buitengewoon goed. De garage heeft de auto nog niet gezien en ik kan geen enkel mankement bedenken.

Tijdens recente vakantie door Italië veel plezier gehad van de ruimte van de auto. Twee kleine nadeeltjes dienden zich aan. Op echt slecht wegdek lijken de achterwielen soms wat te stuiteren en het contact met de weg te verliezen. Dit geeft in dergelijke situaties een onzeker gevoel. Niks dramatisch en even alert zijn bij ribbels en kuilen maar in dergelijke situaties verwacht je juist van en Citroën een zwevend tapijt.

Het andere nadeel is dat mijn kinderen op bergwegen sneller wagenziek lijken te worden dan in mijn voorgaande auto's.

Het mag duidelijk zijn dat er heel veel voordelen tegenover staan. Vooral de volautomaat is echt heel goed. Schakelt als dan moet en niet als je het niet wil. Lijkt aan te voelen als je een berg af rijdt en laat dan de auto goed afremmen op de motor.

De kinderen vermaken zich prima achterin met de klaptafeltjes en hebben alledrie echt voldoende bewegingsvrijheid. Ook door de iets hogere zit kijken ze vaak net over de vangrail heen waar ze in een sedan of station precies op vangrailhoogte naar buiten kijken. Op de vangrail zijn ze toch echt eerder uitgekeken.

Het verbruik blijft zo rond de 1 op 13 maar bij een snelle rit met aanhanger ook wel rond de 1 op 11 gezien. Niet echt zuinig dus.

Eerste garagebezoek

  • 32.500 km

De kilometers gaan harder dan je denkt. Zit alweer 2500 km over de serviceinterval heen. En er is iets te melden. Eén van de standslichtjes is defect.

Vanwege het garagebezoek met een Volvo S60 D5 (185 PK) op pad geweest. En de duw in je rug is wel weer eens leuk om te voelen bij het vloeren van het gaspedaal. De Volvo voel je versnellen, de Citroën niet. Aan de andere kant loopt de Grand Picasso met deze motor wel zonder hysterie 160 km/u en dat is dan een wandeltempo. Overigens is de acceleratie veel sneller dan de fabrieksopgave. Enkele handgeklokte tijden liggen tussen de 11,5 en 12 seconden. Blijkbaar wil Citroën uit marketingreden met de EB6V versnellingsbak een betere tijd suggereren. Een ordinair stoplichtsprintje met een collega met 2.0 HDiF met EB6V wees uit dat de conventionele automaat seconden !! sneller is.

Goed het lichtje is gemaakt (samen met de reguliere zaken tijdens een beurt als filters en nieuwe olie) en we zien de garage waarschijnlijk over een half jaar bij 60.000 km wel weer.

Oostenrijk here we come

  • 49.000 km

Ja, ik kijk in dit verslag maar eens vooruit in plaats van achteruit. Volgende week een weekje op de lange latten en dus ook een retourtje Oostenrijk met de Picasso.

Terugkijkend kan ik namelijk heel kort zijn. De auto is prima! Ik heb absoluut geen spijt van mijn keuze al zou die op dit moment ook op de nieuwe Peugeot 5008 kunnen vallen. In de pers schrijft men over een iets strakker weggedrag bij de 5008 en dat kan de Picasso ook wel gebruiken. Laatst een paar keer beetje haast gehad (160+) en dan wens je een iets directer onderstel voor meer rust in de wagen. Bij een combinatie van slecht wegdek, wind, bochten en hoge snelheid sluipt er onzekerheid in de auto.

Een tweede nadeel waar je achterkomt met de wegen onder de pekel en strooizout is het reservoir van de ruitensproeiers. Ondanks de inhoud van 6 liter is het zo op. Dit omdat bij iedere sproei er ook twee maal op de koplampen wordt gespoten.

Vooruitkijkend kan ik alleen maar weer blij zijn met de auto met de komende wintersport voor de boeg. Het gezin ziet absoluut niet op tegen de reis omdat ze goed zitten in een prettige ambiance. En daar heb ik nou precies deze auto voor gekozen!

Tot slot de verbruikstussenstand. Dit schommelt tussen de 7,7 en 8,2 liter/100km. Niet echt zuinig dus maar dat ligt ook aan mijn grote voeten.

65.000 km zonder ook maar iets bijzonders.

  • 65.000 km

Even een korte update. Het is echt ongelofelijk saai maar er is echt niets bijzonders te melden. De vakantie in Oostenrijk maar ook een daaropvolgende vakantie in Frankrijk zijn beide met prima reizen gegaan. 1200 kilometers in minder dan 10 uur is echt prima te doen in zo'n Picasso met bepakt gezin.

Twee weken geleden kreeg ik een keer een melding van een storing aan de luchtgeveerde achteras. Ik merkte niets en de melding verdween na een kwartier. Ook in de garage was geen storing terug te lezen en voor de zekerheid is een contactje schoon gemaakt.
Ik was overigens in de garage voor een reguliere beurt en ook hier was niets bijzonders behalve het standaard onderhoud.

Het verbruik van de auto klimt iets maar dat komt vooral door de berijder die in het buitenland geniet van de ruimte op de wegen die we hier niet hebben.

Laatst in het buitenland in een huurauto weer een tijdje zelf moeten schakelen. Is best wel weer even leuk maar aan de andere kant merk je ook hoe snel een automaat went en hoe onlogisch het zelf schakelen eigenlijk is.

Het blijft een feest

  • 89.000 km

Even kort anders denkt iedereen dat ik gestopt ben met mijn review. Niets is minder waar maar er is gewoon weinig te melden. Nog steeds zeer tevreden.

Laatst even in een andere auto gereden (even geruild met een collega die ruimte nodig had) en ondanks dat ik er 60 PK bij kreeg en 5 seconde sneller bij de 100 was was ik blij om de Picasso weer terug te zien.

Verbruik is iets gedaald. Zet bewuster soms de airco uit als dat niet nodig is en gebruik de cruise control meer. Verbruik is nu 7,3 l/100km. Eigenlijk best netjes voor een automaat van 1700 kg.

Wat mij iedere keer weer opvalt in iedere andere auto waarin ik (mee)rijd is het extreem lage geluidsniveau van de Picasso. Misschien komt het door het gelaagde glas rondom maar zelfs in Volvo V70's en BMW 5 series heb je meer rijgeluiden.
Ik kan met mijn carkit bellen met 150km/u en dan nog hoort de andere partij nauwelijks achtergrond geluid. Super.

We gaan vrolijk op naar de 160.000 km en ik zou werkelijk niet weten met welke auto ik weer zo blij zou zijn.

Eerste maleur!

  • 92.000 km

Vond mijn auto op oudejaarsdag met de achterkant zo ongeveer op de grond. Meestal pompt de compressor de luchtvering binnen enkele tellen weer op de juiste hoogte maar daar slaagde de compressor deze keer niet in.
Met de kont over de grond naar de dealer gereden en die constateert een lekke luchtbalg. Ik heb er alle vertrouwen in dat dit snel gefixed kan worden en we weer vrolijk verder kunnen gaan met kilometers maken.

Wat mij betreft geen reden om het vertrouwen te verliezen in deze nog steeds zeer fijne Citroën.

Gaan we daar....

  • 107.000 km

Ik hoor het de leasemaatschappij nog zeggen bij het bestellen. Mijnheer tot 100.000 km geen enkel probleem met Citroën maar daarna...oeioei!

Laat ik voorop stellen dat de auto mij nog steeds prima bevalt en dat ik nog niet in de steek gelaten ben. Het blijft een bijzonder fijne, comfortabele auto die zich makkelijk en snel door het verkeer laat lopen. Uiteraard geen strepentrekker bij de stoplichten maar ik heb ook geen basebalpetje achterstevoren op mijn hoofd staan. Toch weten 320 Nm goed raad met de Picasso en bij een beetje gas ben je menig automobilist te snel af.

Er is zoals ik al verklapte toch een probleem. Bij constante snelheden wil de motor wat aarzelend oppakken als je iets wil versnellen. Een hikkende acceleratie is het gevolg. Niet zo comfortabel. De dealer heeft al wat zaken vervangen (waaronder EGR-klep) maar het heeft niet geholpen.

De betrouwbaarheid is er niet minder om en op de snelwegen (90% van mijn kilometers) heb ik er nauwelijks last van.

Ik moet nog 33.000 km dus ik denk dat ik het maar zo laat. Met een schuin oog kijk ik naar de volgende auto. Vooralsnog heeft de Peugeot 5008 de beste papieren!

Einde verhaal !

  • 130.000 km

Een nieuwe baan is het begin van een nieuw avontuur maar is het einde voor de Picasso.

Laat ik voorop stellen dat het jammer is dat deze zo fijne gezinsauto weg moet. Ik heb er met heel veel plezier in gereden. De auto heeft me nooit laten staan en ik heb veel schik gehad van de enorme ruimte.

Met 4 man en 4 fietsen naar de Ardennen voor een weekend, geen probleem! De kinderen hebben een vriendje te logeren en we moeten nog weg, geen probleem! Met 5 personen een week naar Frankrijk met veel spullen, geen probleem!

Toch komt de vraag wat ga je hierna rijden. Ik twijfel nog. In ieder geval wil ik iets meer een rijdersauto. Liefst iets snellers en een sportievere wegligging. Moet ik hiervoor naar een stationwagen (V70 of Superb) of voldoet een 5008, SMax of Zafira Tourer?

Ik ga in de Zafira Tourer rijden als die bij de dealer is en dan zullen we nog wel zien.

Weer een Citroen Grand Picasso? Nee, niet omdat die niet bevalt maar ik wil gewoon nu iets anders.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.